49
امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری

زيارت حضرت امامزاده حمزه

ارواح مردگان ، پس از مرگ و خارج شدن جان از بدنشان ، ثابت و باقى اند و به نوعى ـ كه مناسب آن جهان است ـ زنده اند ، بدين تفضيل كه صاحبان ايمان خالص در آن عالم كه عالم برزخ و زمان فاصله مابين مرگ و روز قيامت است ، در عيش و رفاه ، و برخوردار از الطاف و نعم پروردگارند .
در بعضى از روايات آمده كسانى كه اركان عقايدشان درست است ، جزء زنده هاى عالم برزخند . ياد كردن مردگان و آنانى كه رهسپار عالم ديگر شده اند ، بسيار مطلوب و جزء دستورات اكيد اسلامى است . ۱ نيز گفته اند افرادى كه امكان زيارت معصومان و ائمه اطهار عليهم السلامرا ندارند ، مقابر و مزارهاى اوليا و دوستان آنان را زيارت كنند ، تا بدين وسيله هم براى ز ايران اجر و ثوابى منظور گردد و هم از اين راه ، دوستان و ياران مؤمن و پيرو پيشوايان اسلامى مورد تكريم و تجليل واقع شوند . امام رضا عليه السلام فرموده است :
من لم يقدر على زيارتنا فليزر صالحى موالينا ، يكتب له ثواب زيارتنا . ۲
جناب حمزة بن موسى الكاظم عليه السلام علاوه بر آنكه از نسل خاندان رسالت است به شهادت آنچه ياد شد ، از مؤمنان و صالحان است ؛ لذا زيارت او يكى از مصاديق فرمايش امام رضا عليه السلام است .
علامه مجلسى قدس سرهمى نويسد :
در هر بلدى از بلاد ، قبور منسوبه به اولاد ائمه عليهم السلامبسيار است ... و زيارت هر يك از ايشان كه بديشان معلوم نباشد ، خوب است و تعظيم ايشان متضمن تعظيم ائمه عليهم السلاماست . ۳
محدث قمى از آقا جمال الدين خوانسارى نقل مى كند كه در كتاب مزار خود نوشته است كه در زيارت امامزاده حمزه مى توان زيات امامزاده عبدالعظيم را خواند

1.المصباح المنير ، ص ۳۲ .

2.كامل الزيارات ، ص ۳۱۹ .

3.تحفة الزائر ، ص ۵۰۸ .


امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
48

ومن اولاد حمزة ببلخ ، ابوالحسن على بن حمزة بن حمزة بن موسى عليه السلام . ۱
ابن عنبه مى نويسد :
و نسل حمزة بن موسى الكاظم از دو پسرند : حمزه و القاسم ، و او را پسرى ديگر است ؛ على بن حمزة ... اما نسل ندارد و بقيه حمزه از القاسم بن حمزه و او را اعرابى مى خوانند . ۲
در الأصيلى آمده است :
و اعقب حمزة هذا من ولديه : حمزة الثانى بخراسان و له أولاد ، و القاسم . و اُعقب القاسم بن حمزة من ولديه : محمّد الأعرابى و احمد . ۳
نويسنده مسند الامام الكاظم عليه السلام نقل مى كند :
و عقبه كثير ببلاد العجم . عقبه من رجلين : القاسم و حمزة . ۴
نيز مى گويند :
عقب ابو القاسم حمزة بن الامام موسى كاظم عليه السلام از دو پسرند : حمزه و ابو محمّد قاسم . و ا و را پسرى ديگر بود على نام ... اما نسل ندارد . و نسل حمزة بن حمزة به غايت اندك است . و حقيقت حال او چنان كه بايد معلوم نيست . ۵
كجورى مازندرانى مى نويسد :
در كتاب انساب صحيح ـ كه موجود نزد داعى است ـ ، نسل حمزة بن موسى عليه السلام را از دو پسر دانسته است : حمزه و قاسم و گفته است حمزه را پسرى است على حده موسوم به على ... و نسل ندارد . و نسل حمزة بن حمزة اندك است و او را اعرابى مى خوانند و بر همين طريق است صاحب كتاب عمدة الطالب ... و در تاريخ گلشن آراست از امامزاده حمزه ، غير از على و قاسم عقبى نماند . از اين قرار منافى است با اينكه پسرى حمزه نام داشته باشد . ۶

1.لباب الانساب ، ج ۲ ، ص ۵۹۴ .

2.الفصول الفخريه ، ص ۱۴۱ .

3.الاصيلى ، ص ۱۸۰ .

4.مسند الامام الكاظم ، ص ۱۸۰ .

5.سراج الانساب ، ص ۷۶ .

6.جنّة النعيم ، ص ۴۸۶ .

  • نام منبع :
    امامزادگان و زيارتگاه های شهر ری
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 174658
صفحه از 336
پرینت  ارسال به