تاريخ : چهارشنبه 1393/6/19 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34398
حکمت نامه رضوی میراث حدیثی شیعه از ثامن الائمه (ع) است

حکمت نامه رضوی میراث حدیثی شیعه از ثامن الائمه (ع) است

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث از اتمام تدوین «حکمت نامه رضوی» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اعلام اتمام تدوین "حکمت نامه رضوی" در گفتگو با قدس آنلاین گفت:
دارالحدیث از چند سال قبل روالی را آغاز کرده تا از طریق تدوین حکمت نامه معصومین (ع) روایاتی را که مستقیما از لسان آن حضرات (ع) بیان شده و یا آنها از پیامبر (ص) و دیگر ائمه (ع) بیان کرده اند را در قالب مجموعه های منسجم و با محور سوالات و نیازهای جامعه آماده و عرضه کند.

وی اظهار کرد: همسو با این رویکرد حکمت نامه پیامبر (ص) در سال پیامبر اعظم (ص)، حکمت نامه حضرت زهرا (س)، حکمت نامه امام حسن (ع) و حکمت نامه امام رضا (ع) و از میان شخصیت ها نیز حکمت نامه جناب لقمان تدوین شده است.

حجت الاسلام طباطبایی درباره محور و محتوای "حکمت نامه رضوی" تصریح کرد:
این حکمت نامه مشتمل بر مجموعه روایاتی است که یا مستقیما از لسانامام رضا (ع)بیان شده یا ایشان از پیامبر (ص) و دیگر ائمه معصوم (ع) برای اصحاب خود نقل کرده اند که این مجموعه در هشت بخش عبادی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و پزشکی (امام رضا (ع) در این باره روایت زیاد دارند) دسته بندی و تقسیم بندی شده است.

رییس پژوهشکده علوم و معارف حدیث ادامه داد:
مجموعه این روایت که برخی با تحلیل و تبیین نیز همراه است در چهار جلد تدوین شده که جلد نخست آن از دست چاپ خارج شده و سه جلد دیگر آماده چاپ هستند و بنابر پیش بینی های زمانی، همزمان با ایام عید سعید غدیر از این مجموعه در آستان قدس رضوی رونمایی می شود.

وی تاکید کرد: بخش عظیمی از این حکمت نامه را مناظرات و پرسش و پاسخ های رضوی در مرو به خود اختصاص می دهد و بسیاری از حکمت های اعتقادی را شامل می شود و سوالات و شبهات آن زمان درباره توحید، امامت و ... دیگر چالش های فکری را نشان می دهد.

حجت الاسلام طباطبایی درباره منابع مورد استناد در تدوین حکمت نامه رضوی ابراز کرد: تمامی منابع حدیثی شیعه در تدوین این حکمت نامه ملاک عمل بوده اند، خوشبختانه درباره امام رضا (ع) کارهای پیشینی خوبی انجام شده است به عنوان مثال مرحوم شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا (ع) که در حقیقت همان مسند امام (ع) است تمامی روایات مربوط به ثامن الائمه (ع) را آورده یا صحیفه الرضا (ع) یا طب الرضا (ع) که منابع خوبی محسوب می شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این کتبی همچون کافی نیز منبع غنی برای روایات رضوی است و در تحف العقول هم مجموعه روایات امام رضا (ع) آمده است؛ حتی در گزارش اهل سنت نیز روایات امام رضا (ع) دیده می شود چون ایشان منصب حکومتی داشته اند و بیانات ایشان مورد توجه بوده و گزارش شده است. همچنین روایاتی که ایشان از پیامبر (ص) و امیرالمومنین (ع) نقل کرده اند و در کتب دیگر آمده، برای تدوین این حکمت نامه مورد بررسی قرار گرفته اند.

حجت الاسلام طباطبایی با بیان اینکه به طور کلی بالغ بر ۴۰۰ کتاب حدیثی شیعه و سنی منبع تدوین حکمت نامه رضوی بوده است، عنوان کرد: علاوه بر منابع شیعی، در منابع اهل سنت همچون مسند ابن حنبل احادیث رضوی بیان شده همچنین صحیح بخاری و صحیح مسلم هم احادیث ایشان را نقل کرده اند اما نه به اسم امام رضا (ع)؛ اما برخی منابع اهل سنت هستند که احادیث را از شخص امام رضا (ع) نقل کرده اند همچون فرائد السمطین.

مولف "تاریخ حدیث شیعه" با بیان اینکه مجموعه روایات و مطالب امام رضا (ع) در منابع شیعه و سنی در حکمت نامه رضوی تجمیع شده است، گفت: طراحی اصلی حکمت نامه رضوی با آیت الله ری شهری بوده است و گروهی پژوهشی در دارالحدیث روی این پروژه تمرکز داشتند و بیش از چهار سال روی آن کار کرده اند؛ این حکمت نامه مراحل مختلف اخذ روایت، خدمات پژوهشی و نیز کارهای نهایی به ویژه بیان نویسی را برای برخی مطالب مشکل مثل توحید یا قرآن که گاهی تا ۱۵ صفحه هم می شود را طی کرده است.

حجت الاسلام طباطبایی درباره اهداف، نیاز و ضرورت تدوین حکمت نامه رضوی بیان کرد: جامعیت روایات رضوی در قالب یک مجموعه و تنظیم و ترتیب منطقی این روایات اهداف اصلی تدوین این حکمت نامه بوده است، شاید روایات رضوی در دیگر منابع هم یافت شود اما بدون تنظیم و ترتیب منطقی یا اینکه روایات ایشان در کنار روایات سایر ائمه (ع) آمده است، از این رو تدوین مجموعه روایات رضوی در قالب مدون و تعیین میراث حدیثی شیعه از امام رضا (ع) به تدوین و نشر "حکمت نامه رضوی" ضرورت بخشید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اوایل عجیب بود که ما نزدیک به ۲۵۰۰ صفحه مطلب همراه با ترجمه و بیان از مجموعه معارف رضوی در اختیار داشته باشیم اما روند کار نشان داد که این مهم همراه با جامعیت و ترتیب منطقی روایات ممکن است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :