411
ميزان الحكمه ج 05

1891

تَفسيرُ أسماءِ اللّهِ

۹۰۹۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :اللّهُ مُشتَقٌّ مِن إلهٍ ، وَ إلهٌ يَقتَضِي مَألُوها ، و الاسمُ غيرُ المُسَمّى ، فَمَن عَبَدَ الاسمَ دُونَ المَعنى فَقَد كَفَرَ و لَم يَعبُدْ شيئا ، و مَن عَبَدَ الاسمَ و المَعنى فَقد أشرَكَ و عَبَدَ الاثنَينِ ، و مَن عَبَدَ المَعنى دُونَ الاِسمِ فذاكَ التَّوحيدُ . ۱

۹۰۹۷.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :أسماؤهُ تَعبِيرٌ ، و أفعالُهُ تَفهيمٌ ، و ذاتُهُ حَقيقَةٌ . ۲

1892

اسمُ اللّهِ الأعظَمُ

الكتاب :

قالَ الَّذِي عِندَهُ عِلْمٌ مِنَ الكِتابِ أنا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أنْ يَرْتَدَّ إلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرّا عِندَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أ أَشْكُرُ أمْ أكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ». ۳

1891

تفسير نامهاى خدا

۹۰۹۶.امام صادق عليه السلام :اللّه ، مشتق از اِله (شيدايى يا تحيّر) است و اِله مقتضى و مستلزم وجود مألوه (معبودى) مى باشد و نام غير از صاحب نام است ؛ پس ، هر كس تنها نام را بپرستد ، كافر است و چيزى را عبادت نكرده است و هر كس نام و معنا ، هر دو ، را بپرستد ، شرك ورزيده و دوگانه پرست شده است و هر كس تنها معنا (صاحب نام) را بپرستد ، نه نام را ، اين يكتا پرستى است .

۹۰۹۷.امام رضا عليه السلام :نامهاى او تعبير [ى از او ]است و افعالش تفهيم و ذاتش حقيقت .

1892

اسم اعظم خدا

قرآن :

«و آن كس كه از علم كتاب بهره اى داشت گفت : من پيش از آن كه چشم برهم زنى ، آن را نزد تو مى آورم . چون آن را نزد خود ديد گفت : اين بخشش پروردگار من است ، تا مرا بيازمايد كه سپاس مى گزارم يا كفران نعمت مى كنم . پس هركه سپاس گويد براى خود گفته است و هركه كفران ورزد پروردگار من بى نياز و كريم است» .

1.التوحيد : ۲۲۱/۱۳ .

2.التوحيد : ۳۶/۲ .

3.النمل : ۴۰ .


ميزان الحكمه ج 05
410

1890

بِسمِ اللّهِ الرّحمنِ الرَّحيمِ

الكتاب :

إنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إنَّهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيْمِ». ۱

الحديث :

۹۰۹۱.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :بِسمِ اللّهِ الرحمنِ الرحيمِ مِفتاحُ كُلِّ كِتابٍ . ۲

۹۰۹۲.عنه صلى الله عليه و آله :كُلُّ أمرٍ ذِي بالٍ لا يُبدَأُ فِيهِ بِبِسمِ اللّهِ [ الرحمنِ] ۳ الرحيمِ أقطَعُ . ۴

۹۰۹۳.كنز العمّال عَن سليمانَ بنِ بُريدة عَن أبيه عن رسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله :أ لا اُنَبِّئُكَ بِآيَةٍ لَم تُنزَلْ عَلى أحَدٍ بعدَ سُليمانَ بنِ داودَ غَيرِي؟ بِسمِ اللّهِ الرحمنِ الرحيمِ . ۵

۹۰۹۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :لا تَدَعْ بِسـمِ اللّهِ الرحمنِ الرحيمِ و إن كانَ بَعدَهُ شِعرٌ . ۶

۹۰۹۵.عنه عليه السلام :لَرُبَّما تَرَكَ بَعضُ شِيعَتِنا في افتِتاحِ أمرِهِ بِسمِ اللّهِ الرحمنِ الرحيمِ ، فَيَمتَحِنُهُ اللّهُ بِمَكرُوهٍ لِيُنَبِّهَهُ على شُكرِ اللّهِ تباركَ و تعالى و الثَّناءِ علَيهِ . ۷

1890

بسم اللّه الرحمن الرحيم

قرآن :

«نامه از سليمان است و اين است : به نام خداى بخشاينده مهربان» .

حديث :

۹۰۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بسم اللّه الرحمن الرحيم سرآغاز هر نوشته اى است .

۹۰۹۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كار مهمى كه با بسم اللّه الرحمن الرحيم آغاز نشود ، بى فرجام است .

۹۰۹۳.كنز العمّال به نقل از سليمان بن بريده از پدرش از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :آيا تو را از آيه اى آگاه نكنم كه بعد از سليمان بن داود بر احدى جز من نازل نشده است؟ آن بسم اللّه الرحمن الرحيم است .

۹۰۹۴.امام صادق عليه السلام :گفتن بسم اللّه الرحمن الرحيم را ترك نكن ، حتى اگر پس از آن شعرى باشد.

۹۰۹۵.امام صادق عليه السلام :گاه فردى از شيعيان ما كار خود را با بسم اللّه الرحمن الرحيم آغاز نمى كند و بدان سبب خداوند عزّ و جلّ او را
به گرفتارى و امرى ناخوشايند مبتلا مى كند ، تا او را به ذكر سپاس و ستايش خداوند تبارك و تعالى متنبه سازد .

1.النمل : ۳۰ .

2.كنز العمّال : ۲۴۹۰ .

3.ما بين المعقوفين سقط من المصدر .

4.كنز العمّال : ۲۴۹۱ .

5.كنز العمّال : ۲۴۹۲ .

6.الكافي : ۲/۶۷۲/۱ .

7.التوحيد : ۲۳۱/۵ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1250393
صفحه از 632
پرینت  ارسال به