17
روح و ريحان ج3

و مراد از راعى قلب است و اعضاء رعيّتند . چنانكه مرويست : إن رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم : رأى مُصلّياً يبعث بلحيته ، فقال : « اما هذا لو خشع قلبه لخشعت جوارحه فان الرّعيّة بحكم الراعى »۱ .
و خوب است از كيفيات نمازهاى انبياء و اولياء و ارتعاش فرائص ۲ واصفرار وجوه زاهدين از خوف حق ، زمان اشتغال به صلاة به خاطر بياورد ، و اگر نه آنچه را كه مى گويد در قلب او نيست ، خداوند مى فرمايد : اى كاذب ! با من خدعه مى نمائى ؟ ! به عزّت و جلالت خودم ! تو را از حلاوت ذكر و قرب و مناجات خودم دور نمودم .
اما تفصيل وظايف قرائت فاتحة الكتاب در اين محل خواننده را تحمّلى نيست ، پس يكى از وظايف قيام ، توجّه به قيام خلق است فى « يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ »۳ .
پس خوب است در حين قرائت ، وعد و وعيد و خوف و رجاء و امر و نهى و موعظه و عبرت و فهم و تدبّر و رحمت و عذاب و تمجيد و تعظيم ترتيل را متوجه باشد .

در اينكه شيطان موكّل است كه نمازگزار را به وسوسه اندازد

و عجب است شيطان پرده غفلت به روى قلب انداخته است و از اسرار و معانى قرآن او را ممانعت نموده است .
نبوى صلى اللّه عليه و آله : « لولا انّ الشياطين۴يحوُمونَ على قُلوب بنى آدم لنظروا إلى الملكوت۵»۶ .
و شهيد ثانى طاب ثراه فرمود : معانى قرآن و اسرار آن از جمله ملكوت است و حجاب

1.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۲۴ ، زبدة البيان ، اردبيلى : ۵۲ ، الجعفريات : ۳۶ ، تحفة الفقهاء ، سمرقندى ۱/۱۴۱ .

2.در چاپ سنگى : فرائض .

3.مطففين : ۶ .

4.در چاپ سنگى : الشيطان .

5.در چاپ سنگى : ملكوت .

6.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۳۸ ، بحار الانوار ۶۰/۳۳۲ .


روح و ريحان ج3
16

بند شده است ، پس بر آن مرغ آن نمازگزار نظر تندى كرد ، چون نمازش تمام شد همان خانه را به رسم تصدّق به فقراء داد از براى ذهول و غفلتى كه در نماز عارض شد ۱ .
و قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله وسلم : « إذا قام العبد إلى صلاته وكان هواه وقلبه إلى اللّه تعالى انصرف كيوم ولدته امه »۲ .
پس زمانى كه به نماز ايستاد بداند به حضور چه كس ايستاده است .
و آنچه مى گويد از فقرات دعاء شب : « اللّهمّ اَنتَ المَلِكُ الحقّ فى عَظيمِ مُلْكِهِ وَعُموم قُدْرَتِهِ واستيلائه على جميعِ العَوالِمِ .
ومثل : « لبّيك لبّيك والخَير فى يَدك . . »
إلى آخره . ومثل : « عملت سوءاً وَظَلَمتُ نَفْسى فاغْفر لى انّه لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلاّ أنت » ، بايد به طريق صدق و لسان قلبى باشد .
و آنچه مى گويد از اين فقرات : « عبدك وابن عبدك مِنْكَ وَبِكَ وَلَكَ وَإلَيْكَ » . و متذكر شود معانى آن را يعنى هستى من از توست و قيام من به وجود توست و رجوع من به سوى توست . « وهُوَ الَّذى يَبْدَأُ الخَلْقَ ثُمَّ يُعيدُه »۳ .
پس بدان خشوع و خضوع مدارج تو از قلب است اگر وى خاضع است اعضاء هم تبعيّت مى نمايند .
و در فقره دعاست : « اللَّهُمَّ ! أصْلِحِ الرّاعى والرَّعِيَّة »۴ .

1.فى « غوالى اللآلى » [۲/۲۱۸ ح۱۲] عن النبى صلى الله عليه و آله وسلم : « الصلاة مفتاحها الطهور ، وتحريمها التكبير ، وتحليلها التسليم » . وأيضاً نبوى صلى الله عليه و آله : « أفضل الأعمال الصلاة فى أوّل وقتها » . [غوالى اللآلى ۲/۲۱۳ ح۱] . وعن الإمام[عليه السلام] : « اول الوقت رضوان اللّه وآخر الوقت عفو اللّه ، والعفو إنما يكون للمقصّرين والرضوان للمحسنين » . تمّ الحديث (حاشيه مؤلف رحمه الله ) . بنگريد به : غوالى اللآلى ۲/۲۱۲ ح۲ .

2.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۲۲ ، مستدرك الوسائل ۳/۵۹ ح۳۰۱۷ و۴/۱۰۱ ح۴۲۳۴ .

3.رسائل الشهيد الثانى ( اسرار الصلاة ) : ۱۲۲ .

4.از احاديث ضعيفه مرويه از حضرت نبوى صلى الله عليه و آله است . رجوع شود به : كشف الخفاء ۱/۱۸۲ ح ۵۴۳ ، تذكرة الموضوعات ، فتنى : ۵۹ ، رسائل الشهيد الثانى : ۱۲۴ .

  • نام منبع :
    روح و ريحان ج3
    سایر پدیدآورندگان :
    حسيني اشكوري، سيد صادق
    تعداد جلد :
    5
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 174801
صفحه از 427
پرینت  ارسال به