۸۶۶۵.الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلامـ في الدعاءِ ـ: و امنَعْني مِنَ السَّرَفِ ، و حَصِّنْ رِزقي مِن التَّلَفِ ، و وَفِّرْ مَلَكَتِي بالبَرَكَةِ فيهِ ، و أصِبْ بِي سَبيلَ الهِدايَةِ لِلبِرِّ فيما اُنفِقُ مِنهُ . ۱
1791
حَدُّ الإنفاقِ
الكتاب :
و الَّذِينَ إذا أنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَم يَقْتُرُوا وَ كانَ بَينَ ذلِكَ قَواما» . ۲
الحديث :
۸۶۶۶.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آلهـ لَمّا سُئلَ عن تَفسيرِ الآيةِ المَذكورَةِ ـ: مَن أعطى فِي غَيرِ حَقٍّ فقد أسرَفَ ، و مَن مَنَعَ عَن حَقٍّ فَقَد قَتَرَ . ۳
۸۶۶۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :إنَّ مَنعَ المُقتَصِدِ أحسَنُ مِن عَطاءِ المُبَذِّرِ ، إنَّ إمساكَ الحافِظِ أجمَلُ مِن بَذلِ المُضَيِّعِ. ۴
۸۶۶۸.الكافي عن عبد الملك بن عمرو الاحول :تلا أبو عبدِ اللّهِ عليه السلام هذه الآيَةَ : «و الَّذِينَ إذا أنْفَقُوا لَم يُسْرِفُوا وَ لَم يَقْتُرُوا وَ كانَ بَينَ ذلِكَ قَواما» فَأخَذَ قَبضَةً مِن حَصىً و قَبَضَها بِيَدِهِ ، فقالَ : هذا الإقتارُ الذي ذَكَرَهُ اللّهُ في كتابِهِ ، ثُمّ قَبَضَ قَبضَةً اُخرى فَأرخى كَفَّهُ كُلَّها ، ثُمّ قالَ: هذا الإسرافُ ، ثُمّ أخَذَ قَبضَةً اُخرى فَأرخى بَعضَها و أمسَكَ بَعضَها و قالَ : هذا القَوامُ . ۵
۸۶۶۵.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعا ـگفت : و مرا از زياده روى باز دار و روزى ام را از تلف شدن نگاه دار و دارايى ام را با بركت دادن به آن افزون گردان و راه مصرف آن را در كارهاى خير به من بنمايان .
1791
مرز انفاق
قرآن :
«و آنان كه چون انفاق كنند زياده روى نمى كنند و بخل هم نمى ورزند و ميان اين دو [روش ]حدّ وسط را نگه مى دارند» .
حديث :
۸۶۶۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :در پاسخ به سؤال از تفسير آيه پيش گفته ـ : هر كه به ناحق (بيجا) عطا كند اسراف كرده است و هر كه بحق (بجا) خرج نكند، سختگيرى و خسّت ورزيده است .
۸۶۶۷.امام على عليه السلام :نبخشيدن صرفه جو، بهتر از بخشيدن اسرافكار است و امساك كسى كه مال خود را حفظ مى كند ، نيكوتر از بخشش كسى است كه مالش را بر باد مى دهد .
۸۶۶۸.الكافى به نقل از عبد الملك بن عمرو الأحول :امام صادق عليه السلام اين آيه را تلاوت كرد : «و آنان كه چون انفاق مى كنند زياده روى نمى كنند و بخل هم نمى ورزند و ميان اين دو ، حدّ وسط را نگه مى دارند» و سپس مشتى سنگريزه برداشت و آن را در مشتش نگه داشت و فرمود : اين همان سختگيرى و خسّتى است كه خداوند عزّ و جلّ در كتاب خود فرموده است . آنگاه مشتى ديگر برداشت و همه آنها را ريخت و فرمود: اين اسراف است. سپس مشتى ديگر برداشت و قسمتى از آن را ريخت و مقدارى را نگه داشت و فرمود : اين حدّ وسط است .