تاريخ : یکشنبه 1402/3/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 76202
ایجاد گفتمان حدیثی در جامعه

ایجاد گفتمان حدیثی در جامعه

حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: هنوز جذب دانشجوی خارجی نداشته‌ایم، زیرا به جذب انبوه دانشجوی خارجی معتقد نیستیم و زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی و رفاهی آن فراهم نشده است. اگر بدون برنامه اقدام کنیم، به دانشگاهی مدرک‌فروش تبدیل می‌شویم.

دانشگاه قرآن و حدیث یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های کشور در علوم قرآن و حدیث است که به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. این دانشگاه از سال ۱۳۷۸ فعاليت خود را در قالب دانشکده علوم حدیث در تهران آغاز كرد و از سال ۱۳۹۱ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به «دانشگاه قرآن و حدیث» با مرکزیت قم ارتقا یافت.

دانشگاه دارای سه دانشکده فعال با عناوین «دانشکده علوم و معارف قرآن»، «دانشکده علوم و معارف حدیث» و «دانشکده علوم و معارف اسلامی» و نیز شعبه‌ای در تهران با عنوان «پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث» است. این دانشگاه هم‌اکنون در سه شهر قم، تهران و اصفهان فعالیت می‌کند و در توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی قرآنی نقش مهمی دارد.

برای بررسی بیشتر فعالیت‌های دانشگاه قرآن و حدیث، باحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، رئیس این دانشگاه، به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا با اشاره به سابقه این دانشگاه به خبرنگار ایکنا گفت: دانشگاه قرآن و حدیث ابتدا دانشکده علوم حدیث بود که مرحوم آیت‌الله ری‌شهری آن را بنا نهادند. ایشان در اهداف دانشگاه قرآن و حدیث تأکید کرده‌اند که این دانشگاه باید تلاش کند مردم با اسلام حقیقی آشنا شوند، چون روایت‌های مختلفی از دین، اسلام، تشیع، قرآن و احادیث داریم. لذا دانشگاه قرآن و حدیث در پی آن است که روایت ناب و گزارش صحیح و هرچه به واقع‌ نزدیک‌تر از دین را به مردم عرضه کند.

ایجاد گفتمان حدیثی در جامعه

وی ادامه داد: خوشبختانه این دانشگاه در حدود ربع قرن فعالیت توانسته است که موضوع حدیث را در جامعه اسلامی و دست‌کم در جامعه علمی ایران مطرح کند. در ایران قبل از دانشکده علوم حدیث و دانشگاه قرآن و حدیث، هیچ رشته آکادمیک حدیثی نداشتیم و رشته‌های مختص قرآنی داشتیم، اما رشته اختصاصی در زمینه حدیث وجود نداشت. بنابراین این دانشگاه توانست یک گفتمان حدیثی را در جامعه علمی کشور راه‌اندازی کند.

مسعودی یادآور شد: این دانشگاه حدود هشت تا نه هزار نفر دانشجو را با اسلام حدیثی، که از متن قرآن و حدیث استخراج شده است، آشنا می‌کند. از سوی دیگر صدها استاد را تربیت کرده است که در مراکز علمی و پژوهشی مختلف کشور مشغول فعالیت‌اند. الان فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در دانشگاه تهران، دانشگاه‌های قم، حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و حتی دانشگاه‌هایی همانند مشهد، گیلان و اصفهان مشغول تدریس هستند. از سوی دیگر بیش از هشتاد کتاب درسی در زمینه حدیث در این دانشگاه تألیف شده است، به گونه‌ای که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هیچ سازمان و مؤسسه غیردولتی قرارداد نمی‌بست، اما برای انتشار تمام دروس حدیثی مقطع کارشناسی در کشور با این دانشگاه قرارداد بست.

انتشار کتب حدیثی دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به همکاری این نهاد با سازمان سمت، بیان کرد: توانستیم با سازمان سمت کار کنیم و بسیاری از کتب حدیثی دانشگاه‌ها را منتشر نماییم و بسیاری از جزوات درسی استادان در اینجا تکثیر می‌شود و در اختیار اساتید سایر دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد. لذا با زحمات اساتید این دانشگاه که جا دارد از آنها هم تقدیر و تشکر کنم، این دانشگاه فرهنگ حدیثی را در جامعه علمی ترویج می‌کند.

وی درباره ارتباط این دانشگاه با سایر دانشگاه‌های داخلی و خارجی گفت: هر دو سه هفته یکبار جلسه‌ای در قم تشکیل می‌دهیم و رؤسای تمام دانشگاه‌های خاص، که سابقه حوزوی و دانشگاهی را با هم دارند، در آن جلسه گرد هم می‌آیند و هرکدام مسائل خود را مطرح می‌کنند. این جلسه مدت‌هاست که برپا می‌شود و هر چند وقت یکبار در یک دانشگاه خاص برگزار می‌شود. البته بیشتر جلسات در جامعه المصطفی العالمیه برگزار می‌شود. علاوه بر رؤسای دانشگاه، معاونان از دانشگاه‌های دیگر و سایر دانشگاه‌ها هم از دانشگاه ما بازدید می‌کنند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث درباره ارتباطات بین‌المللی این دانشگاه تصریح کرد:‌ در سطح بین‌المللی هم بازدیدهایی از دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه کوفه، مراکز فرهنگی و آموزشی کربلا و نیز دانشگاه‌های پاکستان از جمله دانشگاه لاهور و اسلام آباد در سال گذشته داشتیم و بنا داریم به تدریج دانشگاه را به سمت منطقه‌ای شدن پیش ببریم.

راه‌اندازی پنج رشته جدید

مسعودی درباره ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه قرآن و حدیث تأکید کرد: امسال پنج رشته را راه‌اندازی خواهیم کرد که از جمله آنها تفسیر امامیه در مقطع دکتری است که تاکنون در کشور در مقطع دکتری نداشته‌ایم. همچنین رشته احیای متون و تراث حدیثی را در مقطع کارشناسی ارشد راه‌اندازی می‌کنیم که طراحی خود دانشگاه در سال جاری است. در سطح دکتری نیز رشته روانشناسی مثبت‌نگر راه‌‌اندازی می‌شود. طراحی ارشد این رشته نیز با دانشگاه قرآن و حدیث بوده است. همچنین می‌خواهیم دو رشته دیگر فقه‌الحدیث و رجال‌الحدیث را راه‌اندازی کنیم. برنامه‌ریزی برای ایجاد این رشته‌ها در مقطع ارشد انجام و سرفصل‌ها آماده شده است و به زودی برای کمیسیون‌های خاص وزارت علوم ارسال خواهیم کرد.

وی درباره وضعیت جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه قرآن و حدیث بیان کرد: هنوز جذب دانشجوی خارجی نداشته‌ایم، زیرا به جذب انبوه دانشجوی خارجی معتقد نیستیم و زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی و رفاهی آن فراهم نشده است. بنابراین اگر بدون برنامه اقدام کنیم، به دانشگاهی مدرک‌فروش تبدیل می‌شویم. البته درصدد هستیم که این کار را انجام دهیم، اما باید محدود و حساب‌شده باشد تا جایگاه علمی دانشگاه قرآن و حدیث تنزل نیابد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :