69
روح و ريحان ج3

تضمينٌ لعرض الدين

الحمد للّه الذى هدانا وما كنا لنهتدى لولا أن هدانا اللّه
الحمد للّه على اكمال الدين واتمام النعمة
بدان شيطان در مجارى و عروق انسان مانند خون جارى است ، و زمانى از اضلال و اغواء تو غافل نيست ، و جز اين كار كردارى ندارد و از تو دست بر نمى دارد تا گوهر گرانبهاى دين تو را كه دفين در خزانه قلب تو است و به وديعت سپرده شده است سرقت نمايد .
بعبارة اخرى : مى خواهد جان هستى و معنى انسانيت تو را بربايد و تمام جهد و كوشش وى در زمان احتضار و انتقال تو است به نشأت اخرويه اگر در آن وقت به تو گزندى رسيد نمى دانم بر تو در نشأت ۱ اخرويّه چه ها مى رسد . پس حاصل عمر خود را سعى كن در زمان مردن به باد فناء ندهى و با دست تهى به عرصه محشر قدم نگذارى .
مرحوم عياشى از صفوان بن مهران از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده است كه فرمودند : « شيطان به نزد دوستان ما نزديك مردن مى آيد از طرف راست و چپ تا او را از طريق حق منع نمايد و خداوند اباء دارد و فرموده است : « يُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِى الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِى الاْخِرَةِ »۲ » ۳ .
و صدوق طاب ثراه روايت كرده است از حضرت صادق عليه السلام كه فرمودند : « بر هر امتى شيطانى موكل است تا او را امر به كفر نمايد و او را در امر دين به شك بيندازد تا جانش از بدنش مفارقت كند ، و هر آنكه مؤمن است شيطان بر وى قدرت ندارد . پس در زمان احتضار مرده هاى خودتان را تلقين شهادتين كنيد » .

1.در چاپ سنگى : نشائه .

2.ابراهيم : ۲۷ .

3.تفسير العياشى ۲/۲۲۵ ح ۱۶ ، بحار الانوار ۶/۱۸۸ ح ۳۱ .


روح و ريحان ج3
68

قال : « الزكاة لأنه قرنها بها و بدء بالصلاة قبلها ، وقال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : الزكاه تذهب بالذنوب » .
قلت : فالذى يليه فى الفضل ؟
قال : « الحج لأن اللّه تعالى قال :« وَللّهِِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلاً وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ »»۱ ، قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله « لحجة متقبّلة خير من عشرين صلوة نافلة۲، ومن طاف بهذا البيت واحصى [فيه ]اسبوعه واحسن ركعة۳غفر له »۴ .
ثم قلت : ما ذا يتّبعه ؟
قال : « الصوم » .
قلت : وما بال ۵ الصوم صار آخر ذلك اجمع ؟
فقال : [ قال ]رسول اللّه صلى الله عليه و آله : « الصوم جُنّة من النار » .
ثمّ قال : « إنّ أفضل الأشياء ما ان أنت فاتك لم يكن منه توبة دون أن يرجع إليه فتؤديه بعينه ، ان الصلاة والزكاة والحج والولاية ليس شى ء يقع مكانها دون أدائها ، والصوم إذا فاتك أو قصرت أو سافرت فيه أدّيت مكانه أيّاماً غيرها وجبرت ذلك الذنب بصدقة ولا قضاء عليك وليس من۶تلك الأربعة شى ء يجزيك مكانه غيره » .
آخر اين حديث است ۷ .

1.آل عمران : ۹۷ .

2.ونافله به معنى زيادتى است كقوله تعالى : « وَوَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ نَافِلَةً » [انبياء : ۷۲ ]چون زياده از فرائض است نافله اش خواندند ، و انفال در آيه كريمه بدان ملاحظه تسميه شد ، يعنى غنائم خاصه كه ما افاءَ اللّه است على رسوله ومَن قامَ مقامَه . ( حاشيه مؤلف رحمه الله ) .

3.در كافى : ركعتيه .

4.در كافى بين دو جمله چنين آمده : « وقال فى يوم عرفة ويوم المزدلفة ما قال » .

5.در چاپ سنگى : يلى .

6.در چاپ سنگى كلمه ناخواناست ، ممكن است « مثلك » خوانده شود . واژه « من » را از كافى نقل كرديم .

7.نيز بنگريد به : كافى ۲/۱۸ ـ ۱۹ ح ۵ و بخشى از آن در ۴/۶۲ ح ۱ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 173964
صفحه از 427
پرینت  ارسال به