موسى عليه السلام ذكر شد بزنيم ، مى بينيم كه هر كدام از نويسندگان براى اثبات صحت ادعاى خود دلايلى اقامه كرده و درصدد پاسخ به ساير نظريات و ردّ آنها بوده اند . اكنون نظريات تحليلى هركدام از نويسندگان را نقل كرده ، از كنار هم قرار دادن استدلالها سعى مى نماييم تا به نظر درست تر برسيم .
الف . كاشمر ( تُرشيز)
صاحب بدر فروزان مى نويسد :
نسبت به مدفون بودن حمزة بن امام موسى الكاظم عليه السلام در ترشيز سند و مدرك و حتى قول صريحى هم از علماى انساب و رجال ديده نمى شود ، جز آنكه در طى حالات حمزه و تعيين مدفن آن جناب ضمن نقل اختلافاتى كه در محل دفن آن امامزاده بين علماى انساب راه يافته ، بدين قول هم اشاره گرديده ، مى نويسند : «و برخى مدفن آن جناب را در ترشيز دانسته اند» . ولى اين عده كيانند و مدركشان چيست ، معلوم نيست . و ما منكر نيستيم كه در ترشيز هم امامزاده اى به نام حمزه وجود دارد ؛ ولى اين حمزه كيست و نسبتش چيست ، جاى تأمل است . و به گفته و عقيده عوام هم كه ناشى از وجود يك بقعه منتسب به حمزه در ترشيز باشد و يا مثلاً مولود از اظهارات خدام آن بقعه دائر بر اينكه اين حمزه ، همان حمزة بن موسى الكاظم عليه السلام است گردد ، نمى توان اعتماد و اتكا نمود . و على هذا ، اين عقيدت به كلى بى اصل و اصولاً بدان توجهى نشايد . ۱
ملا هاشم خراسانى مى نويسد :
بقعه و بارگاهى كه در باغمزار ترشيز بنا شده است ، به حضرت حمزه فرزند موسى بن جعفر عليه السلام منسوب است . ۲
ايرج افشار سيستانى مى نويسد :
زيارتگاه و بارگاهى كه در باغمزار كاشمر بنا شده است ، به حضرت حمزه ، فرزند موسى بن جعفر عليه السلام منسوب است .