۱۲۵۷۴.الإمامُ الكاظمُ عليه السلام :إنَّ اللّهَ ـ لا إلهَ إلاّ هُوَ ـ كانَ حَيّا بِلا كَيفَ و لا أينَ . ۱
۱۲۵۷۵.عنه عليه السلام :كانَ اللّهُ حَيّا بِلا حَياةٍ حادِثَةٍ ......... بَل حَيٌّ لِنَفسِهِ . ۲
۱۲۵۷۶.التوحيد عن يونُسِ بنِ عَبدِ الرَّحمنِ:قُلتُ لِأبي الحَسَنِ الرِّضا عليه السلام : رَوينا أنَّ اللّهَ عِلمٌ لا جَهلَ فيهِ ، حَياةٌ لا مَوتَ فيهِ ، نورٌ لا ظُلمَةَ فيهِ ، قالَ : كذلِكَ هُوَ . ۳
(انظر) الميزان في تفسير القرآن : 2 / 328 .
2599
عالِمٌ
الكتاب :
أ لَمْ تَرَ أنَّ اللّهَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأرْضِ ما يَكُونُ مِنْ نَجْوَى ثَلاثَةٍ إِلاَّ هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إلاَّ هُوَ سادِسُهُمْ وَ لا أدْنَى مِنْ ذلِكَ وَ لا أكْثَرَ إلاَّ هُوَ مَعَهُمْ أيْنَ ما كانُوا ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما عَمِلُوا يَوْمَ الْقِيامَةِ إنَّ اللّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» . ۴
وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إلاّ هُوَ وَ يَعْلَمُ ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إلاَّ يَعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فِي ظُلُماتِ الْأرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ» . ۵
۱۲۵۷۴.امام كاظم عليه السلام :خدا ـ كه معبودى جز او نيست ـ زنده بود بى آن كه چگونگى داشته باشد و در مكانى باشد.
۱۲۵۷۵.امام كاظم عليه السلام :خداوند زنده اى نيست كه حياتش حادث باشد ......... بلكه او به ذات خود زنده است.
۱۲۵۷۶.التوحيدـ به نقل از يونس بن عبد الرحمن ـ: به ابو الحسن الرضا عليه السلام عرض كردم: براى ما چنين روايت شده است كه خدا دانايى است بى آن كه كمترين جهلى در او باشد، زندگى اى است كه در او مرگى نيست و روشنايى اى است به دور از هر تاريكى. حضرت فرمود: چنين است او.
2599
خدا داناست
قرآن:
«آيا ندانسته اى كه خدا هر چه را در آسمان و زمين است مى داند؟ هيچ سه نفرى با هم نجوا نكنند مگر اين كه خدا چهارمين آنهاست و هيچ پنج نفرى نجوا نكنند مگر اين كه او ششمين آنهاست و نه كمتر از اين و نه بيشتر مگر اين كه هر كجا باشند خدا با آنهاست. سپس همه را در روز قيامت به كارهايى كه كرده اند آگاه مى كند؛ زيرا خدا بر همه چيز داناست».
«و نزد اوست كليدهاى غيب. آنها را كسى جز او نمى داند. هر آن چه را در خشكى و درياست مى داند. هيچ برگى نمى افتد مگر اين كه او آن را مى داند و هيچ دانه اى در تاريكيهاى زمين و هيچ ترى و خشكى نيست مگر اين كه در كتابى مبين آمده است».