امام حسن عسکری علیه السلام

امام حسن عسکری علیه السلام

امام هادى عليه السلام : امام پس از من حسن است و پس از حسن فرزندش قائم ؛ همو كه زمين را پر از عدل و داد مى كند همچنان كه از بيدادگرى و ستم پر شده باشد .

 
تصريح به امامت امام حسن عسکری سلام الله عليه
الإمامُ الهادي عليه السلام : الإمامُ بَعدي الحسَنُ ، وبعدَ الحسنِ ابنُه القائمُ ، الّذي يَملأُ الأرضَ قِسْطا وعدلاً كما مُلِئتْ جَورا وظُلما .
امام هادى عليه السلام : امام پس از من حسن است و پس از حسن فرزندش قائم ؛ همو كه زمين را پر از عدل و داد مى كند همچنان كه از بيدادگرى و ستم پر شده باشد .
بحارالانوار : جلد 50 ص 239 ح 4
ویژگیهای امام حسن عسکری سلام الله عليه
محمَّدُ بنُ إسماعيل: دخَلَ العبّاسِيّونَ على صالحِ بنِ وَصيفٍ، ودخَلَ صالحُ بنُ عليٍّ وغيرُهُ مِن المُنْحَرِفينَ عن هذهِ النّاحيةِ على صالحِ بنِ وصيفٍ عندَما حُبِسَ أبو محمّدٍ عليه السلام ، فقالَ لَه : ضَيِّقْ عليهِ ولا تُوَسِّعْ ، فقالَ لَهم صالحٌ : ما أصْنَعُ بهِ ، وقد وَكّلْتُ بهِ رُجلَينِ شَرَّ مَن قَدَرْتُ علَيهِ ، فقَد صارا مِن العِبادةِ والصّلاةِ إلى أمرٍ عظيمٍ ؟! .
محمّد بن اسماعيل : زمانى كه ابو محمّد (امام عسكرى) عليه السلام در زندان بود ، عباسيان و نيز صالح بن على و عدّه اى ديگر از كسانى كه اعتقادى به اهل بيت نداشتند نزد صالح بن وصيف رفتند و گفتند : نسبت به او سختگيرى كن و مجالش نده . صالح به آنها گفت : ديگر با او چه كنم؟ دو نفر از بدترين افرادى را كه مى توانستم پيدا كنم بر او گماشتم امّا آن دو نفر (در اثر مشاهده رفتار حضرت) بكلّى اهل عبادت و نماز شدند .
بحارالانوار جلد 50 ص 308 ح 6
أبو القاسِمِ الكوفيِّ في كِتابِ التَّبديلِ : إنَّ إسحاقَ الكِنديِّ كانَ فيلسوفَ العِراقِ في زَمانِهِ أَخَذَ في تَأليفِ تَناقُضِ القُرآنِ وَشَغَلَ نَفسَهُ بِذلك وَتَفَرَّدَ بِهِ في مَنزِلِهِ وَإنَّ بَعضَ تَلامِذَتِهِ دَخَلَ يَوما عَلى الإمامِ الحَسَنِ العَسكَريِّ فَقالَ لَهُ أبو مُحَمَّدٍ عليه السلام : أما فيكُم رَجُلٌ رَشيدٌ يَردِعُ أستاذَكُم الكِنديِّ عَمّا أخَذَ فيهِ مِن تَشاغُلِهِ بِالقُرآنِ ؟ فَقالَ التِّلميذُ : نَحنُ مِن تَلامِذَتِهِ كَيفَ يَجوزُ مِنّا الإعتِراضُ عَليهِ في هذا أو في غَيرِهِ ، فَقالَ لَهُ أبو مُحَمَّدٍ : أتُؤَدّي إليه ما ألقيهِ إليكَ ؟ قالَ : نَعَم قالَ : فَصِر إلَيهِ وَتَلَطَّف في مُؤانَسَتِهِ وَمَعونَتِهِ عَلى ما هُوَ بِسَبيلِهِ فَإذا وَقَعَتِ الأُنسَهُ في ذلك فَقُل قَد حَضَرَتني مَسألَةٌ أسألُكَ عَنها فَإنَّهُ يَستَدعي ذلك مِنكَ فَقُل لَهُ إن أتاكَ هذا المُتَكَلِّمُ بِهذا القُرآنِ هَل يَجوزُ أن يَكونَ مُرادُهُ بِما تَكَلَّمَ مِنهُ غَيرَ المَعاني الَّتي قَد ظَنَنتَها أنَّكَ ذَهَبتَ إليها ؟ فَإنَّهُ سَيَقولُ لَكَ إنَّهُ مِنَ الجائِزِ لأنَّهُ رَجُلٌ يَفهَمُ إذا سَمِعَ ، فَإذا أوجَبَ ذلك فَقُل لَهُ : فَما يُدريكَ لَعَلَّهُ قَد أرادَ غَيرَ الَّذي ذَهَبتَ أنتَ إلَيهِ فَتكونَ واضِعا لِغَيرِ مَعانيهِ . فَصارَ الرَّجلُ إلى الكِنديِّ وَتَلَطَّفَ إلى أن ألقى عَلَيهِ هذِهِ المَسألَةَ فَقالَ لَهُ : أعِد عَلَيَّ ، فَأعادَ عَلَيهِ فَتَفَكَّرَ في نَفسِهِ وَرأى ذلك مُحتَمَلاً في اللُّغَةِ وَسائِغا في النَّظَرِ فَقالَ : أقْسَمْتُ عَليكَ إلاّ أخبَرتَني مِن أينَ لَكَ ؟ فَقالَ : إنَّهُ شَيءٌ عَرَضَ بِقَلبي فَأورَدتُهُ عَلَيكَ ، فَقالَ : كَلاّ ما مِثلُكَ مَن اهتَدى إلى هذا وَلا مَن بَلَغَ هذِهِ المَنزَلَةَ فَعَرِّفني مِن أينَ لَكَ هذا ؟ فَقالَ : أمَرَني بِهِ أبو مُحَمَّدٍ فَقالَ : الآنَ جِئتَ بِهِ وَما كانَ لِيَخرُجَ مِثلَ هذا إلاّ مِن ذلك البَيتِ ؛ ثُمَّ إنَّهُ دَعا بِالنّارِ وَأحرَقَ جَميعَ ما كانَ ألَّفَهُ
ابو القاسم كوفى در كتاب التبديل : اسحاق كِندى ، كه فيلسوف عراق در عصر خود بود ، تصميم گرفت تناقضات قرآن را گرد آورد و بدين منظور در خانه اش نشست و مشغول اين كار شد . روزى يكى از شاگردان او خدمت امام حسن عسكرى عليه السلام رسيد . امام عليه السلام به او فرمود : آيا در ميان شما يك آدم رشيد پيدا نمى شود كه استادتان كِندى را از كارى كه در پيش گرفته و به قرآن پرداخته است، بازدارد؟ شاگرد عرض كرد: ما از شاگردان او هستيم ؛ چگونه بر ما رواست كه در اين مورد يا مواردى ديگر به او اعتراض كنيم ؟ امام عسكرى عليه السلام فرمود : آيا حاضرى كارى كه مى گويم انجام دهى ؟ عرض كرد : آرى . حضرت فرمود : پيش او برو و با وى گرم بگير و وانمود كن كه مى خواهى در انجام كارش به او كمك كنى . وقتى خوب با او انس گرفتى بگو سؤالى برايم پيش آمده است كه مى خواهم آن را از تو بپرسم . خواهد گفت بپرس . به او بگو : اگر گوينده اين قرآن نزد تو آيد ، آيا ممكن است مراد او از گفته هايش غير از معانيى باشد كه تو به گمان خود آنها را فهميده اى ؟ خواهد گفت : آرى ، ممكن است ؛ چون او آدم فهميده اى است . آن مرد نزد كِندى رفت و با او از در ملاطفت درآمد و آن گاه اين سؤال را از او پرسيد . كِندى گفت : سؤالت را تكرار كن . آن مرد سؤالش را تكرار كرد . كِندى با خود انديشيد و اين موضوع را هم از نظر لغوى محتمل دانست و هم از نظر عقلى جايز . پس به شاگردش گفت : تو را قسم مى دهم كه بگويى اين سؤال را از كجا آموخته اى ؟ شاگرد گفت : مطلبى بود كه به ذهنم خطور كرد و از تو پرسيدم . كِندى گفت : هرگز ، چنين سؤالى به فكر امثال تو نمى رسد ، و تو و امثال تو را نشايد كه به چنين منزلتى دست يابيد . بگو از كجا اين سؤال را گرفته اى ؟ شاگرد گفت : ابو محمّد . به من فرمود اين سؤال را از تو بپرسم . كِندى گفت : حالا حقيقت را گفتى . چنين سؤالى جز از چنان خاندانى سر نمى زند ، آن گاه آتش طلبيد و آنچه را گرد آورده بود سوزاند .
