تاريخ : سه شنبه 1396/3/30
کد خبر: 59634

زندگی صحابه پیامبر(ص) در «نشان سرخ»

«نشان سرخ» عنوان یکی از جدیدترین کتاب‌های نشر دارالحدیث است که با محوریت زندگی ابودجانه انصاری نوشته و منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،انتشارات دارالحدیثنخستین رمان ویژۀ نوجوانان خود را با عنوان«نشان سرخ»منتشر کرد. این اثر روایتگر زندگی ابودُجانه انصاری از اصحاب پیامبر اکرم(ص) است که به قلم غلامرضا آبروی در ۱۰ قسمت نوشته شده است.

ابو دجانه قبل از بعثت در طایفه بنی سلیم از قبیله خزرج در شهر یثرب (مدینه امروزی) به دنیا آمد. در سال ۱۲ بعثت در پیمان عقبه دوم با پیامبر بیعت کرد و از یثربی‌های پیشگام در اسلام بود. او در یثرب همراه سعد بن معاذ به مبارزه با بت پرستی برخاست و بت‌های قبیله بنی ساعده را در هم کوبید. بعد از هجرت پیامبر به مدینه، هنگام مراسم برادری اسلامی، پیامبر بین او و عتبه بن غزوان پیمان برادری استوار کرد.

ابو دجانه در همه جنگ‌های زمان پیامبر شرکت کرد و از دلیران جنگ به شمار می‌آمد و در هنگام جنگ‌ها دستمالی (عصابه) سرخ بر سر می‌بست و به عنوان ضرب‌المثل فرود آمدن مرگ شده بود.

پس از پیروزی مسلمانان بر یهودیان بنی نضیر، پیامبر اموال آنها را تنها بین مهاجران قسمت کرد و به انصار چیزی نبخشید، به جز به ابو دجانه و سهل بن حنیف که فقیر بودند. در جنگ احد علی بن ابی طالب و ابو دجانه تنها کسانی بودند که بعد از فرار کردن مسلمانان همراه پیامبر ماندند و از او دفاع کردند که آیه ۱۵۲ سوره آل عمران در مورد این سخن می‌گوید.

در این جنگ پیامبر(ص) شمشیری به او بخشید، که ابو دجانه آنقدر با این شمشیر جنگ کرد که تیغه‌اش خم شد. بر اساس روایات شیعه، با اینکه پیامبر(ص) در جنگ احد بیعتش را از ابو دجانه برداشت و به او اجازه ترک صحنه جنگ داد، اما او دفاع از پیامبر(ص) را رها نکرد و با پیامبر بیعت کرد که تا سر حد مرگ بجنگد.

رجعت و یاری مهدی(عج)

در احادیث شیعه آمده است که ابو دوجانه در هنگام ظهور رجعت کرده و از یاران امام(عج) خواهد بود. امام جعفر صادق(ع) در ضمن حدیثی فرموده‌اند: «(همراه ظهور قائم) ۲۷ نفر از پشت کوفه ظاهر شده (و به مهدی می‌پیوندند)، ۱۵ نفر آنها از قوم حضرت موسی(ع) هستند که به سوی حق هدایت می‌کنند و حاکم به حق و عالم هستند؛ و هفت نفر از آنها از اصحاب کهف هستند و بقیه عبارتند از: یوشع بن نون، سلمان فارسی، ابو دجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر. اینان در خدمت امام زمان(عج) به عنوان یاران و فرماندهان او به شمار می‌آیند».

انتشارات دارالحدیث پیش از این نیز چند اثر در قالب رمان نوجوان منتشر کرده بود که از این عناوین می‌توان به «صبح خوش‌آواز»، نوشته تقی متقی اشاره کرد. این اثر  در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان اثر شایسته تحسین معرفی شد.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به سایت انتشارات دارالحدیث به نشانیwww.darolhadith.irمراجعه کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :