443
ميزان الحكمه ج 05

۹۲۱۰.عنه عليه السلام :لا دِينَ لِمُسَوِّفٍ بِتَوبَتِهِ . ۱

۹۲۱۱.عنه عليه السلام :جاهِلُكُم مُزدادٌ ، و عالِمُكُم مُسَوِّفٌ . ۲

۹۲۱۲.عنه عليه السلام :لا تَكُن مِمَّن يَرجُو الآخِرَةَ بغَيرِ العَمَلِ ، و يُرَجِّي التَّوبَةَ بِطُولِ الأمَلِ ......... إن عَرَضَت لَهُ شَهوَةٌ أسلَفَ المَعصِيَةَ و سَوَّفَ التَّوبَةَ . ۳

۹۲۱۳.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلامـ في مُناجاتِهِ ـ: و أعِنّي بِالبُكاءِ عَلى نَفسي ، فقد أفنَيتُ بِالتَّسويفِ و الآمالِ عُمرِي ، و قَد نَزَلتُ مَنزِلَةَ الآيِسِينَ مِن خَيرِي . ۴

۹۲۱۴.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :إيّاكَ و التَّسويفَ ؛ فإنّهُ بَحرٌ يَغرَقُ فيهِ الهَلْكى . ۵

۹۲۱۵.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :تَأخِيرُ التَّوبَةِ اغتِرارٌ ، و طُولُ التَّسويفِ حَيرَةٌ . ۶

۹۲۱۰.امام على عليه السلام :كسى كه توبه اش را به تأخير افكند ، دين ندارد .

۹۲۱۱.امام على عليه السلام :نادانِ شما بر گناه مى افزايد ، و داناى شما امروز و فردا كن است .

۹۲۱۲.امام على عليه السلام :چونان كسى مباش كه بدون عمل، به آخرت اميدوار است و به سبب آرزوى دراز، توبه را تأخير مى اندازد . . . اگر شهوتى برايش پيش آيد گناه را پيش افكند و توبه را پس اندازد .

۹۲۱۳.امام زين العابدين عليه السلامـ در مناجات با خدا ـگفت : مرا در گريستن بر خودم يارى رسان ؛ زيرا كه با امروز و فردا كردن و آمال و آرزوها عمر خويش را بر باد فنا داده و از آنها شده ام كه به خير و نجات خود اميدى ندارند .

۹۲۱۴.امام باقر عليه السلام :زنهار از افكندن كار امروز به فردا ؛ زيرا اين كار دريايى است كه مردمان در آن غرق و نابود مى شوند .

۹۲۱۵.امام صادق عليه السلام :به تأخير انداختن توبه، فريفتگى است، و امروز و فردا كردنِ بسيار، سرگشتگى .

1.غرر الحكم : ۱۰۶۶۰ .

2.نهج البلاغة : الحكمة ۲۸۳ .

3.نهج البلاغة : الحكمة ۱۵۰ .

4.بحار الأنوار : ۹۸/۸۸/۲ .

5.بحار الأنوار : ۷۸/۱۶۴/۱ .

6.بحار الأنوار : ۷۳/۳۶۵/۹۷ .


ميزان الحكمه ج 05
442

1918

النَّهيُ عَنِ التَّسويفِ

۹۲۰۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :يا أبا ذَرٍّ ، إيّاكَ و التَّسويفَ بِأمَلِكَ ، فإنَّكَ بِيَومِكَ و لَستَ بما بَعدَهُ ، فإن يَكُن غَدٌ لكَ فَكُن في الغَدِ كما كُنتَ في اليَومِ ، و ان لم يَكُن غَدٌ لكَ لَم تَندَمْ على ما فَرَّطتَ في اليَومِ . ۱

۹۲۰۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلامـ فيما كَتَبَهُ إلى بعضِ أصحابِهِ ـ: فَتَدارَكْ ما بَقِيَ مِن عُمُرِكَ ، و لا تَقُلْ : غَدا و بَعدَ غَدٍ ، فإنّما هَلَكَ مَن كانَ قَبلَكَ بِإقامَتِهِم على الأمانِيِّ و التَّسوِيفِ ، حتّى أتاهُم أمرُ اللّهِ بَغتةً و هُم غافِلونَ . ۲

۹۲۰۸.عنه عليه السلام :فاتَّقى عَبدٌ رَبَّهُ ......... فإنَّ أجَلَهُ مَستورٌ عَنهُ ، و أمَلَهُ خادِعٌ لَهُ، و الشَّيطانَ مُوَكَّلُ بهِ ، يُزَيِّنُ لَهُ المَعصيَةَ لِيَركَبَها ، و يُمَنِّيهِ التَّوبَةَ لِيُسَوِّفَها ، إذا هَجَمَت مَنِيَّتُهُ علَيهِ أغفَلَ ما يَكونُ عَنها . ۳

۹۲۰۹.عنه عليه السلام :كُلُّ مُعاجَلٍ يَسألُ الإنظارَ ، و كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسوِيفِ . ۴

1918

نهى از كار امروز به فردا افكندن

۹۲۰۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى ابوذر! زنهار كه بر اثر آرزو ، كار امروز را به فردا فكنى ؛ زيرا كه تو در امروز به سر مى برى نه در فردا ؛ چه اگر فردايى براى تو بود ، در فردا نيز چنان باش كه امروز بوده اى و اگر فردايى در كار نبود به خاطر كوتاهى كردن در كار امروزت پشيمان نشوى .

۹۲۰۷.امام على عليه السلامـ در نامه اى به يكى از ياران خود ـنوشت : آنچه را از عمر تو باقى مانده است ، درياب و مگو : فردا و پس فردا ؛ زيرا پيشينيان تو به سبب تكيه كردن به آرزوها و امروز و فردا كردن هلاك شدند ؛ چرا كه فرمان خدا (مرگ) ناگهان اين غافلان را در رسيد .

۹۲۰۸.امام على عليه السلام :پس ، بنده اى از پروردگارش ترسيد . . . زيرا روز مرگش را نمى داند و آرزوهايش او را مى فريبد و شيطان موكل اوست ، معصيت را برايش مى آرايد، تا مرتكب آن شود و به توبه اميدوارش مى كند، تا در كار آن امروز و فردا كند ، تا آن كه مرگ بر او هجوم آورد ، در حالى كه در غفلت محض از آن به سر مى برد .

۹۲۰۹.امام على عليه السلام :هر كس كه مهلتش به سر آيد [براى جبران گذاشته ]مهلتى مى طلبد، و به هر كس كه مهلتى داده شود در انجام كار، امروز و فردا مى كند .

1.بحار الأنوار : ۷۷/۷۵/۳ .

2.. بحار الأنوار : ۷۳/۷۵/۳۹ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۶۴ .

4.نهج البلاغة : الحكمة ۲۸۵ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1250534
صفحه از 632
پرینت  ارسال به