تعليقات آيت ‏اللَّه جعفرى بر اصول كافى، يك باب از كتاب الحجّة - صفحه 113

شد. ترجمه فارسى بخش‏هايى از تعليقات ايشان كه در آن نسخه دارند و مورد توجّه انديشوران قرار گرفته، در شماره‏هاى 19، 20، 22، 23 و 24 ارائه شد.
در اين گفتار، تعليقات معظّم له بر باب «مايفصل به بين الحق و الباطل»، احاديث 14 تا 19 عرضه مى‏شود.
* ص 569، كتاب الحجة، باب مايفصل به بين دعوى المحق و المبطل فى امر الامامة، ح 14، ذيل «ما كان هنالك، و لا كذلك»:
امام هادى عليه السلام تحت نظر مأموران خلفا بود. به اين دليل، راوى نمى‏توانسته بطور مستقيم به نزد ايشان برود. احتمالاً امام اين شيوه غيرمعمول را به عنوان شيوه برقرارى ارتباط با او برگزيده تا مأموران حكومتى متوجه برنامه او نشوند.
* ص 569، همان باب، ح 15، ذيل «جائت امّ اسلم يوماً الى النبى صلى اللَّه عليه و آله»:
ابن‏عياش اين حديث را با سلسله روايى متفاوتى از ام‏سُلَيم نقل مى‏كند نه از اُمّ‏اسلم. ۱
تلفظ درست بايد ام سُلَيم باشد. او دختر مِلحان و يكى از انصار معروف (پيامبر) بود. ۲
در ميان علماى شيعه، شيخ طوسى از ام‏سُلَيم به عنوان يكى از همراهان پيامبر ياد مى‏كند. ۳. به نظر نمى‏رسد كه نام ام سليم در هيچ‏يك از كتبى كه درباره ياران پيامبر است (از نويسندگان سنى يا شيعه) ياد شده باشد.

1.نگاه كنيد: ابن‏عياش، مقتضب الاثر، ص ۲۲-۱۸؛ مرآت العقول، جلد ۴، ص ۱۱۱-۱۰۵؛ البحار، جلد ۲۵، ص ۱۹۰-۱۸۵

2.رجوع كنيد به ابن‏سعد، جلد ۸، ص ۳۱۸-۳۱۰؛الاستيعاب، جلد ۴، ص ۱۹۴۱-۱۹۴۰؛ اسدالغابه، جلد ۷، ص ۳۴۶-۳۴۵؛ الاصابة، جلد ۸، ص ۲۳۰-۲۲۷؛ تهذيب التهذيب، جلد ۱۲، ص ۴۷۲-۴۷۱

3.الرجال، ص ۳۳؛ مجمع الرجال، جلد ۷، ص ۱۸۱؛ معجم رجال الحديث، جلد ۲۳، ص ۲۱۱

صفحه از 131