537
ميزان الحكمه ج 07

۱۳۶۴۲.عنه عليه السلام :مِن أوكَدِ أسبابِ العَقلِ رَحمَةُ الجُهّالِ . ۱

۱۳۶۴۳.الإمامُ زينَ العابدينُ عليه السلام :آدابُ العُلَماءِ زِيادَةٌ في العَقلِ ......... و كَفُّ الأذى مِن كَمالِ العَقلِ . ۲

۱۳۶۴۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :كَثرَةُ النَّظَرِ في العِلمِ يَفتَحُ العَقلَ . ۳

۱۳۶۴۵.عنه عليه السلام :كَثرَةُ النَّظَرِ في الحِكمَةِ تَلقَحُ العَقلَ . ۴

(انظر) التجارة : باب 434 ، 435.

2768

ما يُكمِلُ العَقلَ

۱۳۶۴۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :قَسَمَ اللّهُ العَقلَ ثَلاثَةَ أجزاءٍ ، فمَن كُنَّ فيهِ كَمُلَ عَقلُهُ ، و مَن لَم يَكُنَّ فَلا عَقلَ لَهُ : حُسنُ المَعرِفَةِ بِاللّهِ ، و حُسنُ الطّاعَةِ للّهِِ ، و حُسنُ الصَّبرِ عَلى أمرِ اللّهِ . ۵

۱۳۶۴۷.عنه صلى الله عليه و آله :لَم يُعبَدِ اللّهُ عَزَّ و جلَّ بِشَيءٍ أفضَلَ مِنَ العَقلِ ، و لا يَكونُ المُؤمِنُ عاقِلاً حَتّى يَجتَمِعَ فيهِ عَشرُ خِصالٍ : الخَيرُ مِنهُ مَأمولٌ ، و الشَّرُّ مِنهُ مَأمونٌ ، يَستَكثِرُ قَليلَ الخَيرِ مِن غَيرِهِ ، و يَستَقِلُّ كَثيرَ الخَيرِ مِن نَفسِهِ ،و لا يَسأمُ مِن طَلَبِ العِـلمِ طولَ عُمرِهِ ، و لا يَتَبَرَّمُ بِطُلاّبِ الحَوائجِ قِبَلَهُ ، الذُّلُّ أحَبُّ إلَيهِ مِنَ العِزِّ ، و الفَقرُ أحَبُّ إلَيهِ مِنَ الغِنى ، نَصيبُهُ مِنَ الدّنيا القُوتُ ، و العاشِرَةُ و ما العاشِرَةُ : لا يَرى أحَدا إلاّ قالَ : هُوَ خَيرٌ مِنّي و أتقى ......... ، فإذا رَأى مَن هُوَ خَيرٌ مِنهُ و أتقى ، تَواضَعَ لَهُ ، لِيَلحَقَ بِهِ ، و إذا لَقِيَ الّذي هُوَ شَرٌّ مِنهُ و أدنى قالَ : عَسى خَيرُ هذا باطِنٌ ، و شَرُّهُ ظاهِرٌ ، و عَسى أن يُختَمَ لَهُ بِخَيرٍ ، فإذا فَعَلَ ذلكَ فقَد عَلا مَجدُهُ و سادَ أهلَ زَمانِهِ . ۶

۱۳۶۴۲.امام على عليه السلام :از محكمترين رشته هاى خرد، ترحّم كردن به مردمان نادان است.

۱۳۶۴۳.امام زين العابدين عليه السلام :همنشينى با دانشمندان موجب فزونى خرد است ......... و آزار نرساندن، از كمال خرد است.

۱۳۶۴۴.امام صادق عليه السلام :بسيار نگريستن (انديشيدن) در دانش، خرد را باز و شكوفا مى كند.

۱۳۶۴۵.امام صادق عليه السلام :بسيار انديشيدن در حكمت، خرد را بارور مى كند.

2768

آنچه خرد را كامل مى كند

۱۳۶۴۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عقل را به سه جزء تقسيم كرد؛ در هر كس اين سه جزء باشد عقلش كامل است و در هر كس نباشد از عقل بى بهره است: نيكو شناختن خدا، نيكو فرمان بردن از خدا و نيكو صبر كردن بر كار خدا.

