95
ميزان الحكمه ج 07

2510

شُعَبُ العَدلِ

۱۲۱۲۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :العَدلُ عَلى أربَعِ شُعَبٍ : غامِضِ الفَهمِ، و غَمْرِ العِلمِ، و زَهرَةِ الحُكمِ، و رَوضَةِ الحِلمِ؛ فَمَن فَهِمَ فَسَّرَ جَميعَ العِلمِ، و مَن عَلِمَ عَرَفَ شَرائعَ الحُكمِ ، وَ مَن حَلُمَ لَم يُفرَِّطْ في أمرِهِ و عاشَ في النّاسِ حَميدا . ۱

۱۲۱۲۸.عنه عليه السلام :العَدلُ عَلى أربَعِ شُعَبٍ : عَلى غائصِ الفَهمِ ، و زَهرَةِ العِلمِ، و شَريعَةِ الحُكمِ، و رَوضَةِ الحِلمِ؛ فمَن فَهِمَ فَسَّرَ جَميعَ العِلمِ، و مَن عَلِمَ عَرَفَ شَرائعَ الحُكمِ، و مَن أحكَمَ لَم يُفَرِّطْ أمرَهُ و عاشَ في النّاسِ و هُوَ في راحَةٍ . ۲

۱۲۱۲۹.عنه عليه السلام :الإيمانُ عَلى أربَعِ دَعائمَ : عَلَى الصَّبرِ، و اليَقينِ، و العَدلِ، و الجِهادِ ......... و العَدلُ مِنها عَلى أربَعِ شُعَبٍ: عَلى غائصِ الفَهمِ، و غَورِ العِلمِ، و زَهرَةِ الحُكمِ، و رَساخَةِ الحِلمِ؛ فمَن فَهِمَ عَلِمَ غَورَ العِلمِ، و مَن عَلِمَ غَورَ العِلمِ صَدَرَ عَن شَرائعِ الحُكمِ، و مَن حَلُمَ لَم يُفَرِّط في أمرِه و عاشَ في النّاسِ حَميدا . ۳

2510

شعبه هاى عدالت

۱۲۱۲۷.امام على عليه السلام :عدالت چهار شعبه دارد: فهم پيچيدگى، دانش بسيار و حكمت روشنى بخش (نيكو) و بوستان بردبارى پس هركه بفهمد، همه علوم را تبيين كند؛ و هركه بداند، آبشخورهاى حكمت را بشناسد و هركه بردبار باشد، در كار خود كوتاهى نكند و در ميان مردم با خوشنامى به سر بَرَد.

۱۲۱۲۸.امام على عليه السلام :عدالت چهار شاخه دارد: فهمِ ژرفياب، شكوفه دانش، آبشخور حكمت و بوستان بردبارى. هركه بفهمد همه علوم را روشن كند؛ و هركه بداند، آبشخورهاى حكمت را بشناسد؛ و هركه حكمت داشته باشد، در كار خود تفريط و كوتاهى نورزد و در ميان مردم آسوده زندگى كند.

۱۲۱۲۹.امام على عليه السلام :ايمان بر چهار پايه استوار است: بر صبر و يقين و عدالت و جهاد ......... عدالت نيز چهار شاخه دارد: فهم ژرف كاو، دانش عميق، حكمت (حكم) شكوفا و بردبارى استوار و پايدار؛ هركه بفهمد، از ژرفاى دانش آگاه شود، و هركه از ژرفاى دانش آگاه شود، از آبشخورهاى حكمت (احكام درست) سيراب گردد و هركه بردبار باشد، در كار خود كوتاهى نورزد و در ميان مردم با خوشنامى زندگى كند.

1.الكافي : ۲/۵۱/۱.

2.كنز العمّال : ۱۳۸۸.

3.نهج البلاغة: الحكمة ۳۱.


ميزان الحكمه ج 07
94

۱۲۱۲۳.الإمامُ الباقرُ عليه السلام :ما أوسَعَ العَدلَ ! إنَّ النّاسَ يَستَغنُونَ إذا عُدِلَ عَلَيهِم . ۱

۱۲۱۲۴.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام :العَدلُ أحلى مِنَ الماءِ يُصيبُهُ الظَّمآنُ، ما أوسَعَ العَدلَ إذا عُدِلَ فيهِ و إن قَلَّ! ۲

۱۲۱۲۵.عنه عليه السلام :تَبِعَ حَكيمٌ حَكيما سَبعَ مِائَةِ فَرسَخٍ في سَبع كَلِماتٍ، فمِنها أنَّهُ سَألَهُ : ما أوسَعُ مِنَ الأرضِ ؟ قالَ : العَدلُ أوسَعُ مِنَ الأرضِ . ۳

2509

قِوامُ العَدلِ

۱۲۱۲۶.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :الفَضائلُ أربَعَةُ أجناسٍ : أحَدُها الحِكمَةُ و قِوامُها في الفِكرَةِ، و الثاني العِفَّةُ و قِوامُها في الشَّهوَةِ، و الثّالِثُ القُوَّةُ و قِوامُها في الغَضَبِ، و الرّابِعُ العَدلُ و قِوامُهُ في اعتِدالِ قُوَى النَّفسِ . ۴

۱۲۱۲۳.امام باقر عليه السلام :چه گسترده است دامنه عدالت! اگر عدالت در جامعه اجرا شود، مردم بى نياز مى شوند.

۱۲۱۲۴.امام صادق عليه السلام :عدالت، از آبى كه انسانِ تشنه به آن مى رسد شيرين تر است . چقدر [دامنه] عدالت گسترده است اگر در كار عدالت ورزند، هر چند آن كار اندك باشد.

۱۲۱۲۵.امام صادق عليه السلام :حكيمى براى هفت جمله هفت صد فرسنگ در پى حكيمى ديگر رفت. يكى از آن هفت جمله اين بود كه از او پرسيد: فراختر از زمين چيست؟ آن حكيم پاسخ داد: عدالت، فراختر از زمين است.

2509

جانمايه عدالت

۱۲۱۲۶.امام على عليه السلام :فضايل چهار گونه اند: اول، حكمت است و جانمايه آن در انديشيدن باشد. و دوم، عفّت است و جانمايه آن در شهوت و خواهش نفسانى باشد. و سوم، زورمندى (شجاعت) است و جانمايه آن در [نيروى] غضب باشد . و چهارم، عدالت است و جانمايه آن در اعتدال قواى نفسانى باشد.

1.دعائم الإسلام : ۱/۳۸۰ .

2.الكافي : ۲/۱۴۶/۱۱.

3.بحار الأنوار : ۷۵/۳۴۴/۳۵.

4.كشف الغمّة : ۳/۱۳۸.

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 568199
صفحه از 575
پرینت  ارسال به