271
روح و ريحان ج3

شئت ؛ لأنّ اللّه تبارك وتعالى يقول : « وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِى آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِى حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلاَ تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ »۱ .
وليس لك أن تتكلّم بما شئت ؛ لأنّ اللّه عزّوجلّ قال : « وَلاَ تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ »۲ ولأنّ رسول اللّه صلى الله عليه و آله قال : «رحم اللّه عبداً قال خيراً فغنم أو صمت فسلم» .
وليس لك أن تسمع ما شئت ؛ لأنّ اللّه عزّوجلّ يقول : « إِنَّ الْسَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤادَ كُلُّ أُوْلئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً »۳ » .

اما الترجمة :

۰.حضرت عبدالعظيم فرمودند كه :على بن جعفر از برادر بزرگوارش موسى بن جعفر عليهماالسلام ، و آن جناب از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده اند كه : حضرت على بن الحسين عليهماالسلامفرمودند : «روا نيست متابعت و پيروى نمائى هر كس را كه بخواهى ؛ از آنكه خداوند سبحانه مى فرمايد به حضرت ختمى مرتبت : اگر ببينى كسانى كه فرو مى روند در آيات ما پس اعراض از ايشان كن تا فرو روند در حديثى ديگر و آنچه را شيطان از خاطر تو ببرد ، پس ننشين بعد از ياد آوردن با گروه ستم كنندگان .
و روا نيست كه تكلم نمائى به آنچه مى خواهى ؛ از آنكه خداوند سبحان فرموده است كه : متابعت مكن به آن چيزى كه تو را علم نيست ، و هر آينه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمودند كه : خدا رحمت كند بنده اى را كه بگويد خيرى را پس غنيمت برد .

و در نسخه ديگر به جاى « فغنم » ، « فعلم » است يعنى بداند ، و اين سخن انسب مى نمايد ، يعنى : با دانش بگويد كلام خوبى را يا ساكت شود پس سالم بماند .
و روا نيست اينكه بشنوى هر آن چيزى را مى خواهى ؛ از آنكه حق تعالى مى فرمايد : به درستى كه گوش و چشم و دل تماماً از وى سؤال كرده مى شوند » .

1.انعام : ۶۸ .

2.اسراء : ۳۶ .


روح و ريحان ج3
270

ميراث برادرش دارد و بدون حق مى خواهد اخذ كند » .
ابو خالد گفت : گفتم : يابن رسول اللّه ! آيا اين امر مى شود ؟
فرمود : « آرى به حق پروردگارم ، و آن نوشته شده است در صحيفه اى كه نزد ماست و در او محنت هائى كه بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله جارى مى شود ضبط است » .
ابو خالد گفت : عرض كردم : يابن رسول اللّه ! بعد از آن چه مى شود ؟
فرمود : « غيبت ولىّ خدا وصى دوازدهم از اوصياء رسول اللّه كشيده مى شود و طول مى كشد .
اى أبا خالد ! اهل زمان غيبت ولىّ خدا آنانند كه قائلند به امامت آن بزرگوار و انتظار مى كشند ظهورش را ، آنها افضلند از اهل هر زمان ؛ از آنكه خداوند سبحانه به ايشان عطا كرده است عقلها و فهمها و معرفتى كه غيبت در نزد ايشان به منزله مشاهده است ، و خداوند ايشان را در اين زمان به منزله مجاهدين در حضور رسول اللّه صلى الله عليه و آله قرار داده است ، و اينان از روى حقيقت مخلصند و شيعه اند از روى صدق ، و مى خوانند مردم را در پنهان و آشكار » .
و باز آن بزرگوار فرمود : « انتظار فرج بهترين عمل است » .

الحديث الثامن والعشرون:اين حديث شريف را حضرت عبدالعظيم عليه السلام از على بن جعفر نقل فرموده است

۰.فى « علل الشرايع »۱:فى « علل الشرايع » ۲ : بحذف اسناده ، عن عبدالعظيم الحسنى ، عن على بن جعفر ، عن أخيه موسى بن جعفر ، عن أبيه ، قال : قال على بن الحسين عليهماالسلام : « ليس لك أن تقف مع من

1.علل الشرايع ۲/۶۰۵ ح ۸۰ ، بحار الانور ۲/۱۱۶ ح ۱۳ ، صدر آن در وسائل الشيعة ۱۶/۲۶۴ ح ۲۱۵۲۵ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 175055
صفحه از 427
پرینت  ارسال به