29
ميزان الحكمه ج 07

2464

جَزاءُ الإخلاصِ فِي العِبادَةِ

۱۱۸۴۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إذا قالَ [ أي العَبدُ ] : «إيَّاكَ نَعبُدُ»۱ ، قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : صَدَقَ عَبدي إيّايَ يَعبُدُ، اُشهِدُكُم لاَُثيبَنَّهُ عَلى عِبادَتِهِ ثَوابا يَغبِطُهُ كُلُّ مَن خالَفَهُ في عِبادَتِهِ لي . ۲

۱۱۸۴۵.الإمامُ الحسينُ عليه السلام :مَن عَبَدَ اللّهَ حَقَّ عِبادَتِهِ آتاهُ اللّهُ فَوقَ أمانيهِ و كِفايَتِهِ . ۳

۱۱۸۴۶.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :لا يَكونُ العَبدُ عابِدا للّهِِ حَقَّ عِبادَتِهِ حَتّى يَنقَطِعَ عَنِ الخَلقِ كُلِّهِم إلَيهِ، فَحينَئذٍ يَقولُ : هذا خالِصٌ لي فَيَقبَلُهُ بِكَرَمِهِ . ۴

(انظر) الدعاء : باب 1210. الجهاد (الاجتهاد في طاعة اللّه ) : باب 599.

2465

مَوانِعُ الالتِذاذِ بِالعِبادَةِ

۱۱۸۴۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :كَيفَ يَجِدُ لَذَّةَ العِبادَةِ مَن لا يَصومُ عنِ الهَوى ؟! ۵

۱۱۸۴۸.عيسى عليه السلام :بِحقٍّ أقولُ لَكُم : إنَّهُ كَما يَنظُرُ المَريضُ إلى طَيِّبِ الطَّعامِ فلا يَلتَذُّهُ مَعَ ما يَجِدُهُ مِن شِدَّةِ الوَجَعِ، كذلِكَ صاحِبُ الدّنيا لا يَلتَذُّ بِالعِبادَةِ و لا يَجِدُ حَلاوَتَها مَعَ ما يَجِدُ مِن حُبِّ المالِ . ۶

2464

پاداش اخلاص در عبادت

۱۱۸۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هرگاه [بنده] بگويد: تنها تو را مى پرستيم ، خداوند عزّ و جلّ فرمايد: بنده ام راست مى گويد، او فقط مرا مى پرستد؛ شما را گواه مى گيرم كه به او ، براى عبادتش ، چنان پاداشى دهم تا هر كس كه برخلاف عبادت او براى من ، راه ديگرى برگزيده باشد ، بر وى رشك برد.

۱۱۸۴۵.امام حسين عليه السلام :هر كه خدا را چنان كه حق عبادت اوست عبادت كند، خداوند برتر از آرزوها و بيشتر از حدّ كفايتش به او عطا فرمايد .

۱۱۸۴۶.امام باقر عليه السلام :بنده، خدا را چنان كه سزاوار است عبادت نكند مگر آن گاه كه از همه خلايق بِبُرد و به او روى آورد؛ در اين هنگام است كه خداوند مى فرمايد: اين بنده براى من خالص شده است؛ پس او را با كَرَم خود مى پذيرد.

2465

موانع لذّت بردن از عبادت

۱۱۸۴۷.امام على عليه السلام :چگونه لذّت عبادت را بچشد كسى كه از هوى و هوس باز نمى ايستد؟

۱۱۸۴۸.عيسى عليه السلام :حقيقتى را به شما بگويم: همان گونه كه شخص بيمار به خوراك خوب و خوش مزه مى نگرد اما به سبب درد شديدى كه دارد از آن لذتى نمى برد، دنيادار نيز به سبب مال دوستيش از عبادت لذّت نمى برد و طعم شيرين آن را نمى چشد.

1.الفاتحة : ۵ .

2.الأمالي للصدوق : ۲۴۰/۲۵۳ .

3.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكريّ عليه السلام : ۳۲۷/۱۷۹.

4.التفسير المنسوب إلى الإمام العسكري عليه السلام : ۳۲۸/۱۸۱ .

5.غرر الحكم : ۶۹۸۵.

6.تحف العقول : ۵۰۷ .


ميزان الحكمه ج 07
28

۱۱۸۴۱.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ لِجابِرٍ ـ: يا جابِرُ، لا أخرَجَكَ اللّهُ مِنَ النَّقصِ و (لا) التَّقصيرِ . ۱

۱۱۸۴۲.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :عَلَيكَ بِالجِدِّ، لا تُخرِجَنَّ نَفسَكَ مِن حَدِّ التَّقصيرِ في عِبادَةِ اللّهِ عَزَّ و جلَّ و طاعَتِهِ؛ فإنَّ اللّهَ لا يُعبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ . ۲

۱۱۸۴۳.الكافي عن الفضلِ بنِ يونسَ عن أبي الحَسن عليه السلام :أكثِرْ مِن أن تَقولَ : اللّهُمَّ لا تَجعَلْني مِنَ المُعارينَ و لا تُخرِجْني مِنَ التَّقصيرِ . قالَ : قُلتُ : أمَّا المُعارونَ فقَد عَرَفتُ أنَّ الرَّجُلَ يُعارُ الدِّينَ ثُمّ يَخرُجُ مِنهُ، فما مَعنى لا تُخرِجْني من التَّقصيرِ ؟ فَقالَ : كلُّ عَمَلٍ تُريدُ بِهِ اللّهَ عَزَّ و جلَّ فَكُن فيهِ مُقَصِّرا عِندَ نَفسِكَ؛ فإنَّ النّاسَ كُلَّهُم في أعمالِهِم فيما بَينَهُم و بَينَ اللّهِ مُقَصِّرونَ إلاّ مَن عَصَمَـهُ اللّهُ عَزَّ و جلَّ . ۳

(انظر) عنوان 333 «العُجب».
الجهاد (الاجتهاد في طاعة اللّه ) : باب 604.
وسائل الشيعة : 1 / 71 باب 22.

۱۱۸۴۱.امام باقر عليه السلامـ به جابر ـفرمود : اى جابر! خداوند تو را از كاستى و تقصير بيرون نَبَرد . ۴

۱۱۸۴۲.امام كاظم عليه السلام :همواره بكوش و خود را در عبادت و طاعت خداوند عزّ و جلّ بى تقصير مدان؛ زيرا خداوند آن گونه كه شايسته عبادت اوست ، عبادت نمى شود.

۱۱۸۴۳.الكافىـ به نقل از فضل بن يونس ـ: امام كاظم عليه السلام فرمود : بسيار بگو: خدايا! مرا از عاريه داران قرار مده و از حدّ تقصير بيرونم مبر. عرض كردم: معناى «عاريه داران، را مى دانم؛ كه شخصى دين را به طور عاريه مى گيرد و سپس از آن خارج مى شود. اما معناى «مرا از حد تقصير بيرونم مبر» چيست؟ حضرت فرمود: هر كارى كه براى خدا انجام مى دهى خود را در آن مقصّر بدان؛ زيرا همه مردم در كارهايى كه براى خدا مى كنند، مقصّر هستند، مگر كسى كه خداوند عزّ و جلّ نِگَهش دارد.

1.الكافي : ۲/۷۳/۲.

2.الكافي : ۲/۷۲/۱.

3.الكافي : ۲/۷۳/۴.

4.يعنى خداوند توفيقت دهد كه هميشه عبادتت را ناقص و خودت را در انجام طاعت و بندگى خدا مقصّر دانى ، يا خودت را ناقص و مقصّر دانى؛ زيرا با احساس نقص و كمبود، آدمى از تكبر بيرون مى آيد و با احساس تقصير از خودپسندى و غرور و تنبلى در عبادت، دست مى شويد.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 571846
صفحه از 575
پرینت  ارسال به