مناقب ابن شهرآشوب جلد 4 ص 424
منتخب احاديث امام حسن عسکری سلام الله عليه
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : اللّه ُ هُوَ الّذِي يَتَألَّهُ إلَيْهِ عِنْدَ الحَوَائِجِ وَالشَّدائِدِ كُلُّ مَخْلُوقٍ ، عِنْدَ انْقِطَاعِ الرَّجَاءِ مِنْ كُلِّ مَنْ دُونَهُ .
امام عسكري عليه السلام : اللّه ، هموست كه هر آفريده اي به هنگام نيازها وسختيها واميد بر كندن از هر كه جز او ، بدو پناه مي برد .
بحار الانوار جلد 3 ص 41 ح16
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام وقد سُئلَ عن الحُجّةِ والإمامِ بعدَهُ : ابْنِي محمّدٌ ، وهُو الإمامُ والحُجّةُ بَعدي ، مَن ماتَ ولَم يَعرفْهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً . أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ ، ويَهْلِكُ فيها المُبطِلونَ ، ويَكْذِبُ فيها الوَقّاتونَ ، ثُمّ يَخرُجُ فكَأنّي أنظُرُ إلى الأعْلامِ البِيضِ تَخْفِقُ فوقَ رأسِهِ بِنَجفِ الكوفةِ.
امام عسكرى عليه السلام ـ در پاسخ بـه پـرسـش از حجّت و امام بعد از ايشان ـ : فرزندم محمّد ، اوست امام و حجّت پس از من . هر كه بميرد و او را نشناسد به مرگ جاهلى مرده است . بدانيد كه او را غيبتى است كه جاهلان درباره آن سرگشته شوند و باطل گرايان به نابودى افتند . كسانى كه (براى ظهور او) زمان تعيين كنند دروغ گويند . پس از آن غيبت ظهور مى كند . گويى پرچمهاى سفيد را مى بينم كه در نجفِ كوفه برفراز سر او در اهتزازند .
 
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : مَن أنِسَ باللّه اسْتَوحَشَ مِن النّاسِ .
امام عسكري عليه السلام : هر كه با خدا همدم شود با مردم خو نگيرد .
الدرّة الباهرة : 43
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : ما مِن بَلِيّةٍ إلاّ وللّه ِ فيها نِعمَةٌ تُحيطُ بِها .
امام عسكرى عليه السلام : هيچ گرفتارى و بلايى نيست مگر آن كه نعمتى از خداوند آن را در ميان گرفته است .
بحارالانوار جلد 78 ص 374 ح 34
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : ذُكرَ عند الصّادقِ عليه السلام الجِدالُ في الدِّينِ، وأنّ رسولَ اللّه صلى الله عليه و آله والأئمّةَ المعصومينَ عليهم السلام قد نَهَوا عنه ، فقالَ الصّادقُ عليه السلام : لَم يَنْهَ عنهُ مطلَقا ، لكنَّهُ نهى عنِ الجِدالِ بغيرِ الّتي هِي أحسَنُ .
امام عسكرى عليه السلام : در حضور امام صادق عليه السلام درباره جدال كردن در دين و اين كه پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام از اين كار نهى كرده اند ، سخن به ميان آمد ، حضرت صادق عليه السلام فرمود : از جدال كردن به طور مطلق نهى نشده ، بلكه از مجادله كردن با روشى جز روش نيكوتر نهى شده است .
بحار الانوار جلد 2 ص 125 ح 2
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : الجَهلُ خَصْم .
امام عسكري عليه السلام : ناداني دشمن (انسان) است .
 
الإمامُ العسكريُّ عليه السلام : حُسنُ الصُّورة جَمالٌ ظاهِرٌ ، وحُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ .
امام عسكرى عليه السلام : نِكويى صورت زيبايـى ظاهر است و نكويى خرد زيبايى درون .
أعلام الدين : 313
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : مِن الجَهلِ الضّحكُ من غيرِ عَجَبٍ .
امام عسكري عليه السلام : خنده اي كه از روي تعجب نباشد نشانه ناداني است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 121
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : أقلُّ النّاسِ راحةً الحَقودُ .
امام عسكري عليه السلام : كم آسايش ترين مردم ، انسان كينه توز است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 156
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه شَأنا .
امام عسكري عليه السلام : آن كه به حقوق برادران خود آشناتر باشد ودر رعايت كردن آنها كوشاتر ، نزد خداوند ارجمندتر است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 160
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : خَيرٌ مِن الحياةِ ما إذا فَقَدْتَهُ أبْغَضْتَ الحياةَ ، وشَرٌّ مِن المَوتِ ما إذا نَزَلَ بِكَ أحْبَبتَ المَوتَ .
