61
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

من الوجوه توقعى از رعايا و حاصل املاك موقفه مذكوره ننمايند و گذارند كه بالتمام به مصارف مقرره صرف شود و در تنسيق و آبادانى موقوفات مزبوره و رواج و رونق آستانه مقدسه مسطوره كمال اهتمام فرمايند تا ايشان نيز از ثواب آن بهره مند و صاحب نصيب باشند .
هذا ما عهدنا اليهم و العهدة فى الدارين و عليهم . و كان بتوفيق البارى ذلك الوقف و الخير الجارى و الاتيان بالصيغة و تحقق التخلية و تحرير تلك الوثيقة فى شهر الاصم رجب المرجب من شهور سنة عشرين و مائة بعد الالف 1120 من الهجرة المقدسة النبوية ـ على مهاجرها الآف صلوة و سلام و تحية ـ .
بسم اللّه الرحمن الرحيم
به موجبى كه در متن ، قلمى شده ، صيغه وقف جارى ساختم ، به تصرف وقف دادم . ۱
بنده شاه ولايت سلطان حسين

چند كرامت از امامزاده حمزه

1 . ماجراى تعزيه

در سالهاى گذشته ، موضوعى تا مدتها در شهر رى نقل محافل بود و امروز نيز پيرمردها آن را به ياد دارند ، و اگر از آنان بپرسيد چه كسى كاشى كارى مناره هاى حرم سيدالكريم عليه السلام را انجام داده ، پاسخ مى دهند:
همان كه از ايوان امامزاده حمزه عليه السلام افتاد دنبه گوسفندش تركيد .
حال ببينيم مجرا چه بوده است :
در آن زمان ايام محرم كه فرا مى رسيد در صحن حمزة بن موسى عليه السلام هر روز مراسم تعزيه خوانى برقرار مى شد .

1.تاريخچه اوقاف اصفهان ، ص ۲۶۶ ـ ۲۷۳ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
60

مزبور قسمت نمايند و اعلى حضرت واقف ـ آمنه تعالى من مخاوف يوم المواقف ـ توليت وقف مزبور را در متن صحيفه وقف تفويض نمودند به نفس انفس و وجود مقدس خود ، مادامت الارض معمورة من فيض عدالته ـ ابقاه تعالى ببقاء الدهور بفضله و كرامته ـ و بعد از عمر طويل به هر كس كه پادشاه آن زمان و فرمانفرماى ممالك ايران باشد .
و آن خاقان زمان شرط لازم شرعى فرمودند كه مادام كه خود متولى باشند ، مقرر دارند كه عُشرى كه به جهت حق التوليه وضع شده ، آن را نيز از سه شب احياى مذكور فوق صرف تاليان كلام مجيد نمايند با به اين نحو كه سى نفر ديگر از ارباب صلاح و طلبه علوم ، علاوه سى نفر مذكور سابق نموده ؛ به دستور از هر يك از سه شب مذبور اقلاً يك ختم مجيد ربانى و ثواب آن را هديه آن برگزيده درگاه سبحانى نموده ، افطار و اطعام ايشان را به طريق شايسته از وجه حق التوليه به عمل آورده آنچه بماند ، به دستور فوق در هر سه شب بر جماعت مذكوره تقسيم نمايند .
و بر نهج مذكور صيغه وقف مسطور موافق شريعت غرا و ملت بيضا جريان يافت؛ وقفا صحيحا صريحا شرعيا لازما جازما مخلدا مؤبدا بحيث لايباع و لا يوهب و لايرهن و لا يورث الى ان يرث الارض و من عليها و هو خير الوارثين .
و آن شاهنشاه عالميان پناه قطعات مذكوره را از ملكيت اخراج نموده ، به تصرف وقف دادند و الحال يد ايشان يد توليت است و به عنوان ملكيت ، احدى را بر آنها حقى و تسلطى نيست و ثواب اين وقف را قربة ا لى تعالى و طلبا لمرضاته به روح مقدس آن امامزاده لازم الاحترام هديه نمودند .
تغيير دهنده وقف مزبور به غضب و نفرين حضرت رسالت پناهى و ائمه اطهار عليهم السلامالملك الجبار گرفتار گردد .
و چون اعلى حضرت دين پناه ظل مالوجهات و خارج المال و ساير جهات ملاك مزبوره را به هر اسم و رسم كه بوده باشد ، به سيور غال ابدى سركار آستانه منوره مزبور مقرر فرموده اند ، توقع از سلاطين عظيم الشأن هر عصرى دارند كه به هيچ وجه

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 174578
صفحه از 336
پرینت  ارسال به