379
ميزان الحكمه ج 07

۱۳۰۳۱.عنه عليه السلام :مَنِ اختَبَرَ اعتَزَلَ . ۱

۱۳۰۳۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :خالِطِ النّاسِ تَخبُرْهُم ، و مَتى تَخبُرْهُم تَقْلِهِم . ۲

۱۳۰۳۳.عنه عليه السلامـ لَمّا سُئلَ عَن عِلَّةِ اعتِزالِه ـ: فَسَدَ الزَّمانُ و تَغَيَّرَ الإخوانُ ، فرَأيتُ الانفِرادَ أسكَنَ لِلفُؤادِ . ۳

۱۳۰۳۴.الإمامُ العسكريُّ عليه السلام :الوَحشَةُ مِنَ النّاسِ عَلى قَدرِ الفِطنَةِ بِهِم . ۴

2674

مَن لا يَنبَغي لَهُ العُزلَةُ

۱۳۰۳۵.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :المُؤمِنُ الّذي يُخالِطُ النّاسَ و يَصبِرُ عَلى أذاهُم أفضَلُ مِنَ المُؤمِنِ الّذي لا يُخالِطُ النّاسَ و لا يَصبِرُ عَلى أذاهُم . ۵

۱۳۰۳۱.امام على عليه السلام :هركه [مردم را] آزمود، گوشه گيرى اختيار كرد.

۱۳۰۳۲.امام صادق عليه السلام :با مردم بياميز تا آنان را بيازمايى و چون آنها را آزمودى (شناختى) دشمنشان خواهى داشت.

۱۳۰۳۳.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سؤال از علت گوشه نشينى ايشان ـفرمود : زمانه فاسد شده و برادران تغيير كرده اند. بنا بر اين، آرامش دل را در تنهايى يافتم.

۱۳۰۳۴.امام عسكرى عليه السلام :كناره گرفتن از مردم، به اندازه شناخت از آنهاست.

2674

كسى كه گوشه گيرى او را نشايد

۱۳۰۳۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مؤمنى كه با مردم مى آميزد و بر آزار و اذيت آنان صبر مى كند، برتر از مؤمنى است كه با مردم نمى آميزد و آزار و اذيّت آنان را تحمّل نمى كند.

1.غرر الحكم : ۷۶۴۷.

2.بحار الأنوار: ۷۰/۱۱۱/۱۴، يشبه هذا كلام أمير المؤمنين عليه السلام : «اخبر تقله» نهج البلاغة : الحكمة ۴۳۴، و المعنى: خالِطِ الناس و عاشِرهم في جلواتهم و خلواتهم، فإذا فعلت ذلك تخبرهم و تعرفهم حقيقة المعرفة، و متى تخبرهم و تعرفهم تقليهم و تبغضهم . (كما عن هامش بحار الأنوار).

3.بحار الأنوار : ۴۷/۶۰/۱۱۶.

4.بحار الأنوار : ۷۰/۱۱۱/۱۴.

5.كنز العمّال : ۶۸۶.


ميزان الحكمه ج 07
378

۱۳۰۲۷.عنه صلى الله عليه و آله :إنَّ أغبَطَ أولِياءِ اللّهِ عَبدٌ مُؤمِنٌ خَفيفُ الحاذِ ذو حَظٍّ مِنَ الصَّلاةِ ، أحسَنَ عِبادَةَ رَبِّهِ و أطاعَهُ في السِّرِّ ، و كانَ غامِضا في النّاسِ لا يُشارُ إلَيهِ بِالأصابِعِ . ۱

۱۳۰۲۸.تنبيه الخواطر :رُئيَ بَعضُهُم يَبكي عِندَ قَبرِ رسول اللّه صلى الله عليه و آله فقيلَ لَهُ : ما يُبكيكَ ؟ فقالَ : سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : إنَّ اليَسيرَ مِنَ الرِّياءِ شِركٌ ، و إنَّ اللّهَ يُحِبُّ الأتقِياءَ الأخفِياءَ الّذينَ إذا غابُوا لَم يُفقَدوا ، و إن حَضَروا لَم يُعرَفوا ، قُلوبُهُم مَصابيحُ الهُدى . ۲

۱۳۰۲۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ في صِفَةِ المُؤمِنينَ ـ: إن شَهِدوا لَم يُعرَفوا ، و إن غابوا لم يُفتَقَدوا ، و إن مَرِضوا لَم يُعادوا . ۳

2673

ما يوجِبُ العُزلَةَ

۱۳۰۳۰.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :مَن عَرَفَ اللّهَ تَوَحَّدَ ، مَن عَرَفَ النّاسَ تَفَرَّدَ . ۴

۱۳۰۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :نكو حال ترين دوستانِ خدا، بنده مؤمن كم مال و ثروت و بهره مند از نماز است كه پروردگارش را نيكو بندگى مى كند و در نهان اطاعتش مى كند و در ميان مردم بى نام و نشان است و انگشت نما نيست.

۱۳۰۲۸.تنبيه الخواطر:يكى از اصحاب را ديدند كه بر سر قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله مى گريد؛ به او گفته شد: چرا مى گريى؟ گفت: شنيدم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله مى فرمود: اندكى از ريا هم شرك است و خداوند، آن پرهيزگارانِ گمنامى را دوست دارد كه هرگاه غايب باشند، كسى جويايشان نمى شود و چون در ميان جمع باشند، شناخته نمى شوند، دلهاى اينان چراغهاى هدايت است.

۱۳۰۲۹.امام على عليه السلامـ در وصف مؤمنان ـفرمود : اگر در ميان جمع باشند شناخته نمى شوند، و اگر غايب باشند كسى جوياى آنها نمى شود، و اگر بيمار شوند كسى به عيادتشان نمى رود.

2673

آنچه موجب گوشه گيرى مى شود

۱۳۰۳۰.امام على عليه السلام :هر كه خدا را شناخت تنهايى گزيد؛ هر كه مردم را شناخت عزلت اختيار كرد.

1.تنبيه الخواطر : ۱/۱۸۲.

2.تنبيه الخواطر : ۱/۱۸۲.

3.مطالب السؤول : ۵۳.

4.غرر الحكم : ۷۸۲۹ ، ۷۸۳۲.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 571756
صفحه از 575
پرینت  ارسال به