امام عسكري عليه السلام : بهتر از زندگي ، آن چيزي است كه هرگاه آن را از دست دهي ، از زندگي بيزار شوي وبدتر از مرگ ، آن چيزي است كه هرگاه بدان گرفتار آيي ، آرزوي مرگ كني .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 170
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام فى تفسيرِ البَسْملَةِ : اللّه ُ هُو الّذى يَتألَّهُ إلَيهِ عِندَ الحَوائجِ والشَّدائدِ كُلُّ مَخْلوقٍ عِندَ انْقِطاعِ الرَّجاءِ مِن كُلِّ مَن هُوَ دُونَهُ،وتَقَطُّعِ الأسْبابِ مِن جَميعِ مَن سِواهُ .
امام عسكري عليه السلام ـ در تفسير «بسم اللّه الرحمن الرحيم» ـ : اللّه هموست كه هر مخلوقي درهنگام نيازها وگرفتاريها وقتي اميدش ازهمه ، جز او ، قطع مي شود ورشته هر سببي ، جز او ، بريده مي گردد ، به او روي مي آورد .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 180
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ .
امام عسكري عليه السلام : روزي ضمانت شده ، تو را از كارهاي واجب باز ندارد .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 234
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : لَو عَقَلَ أهلُ الدنيا خَرِبَتْ .
امام عسكري عليه السلام : اگر اهل دنيا عقل خود را به كار مي بستند ، دنيا ويران مي شد .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 250
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام لأبى هاشمِ الجَعفرىِّ : قَبرِى بِسُرَّ مَن رَأي أمانٌ لِأهلِ الجانِبَينِ .
امام عسكري عليه السلام ـ خـطاب به ابـو هـاشم جعفري ـ : قبر من در سُرَّ مَن رأي (سامرّا) مايه امن وامان ساكنان هر دو طرف (فرات) است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 258
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : إنّ للسَّخاءِ مِقدارا فإنْ زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ .
امام عسكري عليه السلام : بخشندگي اندازه اي دارد كه اگر از آن فراتر رود اسراف است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 268
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : إنَّ للسَّخاءِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ .
امام عسكري عليه السلام : همانا بخشندگي را اندازه اي است ، كه اگر از آن فراتر رود اسراف است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 270
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : إنّ ... للشَّجاعَةِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهُو تَهَوُّرٌ
امام عسكري عليه السلام : همانا شجاعت ، اندازه اي دارد كه اگر از آن فراتر رود بي باكي است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 292
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : لا يَعرِفُ النِّعمَةَ إلاّ الشاكِرُ ، ولا يَشكُرُ النِّعمَةَ إلاّ العارِفُ .
امام عسكري عليه السلام : (قدر) نعمت را نشناسد مگر سپاسگزار وشكر نعمت نگزارد مگر آن كه (قدر) نعمت را شناسد .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 302
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام لمّا سُئلَ عن عِلَّةِ وُجوبِ الصَّومِ : لِيَجِدَ الغَنِىُّ مَسَّ الجُوعِ ؛ فَيَمُنَّ علي الفَقيرِ
امام عسكري عليه السلام ـ در بيان علّت واجـب شـدن روزه ـ : تـا توانگر ، درد گرسنگي را بچشد ودر نتيجه به نيازمند كمك كند .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 336
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : الوَحشَهُ مِنَ النّاسِ عَلي قَدرِ الفِطنَةِ بهِم
امام عسكري عليه السلام : كناره گرفتن از مردم ، به اندازه شناخت از آنهاست .
البحار : 70 / 111 / 14
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ .
امام عسكري عليه السلام : چه زشت است در مؤمن خواهشي باشد كه او را به خواري كشاند .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 344
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : إنَّ اللّه َ تَبارَكَ وتَعالي أري رَسولَهُ بِقَلبهِ مِن نورِ عَظَمَتِهِ ما أحَبَّ
امام عسكري عليه السلام : خداوند تبارك وتعالي از نور عظمت خويش ، چندان كه دوست داشت ، به قلب رسول خود نماياند .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 368
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌإلاّ ذَلَّ ، ولا أخَذَ بهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ .
امام عسكري عليه السلام : هيچ عزّتمندي حقّ را فرو نگذاشت ، مگر اين كه به ذلّت افتاد وهيچ ذليل وناتواني حقّ را نگرفت مگر اين كه عزيز ونيرومند شد .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 378
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام فى صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ : وهُم أضَرُّ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلي الحُسَينِ بنِ عَلِىٍّ عليهما السلام وأصحابهِ ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ ... يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم .
