جلوگيرى از ستمى و به پاداشتن حقى قيام نمى كند ، مگر آنكه بلا و آفتى او را از بيخ بركند ، و قيام او بر اندوه ما و شيعيانمان بيافزايد (لازم به توضيح است كه اين روايت و نظاير آن از جهاتى مورد تأمل است؛ زيرا ممكن است از باب تقيه باشد و يا مقصود حضرت قيام براى تشكيل حكومت جهانى باشد كه مختص امام زمان ـ عجل اللّه تعالى فرجه ـ است و بنابراين منافات با تشكيل حكومت اسلامى در كشورى يا منطقه محدودى ندارد؛ زيرا انكار حكومت اسلامى در زمان غيبت ، مخالف نص صريح كتاب و سنت و عقل است . لذا در زمان غيبت اكثر فقهاى شيعه قائل به ولايت فقيه مى باشند) .
متوكل مى گويد: امام صادق عليه السلام دعاهاى صحيفه را به من املا فرمود ، و من نوشتم ، و آنها هفتاد و پنج باب بود . يازده باب آن از دست من رفت و شصت و چند (64) باب آن را حفظ كردم (در نسخه هاى صحيفه بيش از پنجاه و چهار دعا نيست ، شايد ده باب ديگر هم بعد از متوكل ساقط شده باشد). ۱
شيخ اجل على بن محمّد الخزاز القمى در كتاب كفاية الاثر فى النصوص على الائمّة الاثنى عشر همين داستان را مفصلاً (با مختصر تغير و اضافه اى در بعضى از جملات) نقل كرده است .
تاريخ ولادت
روز ولادت «زيد» به هيچ وجه مشخص نيست و بين مورخين در سال ولادتش نيز اختلاف است .
ابن عساكر (م571ق) سال تولد او را 78 ق ، مى داند ۲ و مورخ ديگر به نام محلى (م652 ق) سال ولادت او را 75 ق ياد مى كند . ۳ و برخى سال ميلاد او را سنه 80 پنداشته اند . ۴
1.مقدمه صحيفه سجاديه ، شرح فيض الاسلام ، ص ۹ ـ۲۳ .
2.تهذيب ابن عساكر ، ج ۶ ، ص ۱۸ .
3.الحدائق الوردية فى مناقب الائمة الزيديه ، ج ۱ ، ص ۱۴۳؛ روض النضير ، ج ۱ ، ص ۵۲.
4.ثوره زيد بن على ، ص ۲۵ .