پرینت  ارسال به   مشخصات
تعداد بازدید : 1494
 

بررسی ادله عصمت امام علی (ع) در قرآن و روایات

(۷)
بررسی ادله عصمت امام علی (ع) در قرآن و روایات

میرآبادی، اكرم

كارشناسی ارشد الهیات و معارف اسلامی
دانشكده اصول الدین قم،.
به راهنمایی: عابدی، احمد
استاد مشاور: نجار زادگان، فتح الله
۱۳۷۹
۲۲۷صفحه
كلید واژه : عصمت / قرآن / روایت / علی بن ابیطالب(ع)، امام اول

چكیده : خداوند سبحان ، هدایت و ارشاد بندگانش را از طریق اجتبا افراد معصومی چون علی (ع) قرار داده كه خود با سعی و تلاش و مجاهده با نفس، با تقوی الهی و دوری از گناه و انجام طاعات، تسلیم محض در برابر اوامر و نواهی الهی است و چون حفظ رسالت و هدایت جمیع افراد نیاز به عصمتی همه جانبه و پیگیر دارد خداوند سبحان آنان را با موهبت عصمت كه حاصل اثر مراتب والای تقوا و علم لدنی و تسدید روح القدس است، در جمیع امور در برابر خطا و لغزش -جهل-شك و تردید -اخلاق زننده و نیز عیوب جسمانی و عقلانی مصون ساخته است. و بندگانش را به محبت و دوستی و تمسك و اطاعت همه جانبه در جمیع اعمال و اقوال اش امر فرموده است. معرفت به عصمت علی (ع) از طریق كلام الهی در قرآن ، سخن اهل بیت علیهم السلام در روایات و نیز بیانات علی (ع) به طور خاص در خطبه ها و نامه ها و كلمات قصار نهج البلاغه و غررالحكم و الدررالكلم حاصل می شو‌‌د. در این رساله ادله عصمت علی (ع) در قرآن با تعابیری چون: لاینال عهدی الظالمین-جعلناكم امه وسطا-اطیعوا الرسول و اولوالامر منكم -اعتصموا بحبل الله-اعلموفسیری الله... و المومنون -كونوامع الصادقین-لكل قوم هاد -فسئلوا اهل الذكر -انمایرید الله... و آیه مودت استفاده شده است. در روایات اهل بیت (ع) عصمت علی (ع) از احادیث سفینه-ثقلین-طیر-لاعطین الرایه-النجوم -باب الله-الحق مع علی و هدایت استفاده شده است. و در نهایت عصمت علی (ع) از زبان علی (ع) در نهج البلاغه كه اشاره به عصمتشان دردوران كودكی -تطبیق عملكردشان بر كتاب و سنت و جدائی همیشگی ظلم از ایشان و بصیرت و یقین در دین و اجرای آن داشته اند ، مورد دقت قرار گرفته است.

موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث شهر حدیث دانشگاه قرآن و حدیث پایگاه جامع کنگره های مؤسسه دارالحدیث پردیس تهران (دانشگاه قرآن و حدیث) مرکز آموزش الکترونیک (دانشگاه قرآن و حدیث) پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران انتشارات دارالحدیث