207
ميزان الحكمه ج 07

۱۲۴۶۳.عنه عليه السلام :التَّوحيدُ ألاّ تَتَوَهَّمَهُ . ۱

۱۲۴۶۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ لِرَجُلٍ ـ: أمَّا التَّوحيدُ فأن لا تُجوِّزَ عَلى رَبِّكَ ما جازَ عَلَيكَ ، و أمَّا العَدلُ فأن لا تَنسِبَ إلى خالِقِكَ ما لامَكَ عَلَيهِ . ۲

۱۲۴۶۵.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :أوَّلُ عِبادَةِ اللّهِ مَعرِفتُهُ، و أصلُ مَعرِفةِ اللّهِ جلَّ اسمُهُ تَوحيدُهُ ، و نِظامُ تَوحيدِهِ نَفيُ التَّحديدِ عَنهُ ؛ لِشَهادَةِ العُقولِ أنَّ كلَّ مَحدودٍ مَخلوقٌ . ۳

(انظر) بحار الأنوار : 3 / 198 باب 6 .

2580

كَلِمَةُ التَّوحيدِ

الكتاب :

وَ ما أرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ إلاَّ نُوحِي إلَيْهِ أنَّهُ لا إلهَ إلاَّ أنا فَاعْبُدُونِ» . ۴

الحديث :

۱۲۴۶۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :خَيرُ العِبادَةِ قَولُ : لا إلهَ إلاّ اللّهُ . ۵

۱۲۴۶۳.امام على عليه السلام :توحيد، آن است كه او را به وهم در نياورى.

۱۲۴۶۴.امام صادق عليه السلامـ خطاب به مردى ـفرمود : توحيد آن است كه آنچه را بر خود روا مى دانى بر پروردگارت روا ندانى، و عدل آن است كه آنچه را آفريدگارت به سبب آن تو را ملامت و سرزنش كرده به او نسبت ندهى.

۱۲۴۶۵.امام رضا عليه السلام :نخستين گام در بندگى خدا شناخت اوست و پايه شناخت خداوند بلند نام، يگانه دانستن اوست و نظام توحيدش نفى حدّ و حدود از اوست؛ زيرا خردها بر اين گواهى مى دهند كه هر موجود محدودى مخلوق است.

2580

كلمه توحيد

قرآن:

«ما پيش از تو هيچ رسولى نفرستاديم جز اين كه به او وحى كرديم كه خدايى جز من نيست. پس مرا بندگى كنيد».

حديث:

۱۲۴۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بهترين عبادت، قول «لا إله إلاّ اللّه » است.

1.نهج البلاغة : الحكمة ۴۷۰ .

2.معاني الأخبار : ۱۱/۲ .

3.الأمالي للطوسي : ۲۲/۲۸ .

4.الأنبياء : ۲۵ .

5.التوحيد : ۱۸/۲.


ميزان الحكمه ج 07
206

۱۲۴۶۰.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :إنَّ لِلنّاسِ في التَّوحيدِ ثَلاثَةَ مَذاهِبَ : مَذهَبُ إثباتٍ بِتَشبيهٍ ، و مَذهَبُ النَّفْيِ ، و مَذهَبُ إثباتٍ بِلا تَشبيهٍ : فمَذهَبُ الإثباتِ بِتَشبيهٍ لا يَجوزُ ، و مَذهَبُ النَّفيِ لا يَجوزُ ، و الطَّريقُ في المَذهَبِ الثّالِثِ إثباتٌ بِلا تَشبيهٍ . ۱

2579

نِظامُ التَّوحيدِ

۱۲۴۶۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :التَّوحيدُ ظاهِرُهُ في باطِنِهِ و باطِنُهُ في ظاهِرِهِ ، ظاهِرُهُ مَوصوفٌ لا يُرى ، و باطِنُهُ مَوجودٌ لا يَخفى ، يُطلَبُ بِكُلِّ مَكانٍ ، و لَم يَخْلُ مِنهُ مَكانٌ طَرفَةَ عَينٍ ، حاضِرٌ غَيرُ مَحدودٍ و غائبٌ غَيرُ مَفقودٍ . ۲

۱۲۴۶۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ أوَّلَ عِبادَةِ اللّهِ مَعرِفتُهُ ، و أصلُ مَعرِفتِهِ تَوحيدُهُ ، و نِظامُ تَوحيدِهِ نَفيُ الصِّفاتِ عَنهُ ؛ لِشَهادَةِ العُقولِ أنَّ كُلَّ صِفَةٍ و مَوصوفٍ مَخلوقٌ ، و شَهادَةِ كُلِّ مَخلوقٍ أنَّ لَهُ خالِقا . ۳

۱۲۴۶۰.امام رضا عليه السلام :براى مردم در توحيد سه مذهب است: مذهب اثبات از طريق تشبيه، مذهب نفى و مذهب اثبات بدون تشبيه [او به مخلوق]. مذهب اثبات از طريق تشبيه جايز نيست، مذهب نفى نيز نادرست است و راه درست همان راه سوم است؛ اثبات بدون تشبيه.

2579

نظام توحيد

۱۲۴۶۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :توحيد، آشكارش در نهان آن است و نهان در آشكارش. آشكارش توصيف شده اى نا ديدنى است و نهانش موجودى آشكار است. در همه جا حضور دارد و هيچ جا، حتى لحظه اى، از وجود او خالى نيست، حضور دارد اما محدود [به جا و مكانى ]نيست و غايب است، اما ناپيدا نيست.

۱۲۴۶۲.امام على عليه السلام :همانا سر آغاز بندگى خدا، شناختن اوست و بنياد شناخت او، يگانه دانستنش و سر رشته يگانگى او، نفى صفات از اوست؛ زيرا كه خردها گواهند كه هر صفت و موصوفى آفريده است و هر آفريده اى گواهى دهد كه او را آفريدگارى است.

1.التوحيد : ۱۰۱/۱۰ .

2.معاني الأخبار : ۱۰/۱ .

3.تحف العقول : ۶۱ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 571852
صفحه از 575
پرینت  ارسال به