419
روح و ريحان ج1

إلَيْهِ فى مَهامِّكُمْ وَبذلِكَ اُمِرْتُ وَقَدْ بَلَّغتُ » 1 .
و عمل ابوالقاسم بر تقيّه بود ، مخالف و مؤالف وى را أعْقل ناس مى‏دانستند ، و خليفه معاصر زمان او را تعظيم مى‏كرد ، و آن جناب صاحب حكايات جيّده و كرامات غريبه است ، و در سال سيصد و بيست و شش وفات كرد .

وكيل چهارم:ابوالحسن على بن محمد سمرى است

وكيل چهارم ابوالحسن على بن محمد سمرى است ، و در بغداد رحلت فرمود ، و قبل از وفات خود توقيعى از امام عصر عليه‏السلام برآورد كه صورت آن را مِن بابِ الزينه مى‏نويسد :

در توقيع رفيع امام عصر عليه‏السلام بر غيبت تامّه

« بِسْمِ اللّه‏ِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ »
« يا علىَّ بْنَ مُحَمَّدِ السَّمُرِىّ ! أعْظَمَ اللّه‏ُ أَجْرَ إخوانِكَ فيكَ فإنّكَ مَيِّتٌ ما بَينَكَ وَبينَ سِتَّةِ أيّام فاجْمَعْ أمْرَكَ وَلا تُوصِ إلى أحَدٍ فَيَقُومُ مَقامَكَ بَعْدَ وَفاتِكَ ، فَقَدْ وَقَعَتِ الغيبةُ التّامّة فَلا ظُهُورَ الاّ بَعد إذْنِ اللّه‏ِ تَعالى ذِكرُه ، وَذلِكَ بَعدَ طُولِ الأمَلِ وَقَساوَةِ القُلُوبِ وامْتِلاءِ الأرْضِ جَوْراً ، وَما شاءَ اللّه‏ُ لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ إلاّ بِاللّه‏ِ »
۲ .
پس از وفات ابو الحسن ابتداء غيبت كبرى است تاكنون ، و آن از سال سيصد و سى بعد از هجرت بود ، اَقَرَّ اللّه‏ عُيونَنا بلِقاءِ طَلعَتِهِ الرَّشيدة وَغُرَّتِهِ الحَميدَة بِحَقِّ المُحمَّديّةِ ۳ الْمَحْمُودَةِ

1.خلاصة الاقوال : ۲۷۳ فائده پنجم ، غيبت طوسى : ۳۷۰ ، بحار ۵۱/۳۵۵ .

2.اين توقيع شريف در منابع فراوانى نقل شده از جمله : كمال الدين : ۵۱۶ ، الغيبة : ۳۹۵ ، احتجاج ۲/۲۹۷ ، الثاقب فى المناقب : ۶۰۳ ، الخرائج والجرائح ۳/۱۱۲۹ ، بحار الانوار ۵۱/۳۶۰ ح ۷ ، منتخب الانوار المضيئة : ۱۳۰ ، اثبات الهداة ۷/۳۴۲ ، الصراط المستقيم ۲/۲۳۶ ، مدينة المعاجز ۸/۹ .

3.در چاپ سنگى : محمدية .


روح و ريحان ج1
418

وكيل دوّم:ابو جعفر محمّد بن عثمان عمرى است

وكيل دوّم محمد بن عثمان بن سعيد عمرى مكنّى به ابو جعفر است ، و نصوص كثيره بر عدالت و وثاقت وى رسيده است ، و حضرت حجة اللّه‏ در توقيعات كريمه‏اش او را بعد از فوت پدرش نصب فرمود .
و حضرت عسكرى عليه‏السلام فرمودند : « اَلْعَمرى وَابْنُهُ ثِقَتانِ [ فَما أدَّيا اِلَيكَ عَنّى فَعَنّى يُؤَدِّيانِ ، وما قَالا لكَ فَعَنّى يَقُولانِ ، فَاسْمَعْ لَهُمَا وَأَطِعْهُمَا فَاِنَّهُمَا الثِّقَتَانِ ] الْمَأمُونَانِ »۱ .
و به توسط أبو جعفر توقيعات براى شيعه بيرون مى‏آمد ، و از حسن حال وى آن است : هر روزى در قبرى كه براى خود كنده بود وارد مى‏شد و جزئى از قرآن مى‏خواند و بر ساجه‏اى ۲ امر نموده بود نقاشى اسماء ائمه عليهم‏السلام را با بعضى از آيات قرانيه نقش كرده كه در قبر او فرش شود ، و روز وفات و موت خودش را خبر داد ، و همان روز رحلت فرمود در ماه جمادى الاولى در سال سيصد و پنج يا چهار ۳ .

وكيل سوّم:ابوالقاسم حسين بن روح نوبختى است

وكيل سوم ابوالقاسم حسين بن روح نوبختى است كه ابو جعفر در زمان احتضار فرمود به حاضرين از اصحاب خود : « ابُوالقَاسمِ الحُسَينُ بْنُ رُوحٍ بنُ أبِى بَحرٍ النَّوْبَخْتِىُّ القائِمُ مَقامى وَ السِّفيرُ بَينَكُمْ وَ بَينَ صاحِبِ الأمرِ عليه‏السلام والوكيلُ لَهُ والثِّقَةُ الأمِينُ ، فَارْجِعُوا إلَيْهِ فى اُمُورِكُمْ وَعَوِّلُوا

1.كافى ۱/۳۲۹ ح باب فى تسمية من رآه عليه‏السلام ح ۱ ، اعلام الورى : ۴۲۱ ، غيبت شيخ طوسى : ۲۴۳ .

2.در لسان العرب ۲/۳۰۲ ماده ( سوج ) مى‏گويد : الساج : الطيلسان الضخم الغليظ . وقيل : هو الطيلسان المقور ينسج كذلك . وقيل : هو طيلسان اخضر . . تا در صفحه ۳۰۳ مى‏گويد : والساج : خشب يجلب من الهند ، واحدته ساجة . وقبل از آن نيز مى‏گويد : . . ساجة ، وهو ضرب من الملاحف منسوجة . نيز رجوع كنيد به : مجمع البحرين ۲/۳۱۱ .

3.غيبت شيخ طوسى : ۳۶۴ ، فلاح السائل : ۷۴ ، بحار الانوار ۷۹/۵۰ باب ۱۲ ح ۴۰ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 152689
صفحه از 433
پرینت  ارسال به