مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : شناخت‌نامه نهج البلاغه
پديدآورنده : احمد غلامعلی
محل نشر : قم / تهران
ناشر : دارالحدیث / سمت
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1389
تعداد صفحه : 309
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

شناخت‌نامه نهج البلاغه

کتاب «شناخت‌نامه نهج‌البلاغه» در سه بخش سامان‌یافته: بررسی امامت و شخصیت امیرمؤمنان(ع)، مباحثی محتوایی، استناد و اعتبار نهج‌البلاغه

شناخت نامه نهج البلاغة درآمدی است تا دانشجویان با اندیشه علوی بیشتر آشنا شوند. مؤلف، کتاب را در سه بخش کلی سامان داده است. بخش نخست به اطلاعات پیرامونی نهج البلاغة مانند شناخت امیرالمؤمنین علی(ع)، پیشینه نگارش سخنان آن بزرگوار، زمینه ها و شیوه تدوین کتاب نهج البلاغة، ادبیات آن و نیز شرح ها، ترجمه ها و پژوهش های نگاشته شده با محوریت نهج البلاغة اختصاص دارد.

بخـش دوم با مقـدمه ای در باره اصـول حـاکم در تحقیق محتوایی آغاز و سپس موضوعات کلی خداشناسی، معاد،

دنیاشناسی و نیز عناوینِ فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اخلاق را در نهج البلاغة تحلیل کرده است.

مؤلف در بخش سوم به شبهاتی پیرامون استناد و اعتبار نهج البلاغة پاسخ داده است.

رشته ها و گرایش های مرتبط: علوم حدیث، نهج البلاغة، علوم قرآن و حدیث.

بی‌تردید این اثر نمی‌تواند، آنچنان که بایسته و شایسته است ترجمان نهج‌البلاغه باشد اما امید است شوق نهج‌البلاغه پژوهی را در جان دانشجویان برانگیزاند و جوانان عزیز با این کتاب آن‌چنان که شایسته است، آشنا شوند. دانشجویان برای بهره‌ بردن بیشتر از نهج‌البلاغه، می‌توانند موضوعات روز را با استفاده از راهنمایی اساتید محترم از نهج‌البلاغه استخراج کنند. درس‌های محتوایی بخش دوم در این زمینه راه‌گشاست. دقت در واژه‌های متون انتخابی و واژه‌شناسی آن از کتب کهن نیز موضوع مفیدی برای تحقیق است که در شناخت بهتر کلمات علی(ع) مؤثر است.

نهج‌البلاغه معیار در این کتاب، تصحیح صبحی صالح است که بسیاری از ترجمه‌های موجود با شماره‌های آن مطابق است و برای ترجمه متون، تمام عباراتی که مسجع و آهنگین است از ترجمه سید‌جعفر شهیدی بهره برده‌ شده و سایر ترجمه‌ها که به گونه‌ای آهنگین نیست از ترجمه عبدالمحمد آیتی استفاده شده است. در پاره‌ای موارد از ترجمه‌های دیگری نیز استفاده شده که نام ایشان را در پاورقی ذکر شده است.