245
ميزان الحكمه ج 07

۱۲۵۶۰.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الّذي لَم تَسبِقْ لَهُ حالٌ حالاً ، فيَكونَ أوّلاً قَبلَ أن يَكونَ آخِرا . ۱

۱۲۵۶۱.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الأوَّلِ قَبلَ كُلِّ أوَّلٍ ، و الآخِرِ بَعدَ كُلِّ آخِرٍ ، و بِأوَّلِيَّتِهِ وَجَبَ أن لا أوَّلَ لَهُ ، و بآخِرِيَّتِهِ وَجَبَ أن لا آخِرَ لَهُ . ۲

۱۲۵۶۲.عنه عليه السلام :لا يَزولُ أبَدا و لَم يَزَلْ ، أوَّلٌ قَبلَ الأشياءِ بِلا أوَّلِيَّةٍ، و آخِرٌ بَعدَ الأشياءِ بِلا نِهايَةٍ . ۳

۱۲۵۶۳.عنه عليه السلامـ و قَد سَألَهُ رَجُلٌ يَهودِيٌّ: مَتى كانَ رَبُّنا عَزَّ و جلَّ ؟ ـ: يا يَهودِيُّ ، (ما كانَ) لَم يَكُنْ رَبُّنا فكانَ ، و إنَّما يُقالُ : «مَتى كانَ» لِشَيءٍ لَم يَكُنْ فكانَ ، هُوَ كائنٌ بِلا كَينونَةِ كائنٍ لَم يَزَلْ لَيسَ لَهُ قَبلٌ ، هُوَ قَبلَ القَبلِ ، و قَبلَ الغايَةِ ، انقَطَعَتْ عَنهُ الغاياتُ ، فهُوَ غايَةُ كُلِّ غايَةٍ . ۴

۱۲۵۶۴.عنه عليه السلام :لَم يَتَقَدَّمْهُ وَقتٌ و لا زَمانٌ . ۵

۱۲۵۶۰.امام على عليه السلام :سپاس و ستايش خدا را سزد كه حالى از او بر حال ديگرش پيشى نگرفته است، تا اوّل باشد پيش از آن كه آخر باشد.

۱۲۵۶۱.امام على عليه السلام :سپاس و ستايش خداى را كه اول است پيش از هر اوّلى و آخر است بعد از هر آخرى و به سبب اول بودنش لازم است كه او را آغازى نباشد و به سبب آخر بودنش واجب است كه او را پايان و آخرى نباشد.

۱۲۵۶۲.امام على عليه السلام :هيچ گاه زوال نپذيرد و همواره بوده است؛ پيش از همه چيز بوده بى آن كه او را آغازى باشد و پس از همه چيز هست بى آن كه نهايت و پايانى داشته باشد.

۱۲۵۶۳.امام على عليه السلامـ در پاسخ به مردى يهودى كه پرسيد: پروردگار عزّ و جلّ ما از كى بوده است؟ ـفرمود : اى يهودى! چنين نبوده كه پروردگار ما نبوده و سپس بود شده باشد. سؤال «از كى بوده؟» تنها درباره موجودى به كار مى رود كه نبوده و سپس بود شده است. خدا موجود است بى آن كه حادث باشد. همواره بوده و قبل و نقطه آغازى ندارد. پيش از پيش است و پيش از نقطه نهايت [در جانب ازل]. غايت و نقطه پايان به او ختم مى شود، او پايان هر پايانى است.

۱۲۵۶۴.امام على عليه السلام :بر او پيشى نگرفت هيچ وقت و زمانى.

1.. نهج البلاغة : الخطبة ۶۵ .

2.نهج البلاغة : الخطبة ۱۰۱.

3.نهج البلاغة : الكتاب ۳۱ .

4.. بحار الأنوار : ۷۷/۳۳۱/۱۸ .

5.نهج البلاغة : الخطبة ۱۸۲.


ميزان الحكمه ج 07
244

۱۲۵۵۶.الإمامُ الرِّضا عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى:«يَومَ يُكشَفُ عَن ساقٍ و يُدعَونَ إلَى السُّجُودِ»۱ـ: حِجابٌ مِن نورٍ يُكشَفُ فيَقَعُ المُؤمِنونَ سُجَّدا . ۲

(انظر) بحار الأنوار : 58 / 39 باب 5 .

2596

أزَلِيٌّ و أبَدِيٌّ

۱۲۵۵۷.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :لَيسَ لِأوَّلِيَّتِهِ ابتِداءٌ ، وَ لا لِأزَلِيَّتِهِ انقِضاءٌ ، هُوَ الأوَّلُ و لَم يَزَلْ ، و الباقي بِلا أجَلٍ ......... لا يُقالُ لَهُ: «مَتى ؟» و لا يُضرَبُ لَهُ أمَدٌ بِـ «حتّى» ......... قَبلَ كُلِّ غايَةٍ و مُدَّةٍ ، و كُلِّ إحصاءٍ و عِدَّةٍ . ۳

۱۲۵۵۸.عنه عليه السلام :الحَمدُ للّهِِ الأوَّلِ فلا شَيءَ قَبلَهُ، و الآخِرِ فَلا شَيءَ بَعدَهُ . ۴

۱۲۵۵۹.عنه عليه السلام :الأوّلُ الّذي لا غايَةَ لَهُ فيَنتَهِيَ ، و لا آخِرَ لَهُ فيَنقَضِيَ . ۵

۱۲۵۵۶.امام رضا عليه السلامـ درباره آيه «روزى كه آن واقعه عظيم پديدار شود و آنها را به سجود فراخوانند» ـفرمود : پرده اى از نور كنار زده مى شود و مؤمنان به سجده مى افتند.

2596

خدا بى آغاز و انجام است

۱۲۵۵۷.امام على عليه السلام :نه اوّليّت او را آغازى است و نه ابديّتش را پايانى. او نخستين است و پيوسته بوده و ماناست و سرآمدى ندارد ......... درباره او نمى توان گفت: «از كى بوده؟» و نمى توان ضرب الاجلى با لفظ «تا» برايش تعيين كرد ......... پيش از هر پايان و مدتى و هر شمارش و شمارى بوده است.

۱۲۵۵۸.امام على عليه السلام :سپاس و ستايش خداى را كه نخستين است و هيچ چيز پيش از او نبوده و آخرين است و چيزى بعد از او نيست.

۱۲۵۵۹.امام على عليه السلام :اوّلى است كه پايانى ندارد، تا به نهايت رسد و او را آخرى نيست كه پايان پذيرد.

1.القلم : ۴۲ .

2.عيون أخبار الرضا : ۱/۱۲۱/۱۴ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۶۳.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۹۶.

5.نهج البلاغة : الخطبة ۹۴ .

  • نام منبع :
    ميزان الحكمه ج 07
    سایر پدیدآورندگان :
    شیخی، حمید رضا
    تعداد جلد :
    14
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1386
    نوبت چاپ :
    هفتم
تعداد بازدید : 571610
صفحه از 575
پرینت  ارسال به