مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سیره صحیح پیامبر اعظم(ص)
پديدآورنده : جعفر مرتضی عاملی
جستجو در Lib.ir

سیره صحیح پیامبر اعظم(ص)

ترجمه کتاب الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص) نوشته سید جعفر مرتضی عاملی، کامل‌ترین، مفصل‌ترین و محوری‌ترین پژوهش ایشان در قلمرو نقد و ارزیابی حدیث که زندگانی و سیره رسول اکرم(ص) را از تولد تا ارتحال آن حضرت دربرمی‌گیرد

مشخصات کتاب:
عنوان : سیره صحیح پیامبر اعظم(ص)
مولف  علامه سیدجعفر مرتضی عاملی
مترجم  دکتر محمد سپهری
تعداد صفحات  ۶۹۲۴ صفحه
قطع  رقعی
نوبت چاپ  اول - ۱۳۹۱
در باره مؤلف :
نوشته سید جعفر مرتضی عاملی نویسنده لبنانی تبار و دانش آموخته حوزه های علمیه نجف و قم که مطالعه و تحقیق در تاریخ اسلام و سیره نبوی را از پنج دهه قبل آغاز کرد و نتیجه مطالعات خود را به تدریج منتشر ساخت.
نویسنده دانشمند این کتاب آثار قابل تقدیر دیگری نیز در همین حوزه دارد، و بی‌تردید کتاب حاضر را به جهاتی کامل‌ترین، مفصل‌ترین و محوری‌ترین پژوهش خویش در قلمرو نقد و ارزیابی حدیث قرار داده که زندگانی و سیره رسول اکرم(ص) را از تولد تا ارتحال آن حضرت دربرمی‌گیرد.
توصیف:
ترجمه کتابی است با عنوانِ:الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص)،نویسنده در مباحث مقدماتی ضمن تبیین سیمای رسول خدا (ص) در کتب و روایات مکتب خلافت به بررسی پدیده شوم منع حدیث و نقش آن در تحریف حقایق تاریخی و رواج احادیث جعلی می‌پردازد و از نقش نومسلمانان اهل کتاب و قصه گویان مورد حمایت خلفای جور در این زمینه سخن می‌گوید.
مؤلف پس از تشریح اصول و معیارهای آشفته در تدوین تاریخ اسلام و سیره نبوی، اصول، ضوابط و معیارهای صحیح پژوهش‌های علمی را به بحث می‌گذارد. سپس با مراجعه به متون عمده سنی و شیعه( بیش از ۲۷۰۰ منبع قدیم و جدید) در حوزه‌های تفسیر، حدیث و تاریخ می‌کوشد با تکیه‌ برآموزه‌های‌ دینی‌ خصوصاً پای‌ بندی‌ استوار به‌ بینش‌های‌ کلامی ‌شیعه‌، تصویری از سیره و زندگانی رسول اکرم(ص) ترسیم کند که به گمان وی درست‌ترین است. پس از مباحث مقدماتی، جغرافیای عربستان، عقاید، آداب و رسوم فردی و اجتماعی دوره جاهلی را به اجمال بررسی می­کند.
روایات آغاز وحی، نخستین مسلمانان، دوره‌های دعوت، مسلمانی یثربیان، هجرت به مدینه، تشکیل حکومت، اقدامات تمدنی رسول خدا(ص) در دولت شهر مدینه، سیاست دفاعی و نبردهای سرنوشت ساز بدر، احد، احزاب، حنین و تبوک، پیمان‌های حسن همجواری و نبردهای کوبنده با یهودیان پیمان شکن، سیاست فرهنگی و گسترش دعوت در داخل و خارج جزیرةالعرب، صلح حدیبیه، فتح خیبر ، اعزام علی(ع) به یمن، گسیل سفرا به کشورهای جهان و دعوت پادشاهان، فتح مکه، حجةالوداع، حادثه غدیر، اعزام سپاه اسامه و حوادث روزهای آخر زندگی حضرت خصوصاً موضوع وصیت ناتمام از مباحث تحقیقی و جالب توجه این کتاب است.
نویسنده کتاب را با موضوع سقیفه به پایان می‌برد که آن را کودتای مسلح بر ضدّ تدابیر رسول اکرم(ص) می‌داند. دیدگاه‌های علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در خصوص سقیفه و مواضع قبائل و طوایف مختلف خصوصاً انصار و مهاجران ابتکاری و بی‌نظیر است. عزم‌ خستگی‌ناپذیر نویسنده‌ برای‌ پیرایش‌ اخبار و متون‌ تاریخی‌ و نمایاندن‌ حقایق‌ پنهان‌ برای ‌حق‌‌جویان‌ ستودنی‌ و مثال­زدنی‌ است.
الصحیح من سیرة النبی الاعظم(ص) از سوی محافل علمی، مورد توجه اندیشمندان حوزه و دانشگاه قرار گرفته وجایزه کتاب سالِ جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیره رسول اکرم(ص)در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی(۱۴۱۳ هـ.ق) را به خود اختصاص داده است.
پس از آنکه متن کامل و نهایی مجموعه الصحیح من سیرةالنبی الاعظم(ص)، در ۳۵ جلد منتشر شد، در راستای اهداف علمی - پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ترجمه کامل آن، در دستور کار قرار گرفت.
جناب آقای دکتر محمد سپهری که تاکنون شماری از آثار علامه مرتضی را به فارسی ترجمه کرده و با سبک نگارش و اندیشه­های استاد آشنا و خود نیز در حوزه تاریخ و تمدن اسلامی، دارای مطالعات تخصصی است، این مهم را بر عهده گرفت.
پس از اتمام ترجمه، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرآیند آماده سازی این اثر را به صورت ویژه انجام و در حجم هفت هزار صفحه و در ۱۲ جلد منتشر نموده است.