۱۳۶۴۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :خداوند عزّ و جلّ به چيزى برتر از عقل عبادت نشده است و مؤمن آن گاه عاقل باشد كه ده خصلت در او فراهم آيد: به خير او اميد رود، شرّش به كسى نرسد، اندك كارِ خوب ديگران را زياد شمارد و خوبيهاى فراوان خود را اندك بيند، تا زنده است از آموختن دانش خسته نشود، از اين كه نيازمندان به سوى او آيند به ستوه نيايد، فرو دستى را از فرادستى و زورمندى دوست تر داشته باشد و تهيدستى را از توانگرى. بهره اش از دنيا، خوراك روزانه باشد و دهمين خصلت كه از همه مهمتر است اين كه: هر كه را ببيند بگويد: او از من بهتر و پرهيزگارتر ......... است. پس، هر گاه كسى را بهتر و پرهيزگارتر از خود ببيند در برابرش فروتنى كند، تا به مرتبه او برسد و هر گاه كسى را بدتر و پست تر از خود ببيند، گويد: اى بسا كه ظاهرش بد اما باطنش خوب باشد و چه بسا كه عاقبتش به خير بينجامد . هر گاه مؤمن چنين باشد، به اوج بزرگى دست يافته و بر هم روزگاران خويش مهترى يافته است.

1.غرر الحكم : ۹۲۹۵.

2.تحف العقول : ۲۸۳.

3.الدعوات : ۲۲۱/۶۰۳ .

4.تحف العقول : ۳۶۴.

5.تحف العقول : ۵۴.

6.الخصال : ۴۳۳/۱۷.


ميزان الحكمه ج 07
536

۱۳۶۳۶.عنه عليه السلام :أيَّتُها النُّفوسُ المُختَلِفَةُ ، و القُلوبُ المُتَشَتِّتَةُ ، الشّاهِدَةُ أبدانُهُم ، و الغائبَةُ عَنهُم عُقولُهُم ، أظأرُكُم عَلَى الحَقِّ و أنتُم تَنفِرونَ عَنهُ نُفورَ المِعزى مِن وَعوَعَةِ الأسَدِ ! ۱

۱۳۶۳۷.عنه عليه السلامـ في صِفَةِ أهلِ الدّنيا ـ: نَعَمٌ مُعَقَّلَةٌ (مُغَفَّلَةٌ)، و اُخرى مُهمَلَةٌ ، قَد أضَلَّت عُقولَها ، و رَكِبَت مَجهولَها . ۲

۱۳۶۳۸.عنه عليه السلام :أيُّها النّاسُ اعلَموا أنَّهُ لَيسَ بِعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزُّورِ فيهِ . ۳

(انظر) المجنون : باب 578.

2767

ما يَزيدُ العَقلَ

۱۳۶۳۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَقلُ غَريزَةٌ تَزيدُ بِالعِلمِ و التَّجارِبِ . ۴

۱۳۶۴۰.عنه عليه السلام :أعوَنُ الأشياءِ عَلى تَزكِيَةِ العَقلِ التَّعليمُ . ۵

۱۳۶۴۱.عنه عليه السلام :إنَّكَ مَوزونٌ بِعَقلِكَ ، فزَكِّهِ بِالعِلمِ . ۶

۱۳۶۳۶.امام على عليه السلام :اى جانهاى گونه گون و دلهاى پراكنده! همانان كه پيكرهايشان حاضر و پيداست و خردهايشان از آنان غايب است! شما را با مهر و محبّت به سوى حق مى برم، اما شما از آن مى رميد همچون رميدن بز از نعره شير!

۱۳۶۳۷.امام على عليه السلامـ در توصيف دنيا خواهان ـنوشت : چونان حيواناتى هستند برخى بسته و برخى رها، كه خردهايشان را از دست داده اند و بيراهه مى روند.

۱۳۶۳۸.امام على عليه السلام :اى مردم! بدانيد كسى كه از شنيدن سخن ناحق درباره خود رنجيده و دلگير شود، خردمند نيست.

2767

آنچه خرد را مى افزايد

۱۳۶۳۹.امام على عليه السلام :خرد، غريزه اى است كه با دانش و تجارب افزايش مى يابد.

۱۳۶۴۰.امام على عليه السلام :بهترين كمك براى پرورشِ خِرد، آموزش است.

۱۳۶۴۱.امام على عليه السلام :همانا تو به خردت سنجيده مى شوى؛ پس آن را با دانش پرورش ده.

1.نهج البلاغة : الخطبة ۱۳۱.

2.نهج البلاغة: الكتاب۳۱.

3.الكافي : ۱/۵۰/۱۴.

4.غرر الحكم : ۱۷۱۷.

5.غرر الحكم : ۳۲۴۶.

6.غرر الحكم : ۳۸۱۲.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 571823
صفحه از 575
پرینت  ارسال به