۱۲۴۳۹.عنه عليه السلامـ في الدّعاءِ ـ: عَجَزَتِ العُقولُ عَن إدراكِ كُنهِ جَمالِكَ ، و انحَسَرَتِ الأبصارُ دونَ النَّظَرِ إلى سُبُحاتِ وَجهِكَ، و لَم تَجعَلْ لِلخَلقِ طَريقا إلى مَعرِفَتِكَ إلاّ بِالعَجزِ عَن مَعرِفَتِكَ . ۱
۱۲۴۴۰.الإمامُ الرِّضا عليه السلام :كُنهُهُ تَفريقٌ بَينَهُ و بَينَ خَلقِهِ . ۲
2576
عَجزُ القَلبِ وَ البَصَرِ عَنِ الإحاطَةِ بِهِ
۱۲۴۴۱.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :عَظُمَ عَن أن تَثبُتَ رُبوبِيَّتُهُ بِإحاطَةِ قَلبٍ أو بَصَرٍ . ۳
۱۲۴۴۲.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِهِ تَعالى:«لا تُدْرِكُهُ الأبصارُ ......... »ـ: إحاطَةُ الوَهمِ . ۴
۱۲۴۴۳.الإمامُ الرِّضا عليه السلامـ في صِفَةِ اللّهِ سُبحانَهُ ـ: هُوَ أجَلُّ مِن أن يُدرِكَهُ بَصَرٌ ، أو يُحيطَ بِه وَهمٌ ، أو يَضبِطَهُ عَقلٌ . ۵
۱۲۴۴۴.الإمامُ الجوادُ عليه السلامـ أيضا ـ: أوهامُ القُلوبِ أدَقُّ مِن أبصارِ العُيونِ ، أنتَ قَد تُدرِكُ بِوَهمِكَ السِّندَ و الهِندَ و البُلدانَ الّتي لَم تَدخُلْها و لا تُدرِكُها بِبَصَرِكَ ، فأوهامُ القُلوبِ لا تُدرِكُهُ فكَيفَ أبصارُ العُيونِ ؟ ! ۶
۱۲۴۳۹.امام زين العابدين عليه السلامـ در دعا ـگفت : خردها از رسيدن به كنه جمال تو در ماندند و ديدگان، تاب ديدن انوار و عظمت وجه تو را نياوردند و براى خلايق راهى به سوى شناخت خودت قرار ندادى، مگر همان درماندگى از شناختت .
۱۲۴۴۰.امام رضا عليه السلام :كنه او، جدا كننده ميان او و آفريدگان اوست.
2576
ناتوانى دل و ديده از احاطه بر او
۱۲۴۴۱.امام على عليه السلام :بزرگتر از آن است كه ربوبيّتش با احاطه دل يا ديده ثابت شود.
۱۲۴۴۲.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «ديدگان او را درنمى يابند ......... » ـفرمود : مقصود احاطه وهم است.
۱۲۴۴۳.امام رضا عليه السلامـ در وصف خداوند سبحان ـفرمود : او والاتر از آن است كه ديده اى دريابدش، يا در وهمى بگنجد، يا خردى فراچنگش آورد.
۱۲۴۴۴.امام جواد عليه السلامـ نيز درباره همين آيه ـفرمود : اوهام دلها تيزتر از نگاههاى چشمهاست.
گاهى اوقات تو با نيروى وهم خود به سند و هند و كشورهايى كه نرفته اى سير و سفر مى كنى، در صورتى كه با چشم خود آنها را نمى بينى. حال ، [همين ]اوهامِ دلها، خداى را در نمى يابد چه رسد به نگاههاى چشمها!