233
روح و ريحان ج3

العسكرى ، عن أبيه محمّد بن على ، عن ابيه الرضا على بن موسى ، عن أبيه موسى بن جعفر ، عن أبيه عليهم السلام قال : « يكره للرجل أن يجامع فى أول ليلة من شهر وفى وسطه وفى آخره ، فانه من فعل ذلك خرج الوليد مجنوناً ، ألا ترى أن المجنون اكثر ما يصرع فى أوّل الشهر ووسطه [وآخره] .
وقال عليه السلام : « من تزوّج والقمر فى العقرب لم ير الحسنى » ۱ .
وقال : قال عليه السلام : « من تزوّج فى محاق الشهر فليسلم ۲ بسقط الولد » ۳ .

اما الترجمة :

۰.در كتاب « عيون اخبار الرضا » از صدوق طاب ثراه روايت است كه :حضرت عبدالعظيم بن عبداللّه حسنى فرمودند كه : حضرت امام على النقى از پدر بزرگوارش حضرت جواد ، و آن جناب از حضرت رضا ، و آن جناب از حضرت موسى بن جعفر ، و آن جناب از پدر بزرگوارش عليهم السلام روايت كرده است كه فرمودند : « كراهت دارد از براى مرد اينكه در شب اول هر ماه و در وسط و آخر آن مجامعت كند ، و اگر چنين كند و نطفه اى بسته شود ديوانه خواهد شد ، آيا نمى بينى ديوانه در اول و آخر هر ماه مصروع مى شود ؟ » .
و فرمودند : « هر آن كس زن گيرد و قمر در عقرب باشد نيكى نمى بيند » .
و فرمود كه : آن جناب فرمودند : « كسى كه در محاق ماهى تزويج نمايد از سقط ولد سالم نيست » .

الحديث الثالث عشر:در فضل زيارت حضرت سيد الشهداء عليه السلام در بيست و سيّم ماه رمضان

0.عجالةً اين حديث را از كتاب « تحفة الزائر » 4 به عبارت فارسى حكايت و نقل

1.عيون اخبار الرضا عليه السلام ۲/۲۶۰ ح ۳۶۵ ، بحار الانوار ۱۰۰/۲۷۳ ح ۲۸ .

2.در چاپ سنگى : يسلم . پس از آن در عيون « لسقط » آمده با حرف جرّ لام .

3.عيون اخبار الرضا عليه السلام ۲/۲۶۰ ح ۳۶۵ ، بحار الانوار ۱۰۰/۲۷۳ ح ۲۹ .

4.روايت را ابن طاوس در اقبال الاعمال : ۲۱۲ نقل كرده است . نيز مرحوم حر عاملى در وسائل الشيعة ۱۴/۴۷۴ ح ۱۹۶۳۲ .


روح و ريحان ج3
232

بن محمّد العسكرى عليهماالسلام يقول : « معنى الرّجيم انّه مرجوم باللّعن مطرود من مواضع الخير لا يذكره مؤمن الاّ لعنه ، وان فى علم اللّه السابق انّه إذا خرج القائم عليه السلام لا يبقى مؤمن فى زمانه الاّ رَجَمَهُ بالحِجارَة كما كان قبل ذلك مرجوماً باللّعن » .

اما الترجمة :

۰.مرحوم صدوق در كتاب « معانى الاخبار » از حضرت عبدالعظيم بن عبداللّه الحسنى روايت كرده است كه گفت از حضرت امام على النقى عليه السلام شنيدم كه فرمود :رجيم كه لقب شيطان است به معنى مرجوم به نفرين و رانده شده است از مواضع خير ، و هيچ مؤمنى شيطان را ياد نمى كند مگر آنكه لعن مى نمايد ، و به درستى كه در علم سابق خدا گذشته است چون امام منتظر حجت ثانى عشر قيام مى فرمايد هيچ مؤمنى نمى ماند مگر آنكه در آن زمان مانند نفرين سنگ بر وى مى زند و او را دور مى سازد .

اين بنده شرمسار كه گرفتار زخارف روزگار است عرض مى كند : اين لقب براى شيطان مانند ابليس از خداوند مقرّر شد چنانكه فرمود : « فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ »۱ .
و در معنى رجيم صاحب « مجمع البحرين » ۲ در لغت « رجم » همين عبارات حديث شريف را ذكر فرموده است .

الحديث الثانى عشر:[در كراهت مجامعت در اول و وسط و انتهاى ماه]

۰.فى « العيون »۳:فى « العيون » ۴ : عن عبدالعظيم بن عبداللّه الحسنى ، قال : حدّثنى على بن محمّد

1.حجر : ۳۴ ـ ۳۵ .

2.مجمع البحرين ۲/۱۵۴ ماده ( رجم ) .

3.عيون اخبار الرضا عليه السلام ۲/۲۶۰ ح ۳۵ ، بحار الانوار ۱۰۰/۲۷۲ ـ ۲۷۳ ح ۲۷ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 173947
صفحه از 427
پرینت  ارسال به