در استحباب زيارت عموم مؤمنين حيّاً و ميّتاً و فضيلت زيارت امامزادگان
مخفى نماند اوّلاً زيارت عموم مؤمنين كافه محبّين اميرالمؤمنين عليه السلام حيّاً و ميّتاً ۱ مستحب است ، و خداوند مى فرمايد به زائر مسلمان كه : برادر مسلمان خود را زيارت نكرده اى بلكه مرا زيارت كرده اى و ثواب زيارت تو بهشت است و بس .
و در حديث است كه امام عليه السلام فرمود : « اگر ممكن نشود شما را به اينكه به زيارت ماها آئيد صالحين از دوستان و شيعيان ما را زيارت كنيد چنان است كه ما را زيارت كرده ايد » ۲ .
و معلوم است زيارت كردن ذريّه حضرت ختمى مآب صلى الله عليه و آله وسلم سيّما اصحاب و اصفيا و اتقياء و علماء ايشان اكثر ثواباً و اوفر اجراً مى باشد چنانكه در كتاب « امامه و تبصره » ۳ كه از والد صدوق عليه الرّحمة است همين حديث منقول است ، و گويا در كتاب « قرب الاسناد » ۴ هم اين حديث مذكور باشد كه محمّد بن محمد بن اشعث از موسى بن اسماعيل بن جعفر بن موسى بن جعفر عليه السلام نقل كرده است كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله وسلمفرمودند : « عيادةُ بنى هاشم فريضة و زيارتهم سنة » ، يعنى : « عيادت كردن بنى هاشم واجب است و زيارتشان در ممات سنّت است » .
1.در چاپ سنگى : ميّاً .
2.المزار ، شيخ مفيد : ۲۱۶ ، وقريب به آن در كامل الزيارات : ۵۲۸ ح ۸۰۶ و۸۰۷ . ذكر حديث در صفحات آتيه نيز خواهد آمد .
3.مستدرك الوسائل ۲/۷۹ ح ۱۴۶۹ ، بحار ۹۳/۲۳۴ ح ۳۳ هر دو به نقل از كتاب الامامة والتبصرة ، شيخ طوسى در كتاب الامالى : ۳۳۵ ح ۶۷۸ به نقل از سيد الشهداء عليه السلام نقل فرموده كه عمر بن الخطاب گفت : عيادة بنى هاشم سنة وزيارتهم نافلة .
نيز بنگريد به : بحار الانوار ۴۰/۱۲۱ ح ۱۱ .
4.در قرب الاسناد يافت نشد ، آتيه نيز خواهد آمد .