و بعضى گمان كردهاند : مراد از عبداللّه و عبيداللّه فرزندان عبّاس بن على بن ابى طالب عليهالسلاماند نه فرزندان عبّاس بن عبدالمطلب ، چون بعيد دانستم لهذا تصريح به نسبت نمودم .
و از كتاب «عمدة المطالب» ۱ معلوم است مادر عبداللّه و عبيداللّه عيال و زوجه حضرت عباس بن على عليهالسلام دختر عباس بن عبدالمطلب است .
و برخى از عامّه ۲ از اهل سنّت و جماعت عبدالرّحمن و حسين اثرم و اُمّ سَلمه را از كنيزى كه مدعّوه و موسومه به ظمياء بود دانستند ، و اسم عبدالرّحمن در عداد اولاد ائمه عليهمالسلامبواسطه و با واسطه مانند اسم شريف حضرت عبدالعظيم عليهالسلام كم تسميه و تعيين شده است .
و عجب است با آنكه اينگونه اسماء كه مشعر بر عبوديّت است و ممدوح حضرت ختمى مآب صلىاللهعليهوآله و ائمه هدى عليهمالسلام در اين زمان به ملاحظات خياليّه متروك و مهجور است .
در شرح حال حسين اثرم ابن حسن بن على بن ابى طالب (ع)
و اين بزرگوار بنا بر بعضى از اخبار با عبدالرحمن مذكور از مادر يكى است ، و او را پسرى بود محمّد نام ، و ابن ابى الحديد شارح ۳ «نهج البلاغه» در باب اظهار خطابه و فصاحت و سؤدد و علم و آداب و انساب بنى هاشم به مناسبتى نقل كرده است : جعفر بن حسين بن حسن بن على عليهالسلام منازعه كرد با زيد بن على و مردمان در محاوره و مكابره ايشان جمع مىشدند و گوش مىدادند .
و از اين بيان معلوم است حسين اثرم غير از محمّد پسرى جعفر نام ۴ داشت .