امام عسكري عليه السلام ـ در وصف علماي بدكردار ـ : زيان آنها براي شيعيان ناتوان (و آسيب پذير) ما بيشتر از زيان سپاه يزيد براي حسين بن علي عليهماالسلام وياران اوست ؛ زيرا آنها جان ومال ايشان را گرفتند واين علماي بدكردار ... در دل شيعيان ناتوان ما شكّ وشبهه مي اندازند وگمراهشان مي كنند .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 404
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : إنَّ الوُصولَ إلَي اللّه عز وجل سَفَرٌ لا يُدرَكُ إلاّ بامتِطاءِ اللَّيلِ .
امام عسكري عليه السلام : رسيدن به خداوند عز وجل ، سفري است كه جز با نشستن بر مركب شب ، پيموده نشود .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 464
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : إنَّ ... للاقتِصادِ مِقدارا ، فإن زادَ علَيهِ فهو بُخلٌ
امام عسكري عليه السلام : ميانه روي اندازه اي دارد، كه اگر از آن فراتر رود بخل است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 466
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : اذا كانَ المَقضيُّكامِنا فالضَّراعَهُ لماذا ؟!
امام عسكري عليه السلام : اگـر قـضاي الـهي در كـمين است ، ديگر ضعف وزبوني چرا ؟.
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 468
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : إذا نَشِطَتِ القُلوبُ فَأودِعْها (فَأودِعُوها)، وإذا نَفرَت فَوَدِّعُوها .
امام عسكري عليه السلام : هر گاه دلها به نشاط آمدند ، به آنها امانت بسپاريد وهر گاه پشت كردند ، با آنها بدرود گوييد .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 474
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام بعد تقبيح تقليد عوام اليهود لعلماء الفسقه : فَمَن قَلَّدَ مِن عَوامِّنا مِثلَ هؤلاءِ الفُقَهاءِ فَهُم مِثلُ اليَهودِ الذينَ ذَمَّهُمُ اللّه ُ بالتَّقليدِ لِفَسَقَهِ فُقَهائهِم . فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا علي هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ ، وذلكَ لا يكونُ إلاّ بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم
امام عسكري عليه السلام ـ بعد از تقبيح تقليدِ عوامِ يهود از علماي فاسقشان ـ : اگر (مسلمانان) از چنين فقهايي تقليد كنند ، مانند همان يهودياني هستند كه خداوند آنان را به سبب تقليد وپيروي از فقهاي فاسق وبدكارشان نكوهش كرده است . اما هر فقيهي كه خويشتندار ونگاهبان دين خود باشد وبا هواي نفْسش بستيزد ومطيع فرمان مولايش باشد ، بر عوام است كه از او تقليد كنند والبته اين ويژگيها را تنها برخي فقهاي شيعه دارا هستند ، نه همه آنها .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 478
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : جُعِلَتِ الخَبائثُ فى بَيتٍ وجُعِلَ مِفتاحُهُ الكذبَ .
امام عسكري عليه السلام : (همه) پليديها در يك خانه نهاده شده وكليد آن ، دروغ قرار داده شده است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 486
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : مَن مَدَحَ غَيرَالمُستَحِقِّ فَقَد قامَ مَقامَ المُتَّهَمِ .
امام عسكري عليه السلام : هر كـس فـردي را كه استحقاق سـتايش ندارد بستايد ، خود را در مقام اتهام وبدگماني قرار داده است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 508
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : لا تُمارِ فيَذهَبَ بَهاؤكَ ، ولاتُمازِحْ فيُجتَرأَ علَيكَ .
امام عسكري عليه السلام : مجادله مكن كه احترامت از بين مي رود وشوخي مكن كه بر تو گستاخ مي شوند .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 512
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : مَن أكثَرَ المَنامَ رأَي الأحلام
امام عسكري عليه السلام : هركه زياد بخوابد ، خواب هاي پريشان بيند.
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 574
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها .
امام عسكري عليه السلام : فروتني ، نعمتي است كه به آن حسادت نمي شود .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 596
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ ، ومَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ .
امام عسكري عليه السلام : هركه برادر خود را پنهاني اندرز دهد ، او را آراسته است وهر كه در برابر ديگران موعظه اش كند ، او را لكّه دار كرده است .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 600
الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام : مَن لَم يَتَّقِ وُجوهَ النّاسِ لَم يَتَّقِ اللّه .
امام عسكري عليه السلام : هركه از چهره هاي مردم پروا نكند ، از خداوند پروا نمي كند .
«منتخب ميزان الحكمة» صفحه 606