مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : جلوه اخلاق در نیایش‌های حضرت سجاد(ع)
محل نشر : مشهد
ناشر : آستان قدس رضوی
تاریخ انتشار : 1393
تعداد صفحه : 468
قطع : وزیری
جستجو در Lib.ir

جلوه اخلاق در نیایش‌های حضرت سجاد(ع)

در این کتاب با بهره‌گیری از نثری ساده و روان، به توضیح و تحلیل جلوه‌های اخلاقی صحیفه سجادیه پرداخته شده است.

نویسندگان کتاب «جلوه اخلاق در نیایش‌های حضرت سجاد(ع)» کوشیده‌اند با بهره‌گیری از نثری ساده و روان به توضیح و تحلیل جلوه‌های اخلاقی صحیفه سجادیه بپردازند.
این کتاب در ۲۴ فصل با عناوین دعا و نیایش، حرص و پیامدهای آن، خشم و آثار آن، حسد و آفات آن، صبر و شکیبایی، قناعت به اندک، نکوهش بدخویی و... تنظیم شده و به بیان مصادیق اخلاقی و نکوهش رذایل اخلاقی با استفاده از آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) می‌پردازد.
صحیفه سجادیه، شامل نیایش‌های حضرت سجاد (ع) است که به شیوایی و بلاغت تمام در نیمه دوم سده اول هجری به نگارش درآمده است.
این اثر ارجمند، انحصاراً به راز و نیاز حضرت سجاد(ع) با خداوند و درخواست حاجت از پیشگاه احدیت اختصاص ندارد، بلکه علاوه بر آن دریایی از علوم و معارف اسلامی است که مسائل و مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و احکام شرعی را در برمی‌گیرد.
در واقع امام سجاد(ع)، ضمن نیایش‌ها و نجواهای خود با خداوند، سیاست‌های ظالمانه و رفتار غیر انسانی حاکمان ستم پیشه را آشکار کرد و به این طریق بخشی از رسالت خود را به انجام رسانید.
اهمیت کتاب صحیفه سجادیه، اثر گرانسنگ امام زین العابدین(ع) که برخی از آن با عنوان‌های «اخت القرآن» و «انجیل اهل بیت(ع)» یاد می‌کنند، باعث شد تا برخی از علمای اسلامی در قرن‌های متأخر به شرح و ترجمه آن پرداخته و هریک به فراخور توانایی علمی خود به دریافت حقایقی از آن نایل شوند.