181
ميزان الحكمه ج 05

۸۳۵۰.عنه عليه السلام :لِكُلِّ شيءٍ سَبَبٌ . ۱

۸۳۵۱.عنه عليه السلام :سَبَبُ المَحَبَّةِ السَّخاءُ . ۲

۸۳۵۲.عنه عليه السلام :سَبَبُ الايتِلافِ الوَفاءُ . ۳

۸۳۵۳.عنه عليه السلام :سَبَبُ صَلاحِ الدِّينِ الوَرَعُ . ۴

۸۳۵۴.عنه عليه السلام :سَبَبُ فَسادِ اليَقينِ الطَّمَعُ . ۵

۸۳۵۵.عنه عليه السلام :سَبَبُ صَلاحِ الإيمانِ التَّقوى . ۶

۸۳۵۶.عنه عليه السلام :سَبَبُ فَسادِ العَقلِ الهَوى . ۷

۸۳۵۷.عنه عليه السلام :سَبَبُ الشَّقاءِ حُبُّ الدُّنيا . ۸

۸۳۵۸.عنه عليه السلام :سَبَبُ زَوالِ النِّعَمِ الكُفرانُ . ۹

۸۳۵۹.عنه عليه السلام :سَبَبُ المَحَبَّةِ الإحسانُ . ۱۰

۸۳۶۰.عنه عليه السلام :سَبَبُ العَطَبِ طاعةُ الغَضَبِ . ۱۱

۸۳۶۱.عنه عليه السلام :سَبَبُ تَزكيَةِ الأخلاقِ حُسنُ الأدَبِ . ۱۲

۸۳۶۲.عنه عليه السلام :سَبَبُ الكَمَدِ الحَسَدُ . ۱۳

۸۳۶۳.عنه عليه السلام :سَبَبُ الفِتَنِ الحِقدُ . ۱۴

۸۳۶۴.عنه عليه السلام :سَبَبُ السِّيادَةِ السَّخاءُ . ۱۵

۸۳۵۰.امام على عليه السلام :هر چيزى ، سببى دارد .

۸۳۵۱.امام على عليه السلام :سبب محبّت ، بخشندگى است .

۸۳۵۲.امام على عليه السلام :سبب الفت ، وفادارى است .

۸۳۵۳.امام على عليه السلام :سبب درست دينى ، پارسايى است .

۸۳۵۴.امام على عليه السلام :سبب تباه شدن يقين ، طمع است .

۸۳۵۵.امام على عليه السلام :سبب سامان يافتن ايمان ، تقواست .

۸۳۵۶.امام على عليه السلام :سبب تباهى خِرَد ، هوس است .

۸۳۵۷.امام على عليه السلام :سبب رنج و بدبختى ، دنيا دوستى است .

۸۳۵۸.امام على عليه السلام :سبب زوال نعمتها ، ناسپاسى است .

۸۳۵۹.امام على عليه السلام :سبب محبّت ، نيكى كردن است .

۸۳۶۰.امام على عليه السلام :سبب هلاكت ، فرمانبردارى از خشم است .

۸۳۶۱.امام على عليه السلام :سبب تزكيه اخلاق ، حُسن تربيت است .

۸۳۶۲.امام على عليه السلام :سبب افسردگى ، حسادت است .

۸۳۶۳.امام على عليه السلام :سبب فتنه ها ، كينه توزى است .

۸۳۶۴.امام على عليه السلام :سبب سرورى ، بخشندگى است .

1.غرر الحكم : ۷۲۸۱ .

2.غرر الحكم : ۵۵۱۰ .

3.غرر الحكم : ۵۵۱۱ .

4.غرر الحكم : ۵۵۱۲ .

5.غرر الحكم : ۵۵۱۳ .

6.غرر الحكم : ۵۵۱۴ .

7.غرر الحكم : ۵۵۱۵ .

8.غرر الحكم : ۵۵۱۶ .

9.غرر الحكم : ۵۵۱۷ .

10.غرر الحكم : ۵۵۱۸ .

11.غرر الحكم : ۵۵۱۹ .

12.غرر الحكم : ۵۵۲۰ .

13.غرر الحكم : ۵۵۲۱ .

14.غرر الحكم : ۵۵۲۲ .

15.غرر الحكم : ۵۵۲۳ .


ميزان الحكمه ج 05
180

1718

لِكُلِّ شَيءٍ سَبَبٌ

الكتاب :

إِنّا مَكَّنّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ سَبَبا * فَأَتْبَعَ سَبَبا * حَتَّى إِذا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَها تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَ وَجَدَ عِندَها قَوْما قُلْنا يَا ذَا القَرْنَينِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْنا * قَالَ أَمَّا مَنْ ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَى رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذابا نُّكرا * وَ أَمَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحا فَلَهُ جَزَاءً الحُسْنَى وَ سَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنا يُسْرا * ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبَا * حَتَّى إِذا بَلَغَ مَطْلِعَ الشَّمْسِ وَجَدَها تَطْلُعُ عَلَى قَوْمٍ لَّمْ نَجْعَلْ لَّهُمْ مِّن دُونِها سِتْرا * كَذلِكَ وَ قَدْ أَحَطْنا بِما لَدَيْهِ خُبْرا * ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَبَا * حَتَّى إِذا بَلَغَ بَينَ السَّدَّيْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِما قَوْما لاَّ يَكادُونَ يَفْقَهُونَ قَوْلاً» . ۱

الحديث :

۸۳۴۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :رَأسُ العِلمِ التَّواضُعُ ......... و عَقلُهُ مَعرِفَةُ أسبابِ الاُمُورِ . ۲

1718

هر چيزى سببى دارد

قرآن :

«وى (ذو القرنين) را در زمين توان داديم و از هر چيز سببى (راهى) بدو عطا كرديم . پس ، راهى را دنبال كرد تا به غروبگاه خورشيد رسيد و آن را ديد كه در چشمه اى گل آلود فرو مى رود و نزديك آن گروهى را يافت . گفتيم : اى ذو القرنين! يا عذاب كنى يا درباره آنها نيكويى پيش گيرى. گفت : هر كه ستم كند ، بزودى عذابش كنيم و آنگاه سوى پروردگارش برده شود و او وى را عذابى سخت كند . و هر كه ايمان آورد و كار شايسته كند پاداش نيك دارد و بزودى به فرمان خويش او را به [كارى ]آسان وا خواهيم داشت . آنگاه راهى را دنبال كرد تا به طلوعگاه خورشيد رسيد و آن را ديد كه بر مردمى طلوع مى كند كه آنان را در برابر آفتاب پوششى نداديم . اين چنين ما از آنچه نزد وى بود خبر داشتيم . سپس راهى را دنبال كرد تا ميان دو كوه رسيد و گروهى را ميان آن دو يافت كه سخنى را نمى فهميدند» .

حديث :

۸۳۴۹.امام على عليه السلام :سرِ دانش، افتادگى است . . . و مغزش شناخت اسباب امور است .

1.الكهف : ۸۴ ـ ۹۳ .

2.مطالب السؤول : ۴۸ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 05
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمیدرضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 1250365
صفحه از 632
پرینت  ارسال به