15
فرهنگ نامه آرزو

خداوند متعال ، با دادن اين خصوصيت فطرى به انسان ، در حقيقت ، آموزگارِ آرزومندان خويش است ۱ و گويا به انسان مى گويد : گم شده تو منم . مطلوب و مأمول حقيقى تو منم . تو مرا كه كمال مطلق هستم ، مى خواهى و نمى دانى . همه آرزوها به من ختم مى شود ۲ و بدين جهت ، اهل معرفت به من عشق مى ورزند و نهايت آرزوهاى آنان ، ۳ بلكه بالاتر از آرزوى آنان منم ۴ . اگر با من پيوند برقرار كردى ، در دنيا و آخرت ، كامياب خواهى شد ۵ . در قرآن كريم آمده است :
«مَّن كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِندَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا.۶و هر كس پاداش دنيا را بخواهد ، پاداش دنيا و آخرت ، نزد خداست » .
و آن هنگام به آرامش مطلق مى رسيد:
«أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَـلـءِنُّ الْقُلُوبُ؛۷آگاه باش كه با ياد خدا ، دل ها آرامش مى يابد » .
همچنين خداوند مى فرمايد : اگر مرا فراموش كنيد، در حقيقت ، خود را فراموش كرده ايد :

1.ر . ك : ص ۳۵ (آموزگار آرزو) .

2.ر . ك : ص ۳۵ ح ۲۷ .

3.ر . ك : ص ۴۹ (آرزوى نهايى دوستداران) .

4.ر . ك : ص ۵۱ (بالاتر از آرزوها) .

5.ر . ك : دانش نامه ميزان الحكمة : ج ۵ ص ۳۱ (جامعه نمونه) .

6.نساء : آيه ۱۳۴ .

7.رعد : آيه ۲۸ .


فرهنگ نامه آرزو
14

فطرى حقيقى و اجتناب از آرزوهاى كاذب كوشيد.

دو . گم شده انسان

فطرت آدمى ، مطلق گراست و آرزو دارد به كمال مطلق برسد . از اين رو ، به هيچ حدّى از كمالات ، قانع نيست . اين خصوصيت فطرى ، يكى از دلايل مهم خداشناسى است ، چنان كه در نامه امام خمينى رحمه الله به گورباچف ، رهبر شوروى سابق، به اين نكته مهم ، اشاره شده است :
انسان ، در فطرت خود ، هر كمالى را به طور مطلق مى خواهد و شما خوب مى دانيد كه انسان ، مى خواهد قدرتِ مطلق جهان باشد و به هيچ قدرتى كه ناقص است ، دل نبسته است. اگر عالم را در اختيار داشته باشد و گفته شود: جهان ديگرى هم هست، فطرتا مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد. انسان ، هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود: علوم ديگرى هم هست، فطرتا مايل است آن علوم را هم بياموزد . پس قدرت مطلق و علم مطلق بايد باشد تا آدمى دل به آن ببندد . آن ، خداوند متعال است كه همه به آن متوجّهيم ، گرچه خود ندانيم. انسان مى خواهد به «حقّ مطلق» برسد تا فانى در خدا شود . ۱

1.صحيفه امام : ج۲۱ ص۲۱ (نامه امام به گورباچف در تاريخ ۱۱ / ