تاريخ : یکشنبه 1391/7/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 10064
لزوم آشنایی هر چه بیشتر حوزویان با منابع حدیثی

لزوم آشنایی هر چه بیشتر حوزویان با منابع حدیثی

هر کس بخواهد از دین و شریعت با مردم سخن گفته و به سوالات و شبهات آن ها پاسخ دهد، لازم است که به خوبی با متون و منابع حدیثی آشنا باشد.

رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث بر لزوم آشنایی هر چه بیشتر طلاب و فضلای حوزه با متون و منابع حدیثی تاکید کرد .
به گزارش پایگاه حدیث نت،حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، پنج شنبه ۲۰ مهرماه طی سخنانی در نشست سیرمطالعاتیحدیث خوانی روشمنداظهار داشت:
بی شک اگر کسی بخواهد طلبه فاضل و قابلی باشد، ناگزیر از آن است که آشنایی بالایی با کتاب و سنت و منابع حدیثی داشته باشد.
وی افزود:
هر کس بخواهد از دین و شریعت با مردم سخن گفته و به سوالات و شبهات آن ها پاسخ دهد، لازم است که به خوبی با متون و منابع حدیثی آشنا باشد.
رییس پژوهشکده علوم حدیث همچنین به طرح نکات کاربردی برای طلاب و فضلای علاقمند به مباحث حدیثی پرداخت و گفت: نکته اول درباره متن خوانی حدیثی آن است که برای افراد جذاب ، اثرگذار و نشاط آور باشد.
وی اضافه کرد: در این خصوص خوب است که طلاب و مبلغین به عنوان مثال در خواندن کتاب شریف نهج البلاغه ، از حکمت های آن سخن را آغاز کنند.
این استاد حوزه با اشاره به این که نکته دوم ، استمرار در متن خوانی است، بیان داشت: باید در شیوه آموزشی به ترتیب از مباحث آسان شروع کرد و به احادیث مشکل فهم رسید.
وی همچنین گفت: شیوه آموزشی باید به گونه ای باشد که امکان آشنایی جامع و فراگیر نسبت به موضوعات حدیثی وجود داشته باشد و در ضمن طلاب با انواع احادیث و روایات آشنا باشند.
حجت الاسلام و المسلمین طباطبایی ادامه داد: همچنین شیوه ای باید باشد که دربردارنده روایات و احادیث از همه ائمه اطهار (ع) باشد.
وی افزود: نکته مهم دیگر، لزوم آشنایی با مصادر حدیثی است که باید دانست ما در این باره بیش از ۴۰۰ مصدر حدیثی داریم. رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: طرح مطالعه حدیثی ما بر اساس ۱۰۰۰ ساعت است که البته مباحثه و یادداشت برداری نیز در موفقیت این طرح نقش بسزایی ایفا می کند.
نشست سیرمطالعاتی حدیث خوانی روشمند از سلسله نشست های علمی "هفت وادی ، چهل منزل" پنج شنبه ۲۰ مهرماه به همت انجمن حدیث حوزه علمیه قم در مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :