47
مناظره و گفتگو در اسلام

به كار گمارده و تو در نتيجه كار آنها زنده هستى ، اطلاع دارى ؟

ابوشاكر : خير .

۰.امام عليه السلام :چون تو تنها آنچه را مى بينى ، وجودش را باور مى كنى، نمى توانى از وجود آنها آگاه گردى .
اگر دانشمند شوى ، خواهى دانست كه در وجود تو ، آن قدر موجودات زنده هست كه شماره آنها به اندازه شماره ريگ هاى بيابان است. آنها در كالبد تو به وجود مى آيند و رشد مى كنند و داراى اولاد مى شوند و بعد از مدّتى ، از كار مى افتند؛ ولى تو نه آنها را مى بينى، نه صدايشان را مى شنوى، نه مى توانى آنها را لمس نمايى و نه بوى آنها را استشمام كنى و نه مى دانى كه داراى چه مزه اى هستند . آنها به وجود مى آيند و رشد مى كنند و مى ميرند تا تو زنده بمانى... . تو تصوّر مى كنى كه به خاطر روشنفكرى ، وجود آنها را انكار مى كنى ، در صورتى كه علت انكار آنها نادانى و نفهمى است .
اگر تو خود را مى شناختى و مى دانستى كه در وجود تو چه مى گذرد ، نمى گفتى : چون من خدا را نمى بينم ، وجودش را نمى پذيرم و خداى يگانه ناديده را افسانه مى دانم .

حركت اتم در درون سنگ

۰.امام عليه السلام :آيا اين سنگ را مى بينى كه در پاى اين ايوان كار گذاشته اند ؟ تو آن را جامد و بى حركت مى پندارى؛ چون چشم تو حركت آن را


مناظره و گفتگو در اسلام
46

نباشد و قابل لمس كردن، يا بوييدن و يا چشيدن نباشد ، وجود ندارد و چون وجود ندارد ، قابل پرستش نيست ؟

ابوشاكر : آرى؛ مطلب من همين است .

حركت خون

۰.امام عليه السلام :آيا تو صداى حركت خون را در بدن خود مى شنوى ؟

ابوشاكر : نه! مگر خون در بدن حركت دارد ؟

۰.امام عليه السلام :آرى. آيا تو بوى حركت خون را در بدن خود استشمام مى نمايى ؟

ابوشاكر : خير .

۰.امام عليه السلام :خون ، هر چند دقيقه يك بار در تمام بدن تو حركت مى نمايد و اگر حركت خون به مدّت چند دقيقه در بدن تو متوقف شود ، خواهى مُرد .

ابوشاكر : من نمى توانم حركت خون را در بدنم بپذيرم .

۰.امام عليه السلام :آنچه تو را از پذيرفتن حركت خون در بدن جلوگيرى مى كند، جهل (نادانى) است و عيناً همين جهل است كه مانع از پذيرفتن خداى يگانه مى گردد .

فعاليت سلولهاى زنده

۰.امام عليه السلام :آيا تو از مخلوقاتى كه خداوند آفريده و آنها را در بدن تو

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 102270
صفحه از 182
پرینت  ارسال به