545
ميزان الحكمه ج 05

1992

النَّهيُ عَنِ اتِّباعِ الشَّيطانِ

الكتاب :

(يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبينٌ). ۱

(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَن يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالفَحْشاءِ وَ المُنْكَرِ). ۲

الحديث :

۹۵۴۶.الإمامُ الباقرُ و الإمامُ الصّادقُ عليهما السلام :إنَّ مِن خُطُواتِ الشَّيطانِ الحَلْفَ بِالطلاقِ ، و النُّذورَ في المَعاصِي ، و كُلَّ يَمينٍ بِغَيرِ اللّهِ تعالى . ۳

۹۵۴۷.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ لمّا قَرَأ :«لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيطانِ»ـ: كُلُّ يَمينٍ بِغَيرِ اللّهِ فهِي مِن خُطُواتِ الشَّيطانِ . ۴

۹۵۴۸.الدرّ المنثور :ما خالَفَ القرآنَ فهُو مِن خُطُواتِ الشَّيطانِ ۵ . ۶

1992

نهى از دنباله روى شيطان

قرآن :

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! همگان به اطاعت خدا در آييد و گامهاى شيطان را دنبال مكنيد كه او دشمن آشكار شماست» .

«اى كسانى كه ايمان آورده ايد! گامهاى شيطان را دنبال مكنيد ؛ كه هر كس گامهاى شيطان ۷ را دنبال كند، به فحشا و منكر فرمانش دهد» .

حديث :

۹۵۴۶.امام باقر و امام صادق عليهما السلام :سوگند خوردن براى طلاق، و نذر كردن براى گناه، و سوگند ياد كردن به غير خدا، از گامهاى شيطان است .

۹۵۴۷.امام باقر عليه السلامـ در هنگام تلاوت آيه: «گامهاى شيطان را دنبال نكنيد» ـفرمود : هر سوگندى كه به غير خدا ياد شود ، از گامهاى شيطان است .

۹۵۴۸.الدرّ المنثور :هر چه با قرآن مخالف باشد، از گامهاى شيطان است .

1.البقرة : ۲۰۸ .

2.النور : ۲۱ .

3.مجمع البيان : ۱/۴۶۰ .

4.تفسير العيّاشي : ۱/۷۴/۱۵۰ .

5.الدرّ المنثور : ۱/۴۰۳ .

6.قال العلاّمة الطباطبائي : إنّ المراد من اتّباع خطوات الشيطان ليس اتّباعه في جميع ما يدعو إليه من الباطل ، بل اتّباعه فيما يدعو إليه من أمر الدّين ؛ بأن يزيّن شيئا من طرق الباطل بزينة الحقّ و يسمّي ما ليس من الدّين باسم الدّين ، فيأخذ به الإنسان من غير علم . الميزان في تفسير القرآن : ۲/۱۰۱ .

7.علاّمه طباطبايى فرمود : منظور از پيروى كردن از گامهاى شيطان ، پيروى كردن از او در مسائل مربوط به دين است ؛ به اين معنا كه باطل را به لباس و زيورِ حق مى آرايد و به روىِ چيزهاى غير دينى، نام دين مى گذارد و انسان هم ندانسته و بدون آن كه متوجّه واقعيت شود، از آنها پيروى مى كند .


ميزان الحكمه ج 05
544

1991

التَّحذيرُ مِن فِتَنِ الشَّيطانِ

الكتاب :

(يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ). ۱

(وَ مِنَ النَّاسِ مَن يُجادِلُ فِي اللّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّبِعُ كُلَّ شَيْطانٍ مَرِيدٍ * كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَنْ تَوَلاّهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَ يَهْدِيهِ إِلَى عَذابِ السَّعِيرِ). ۲

الحديث :

۹۵۴۴.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :سَتَكُونُ فِتَنٌ يُصبِحُ الرَّجُلُ فيها مُؤمنا و يُمسي كافرا ، إلاّ مَن أحياهُ اللّهُ تعالى بالعِلمِ . ۳

۹۵۴۵.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الفِتَنُ ثلاثٌ : حُبُّ النِّساءِ و هُو سَيفُ الشَّيطانِ ، و شُربُ الخَمرِ و هُو فَخُّ الشَّيطانِ ، و حُبُّ الدِّينارِ و الدِّرهَمِ و هُو سَهمُ الشَّيطانِ . ۴

(انظر) عنوان 404 «الفتنة» .

1991

هشدار نسبت به گمراه سازيهاى شيطان

قرآن :

«اى فرزندان آدم! زنهار كه شيطان شما را گمراه نكند؛ همچنان كه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون كرد و پوشش آن دو را از آنها بر كند تا شرمگاههايشان را بر آنان نمايان سازد . او و قبيله اش شما را از آن جا كه آنها را نمى بينيد ، مى بينند . همانا ما شيطانها را دوستان كسانى قرار داديم كه ايمان نمى آورند» .

«برخى از مردم ، بدون هيچ دانشى ، درباره خدا جدال مى كنند و از هر شيطان سركشى پيروى مى نمايند . بر شيطان مقرر شده است كه هر كس او را به دوستى گيرد ، گمراهش كند و به سوى عذاب آتشش كشاند» .

حديث :

۹۵۴۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در آينده، فتنه هايى [گمراه كننده ]پيش خواهد آمد ، كه انسان صبح خود را با ايمان آغاز مى كند و شب كه فرامى رسد به كفر افتاده است ، مگر كسى كه خداوند متعال او را به دانش و آگاهى زنده كرده باشد .

۹۵۴۵.امام على عليه السلام :عوامل گمراه كننده سه تاست: زن دوستى، ۵ كه شمشير شيطان است ، و شرابخوارى، كه دام شيطان است، و عشق به درهم و دينار، كه تير شيطان است .

1.الأعراف : ۲۷ .

2.الحجّ : ۳ ، ۴ .

3.كنز العمّال : ۳۰۸۸۳ .

4.الخصال : ۱۱۳/۹۱ .

5.مقصود شهوت پرستى است و گر نه علاقه به همسر مورد تأييد بلكه تأكيد اسلام است .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1250381
صفحه از 632
پرینت  ارسال به