به قدرى كه مقدّر شد موجب آسايش اهل عالم و ابقاء شريعت سيّد ولد آدم بوده است .
نظير اين فقره شهادت سيّد الشهداء عليهالسلام است كه باعث و سبب در بقاء شرع شد ، و همين طور شهادت بنى فاطمه نيز سبب بقاء وجود ائمه دين گرديد ، پس مانند دين و شرع مبين وجود امام عليهالسلام اهمّ و الزم است ، از اين جهت لازم و واجب بود بقاء وجودش .
و نظير ديگر ايثار جناب امير مؤمنان عليهالسلام است در ليلة المبيت .
و نظير ديگر ايثار سيّد مختار صلىاللهعليهوآله است ابراهيم ، فرزندش را ، بر جناب سيّد الشهداء عليه الصّلاة والسّلم .
و نظير ديگر فداء كردن شهداء يوم عاشوراست جانهاى خودشان را براى شخص شريف امام عليهالسلام .
و نظاير ديگر به جهت رعايت اهمّ بسيار است .
خلاصه اين ابيات را خوب گفته است :
اُحِبُّ القُربَ مِن سُكّانِ نَجدٍوَاِن طابُوا نُفوساً بالعبادِ
وَاَخلُصُ فى مَحَبّتهِم ضَميرىوَاِن لم يَعْرِفوا حَقَّ الوِدادِ
وَانَظُرهُم بعَيْنِ الوَصْلِ حَقّاًوأسْكُنُهُم بِسَوداءِ الفُؤَادِ
[در تفسير آيه كريمه كه دلالت بر حسن جلالت و عاقبت] [هر هاشمى مىكند و منع از مذمّت سادات]
در تفاسير اهل بيت عصمت مرويست در معنى آيه كريمه « ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللّهَ ذلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ »۱ به ميراث داديم قرآن را به آنان كه برگزيديم از بندگان خود ، پس بعضى از اين بندگانِ برگزيده ستمكارند بر نفس خود ، و برخى از ايشان ميانهرو و متوسط الحال ،