275
ميزان الحكمه ج 07

الحديث :

۱۲۶۷۱.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :أمّا الخَبيرُ فالّذي لا يَعزُبُ عَنهُ شَيءٌ و لا يَفوتُهُ ، لَيسَ لِلتَّجرِبَةِ و لا لِلاعتِبارِ بِالأشياءِ ، فعِندَ التَّجرِبَةِ و الاعتِبارِ عِلمانِ ، و لَولاهُما ما عَلِمَ ؛ لأنَّ مَن كانَ كذلِكَ كانَ جاهِلاً . ۱

2618

قَوِيٌّ

الكتاب :

كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآياتِ اللّهِ فَأَخَذَهُمُ اللّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقابِ» . ۲

فَلَمَّا جاءَ أمْرُنا نَجَّيْنا صالِحا وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَ مِنْ خِزْيِ يَوْمِئِذٍ إنَّ رَبَّكَ هُوَ الْقَوِيُّ الْعَزِيزُ» . ۳

الحديث :

۱۲۶۷۲.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :و كُلُّ قَوِيٍّ غَيرُهُ ضَعيفٌ . ۴

۱۲۶۷۳.عنه عليه السلام :كُلُّ شَيءٍ خاشِعٌ لَهُ ، و كُلُّ شَيءٍ قائمٌ بِهِ ، غِنى كُلِّ فَقيرٍ ، و عِزُّ كُلِّ ذَليلٍ ، و قُوَّةُ كلِّ ضَعيفٍ . ۵

حديث:

۱۲۶۷۱.امام رضا عليه السلام :آگاه كسى است كه چيزى بر او پوشيده و از نظرش پنهان نمى ماند. آگاه بودن خدا [از اشياء ]ناشى از آزمودن و نتيجه گيرى نيست؛ زيرا آزمودن و نتيجه گيرى (رسيدن از علمى به علم ديگر) دو علم است و اگر اين دو نبود علم و دانشى وجود نداشت؛ چه، كسى كه چنين باشد (علم و دانشش از طريق تجربه و كسب به دست آيد) قبلاً عالم نبوده است [و آگاهى خدا چون از اين دو طريق به دست نمى آيد، پس هميشه آگاه بوده است].

2618

خدا نيرومند است

قرآن:

«مانند شيوه خاندان فرعون و كسانى كه پيش از آنها بودند. آنها به آيات خدا كفر ورزيدند؛ پس، خدا آنها را به كيفر گناهانشان گرفت كه خدا نيرومند و سخت كيفر است».

«چون امر ما فرا رسيد، صالح را با كسانى كه به او ايمان آورده بودند، به رحمت خويش از خوارى آن روز نجات بخشيديم؛ زيرا پروردگار تو نيرومند و عزيز است».

حديث:

۱۲۶۷۲.امام على عليه السلام :هر نيرومندى، جز او، ناتوان است.

۱۲۶۷۳.امام على عليه السلام :همه چيز در برابر او فروتن است و همه چيز ايستاده به اوست، بى نياز كننده هر نيازمندى است و عزّتبخش هر خوارى و نيرو دهنده هر ناتوانى.

1.الكافي : ۱/۱۲۲/۲ .

2.الأنفال : ۵۲ .

3.هود : ۶۶ .

4.نهج البلاغة : الخطبة ۶۵.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۹.


ميزان الحكمه ج 07
274

۱۲۶۶۹.عنه عليه السلام :لَطيفٌ لا بِتَجَسُّمٍ . ۱

۱۲۶۷۰.عنه عليه السلام :إنّما قُلتُ : اللَّطيفُ ؛ لِلخَلقِ اللَّطيفِ و لِعِلمِهِ بِالشَّيءِ اللَّطيفِ ، أ لا تَرى إلى أثَرِ صُنعِهِ في النَّباتِ اللَّطيفِ و غَيرِ اللَّطيفِ ، و في الخَلقِ اللَّطيفِ مِن أجسامِ الحَيوانِ مِنَ الجِرجِسِ و البَعوضِ و ما هُوَ أصغَرُ مِنهُما مِمّا لا يَكادُ تَستَبينُهُ العُيونُ ، بل لا يَكادُ يُستَبانُ لِصِغَرِهِ ، الذَّكَرُ مِنَ الاُنثى ، و المَولودُ مِنَ القَديمِ ، فَلَمّا رَأينا صِغَرَ ذلكَ في لُطفِهِ ......... عَلِمنا أنَّ خالِقَ هذا الخَلقِ لَطيفٌ . ۲

2617

خَبيرٌ

الكتاب :

وَ إذْ أسَرَّ النَّبِيُّ إلَى بَعْضِ أزْواجِهِ حَدِيثا فَلَمَّا نَبَّأتْ بِهِ وَأظْهَرَهُ اللّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَ أعْرَضَ عَنْ بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأها بِهِ قالَتْ مَنْ أنْبَأكَ هذا قالَ نَبَّأَنِي الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ» . ۳

وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأرْضَ بِالْحَقِّ وَ يَوْمَ يَقُولُ كُنْ فَيَكُونُ قَوْلُهُ الْحَقُّ وَ لَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ عالِمُ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ» . ۴

۱۲۶۶۹.امام رضا عليه السلام :لطيف است، اما نه به معناى لطافت جسمى.

۱۲۶۷۰.امام رضا عليه السلام :گفتم: او لطيف است؛ چون هم موجودات لطيف (بسيار خُرد) را آفريده و هم به چيزهاى ظريف و ريز آگاهى دارد. آيا نشانه صُنع او را در گياهان ظريف و غير ظريف و در آفريدن پيكرهاى ظريف و ريز جاندارانى چون كك و پشه و ريزتر از اينها نمى بينى كه تقريباً به چشم ديده نمى شوند و از بس ريزند نر و ماده آنها و نوزاد و كهن زادشان از يكديگر باز شناخته نمى شوند. پس، چون ريزى و ظرافت اين چيزها را ديديم ......... پى برديم كه آفريننده اين موجودات نيز لطيف و ظريف است.

2617

خدا آگاه است

قرآن:

«و آن گاه كه پيامبر با يكى از زنان خود رازى در ميان نهاد، چون آن زن آن راز را با ديگرى باز گفت و خدا پيامبر را از آن آگاه ساخت، او پاره اى از آن را بر آن زن آشكار كرد و از افشاى پاره اى ديگر سرباز زد. زن گفت: چه كسى تو را از اين ماجرا آگاه كرده است؟ گفت: آن [خداى] داناى آگاه به من خبر داده است».

«و اوست آن كه آسمانها و زمين را به حق بيافريد و روزى كه بگويد: هست شو. پس هستى مى يابد. گفتار او حق است و آن روز كه در صور دميده شود فرمانروايى از آنِ اوست. داناى نهان و آشكار است و او حكيم و آگاه است».

1.التوحيد : ۳۷/۲ .

2.التوحيد : ۶۳/۱۸ .

3.التحريم : ۳ .

4.الأنعام : ۷۳ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 568187
صفحه از 575
پرینت  ارسال به