صيانت قرآن از تحريف در احاديث « الكافي » - صفحه 118

ب. مفهوم روايات

پس از بررسى سند احاديث، بايد بررسى و تحليل متن اين احاديث صورت گيرد تا ببينيم معناى منطقى و مقبول و قابل ارائه اى مى توان از متن اين احاديث فهميد و ارائه كرد و يا چنانچه برخى گفته اند، ظهور در تحريف قرآن دارد و در مقابل ادلّه قطعى ـ كه قبلاً بيان شد ـ طاقت معارضه ندارد و مغلوب مى شود .
تعبيرى كه در اين سيزده حديث، تقريبا مشترك است و مضمون آن از ديدگاه منتقد، مى تواند ناقص بودن برخى از آيات موجود در قرآن باشد، عبارت «هكذا نزلت» «هكذا واللّه نزلت على محمّد صلى الله عليه و آله » و «نزل جبرئيل عليه السلام بهذه الآية على محمّد صلى الله عليه و آله هكذا» است .
به عنوان مقدمه مى توان به اين نكته اشاره كرد كه قرآن كريم، به عنوان يك معجزه الهى براى اثبات نبوّت و رسالت پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله ، بلكه مهم ترين معجزه آن حضرت، از متنى بسيار فصيح و بليغ برخوردار است و اگر جهات ديگر اعجاز قرآن را كه برخى از مفسّران به آنها پرداخته اند هم در نظر نگيريم ، فصاحت و بلاغت قرآن، در حدّى بالاست كه در طول تاريخ پيدايش خود، مبارز طلبيده و با داشتن مبارزان قوى با انگيزه هاى قوى تر، در ستيزه با قرآن، حتّى از آوردن متنى بسيار كوتاه، به فصاحت و بلاغت و شيوايى شعف انگيز و در عين حال، ساده و همه فهم قرآن درمانده اند و تلاش سختشان همواره با ناكامى رو به رو شده و تيرشان به سنگ خورده است . ۱
اين فصاحت و بلاغت بالا براى هر كسى در حدّ خودش قابل درك است، همان گونه كه معانى و مفاهيم قرآن نيز داراى مراتب تشكيكى است و براى هر كسى در حدّ خودش، قابل فهم است .

1.ر.ك : قرآن هرگز تحريف نشده (ترجمه فصل الخطاب فى عدم تحريف كتاب رب الأرباب) ، حسن حسن زاده آملى ، ص ۹۵ ـ ۱۰۲ .

صفحه از 156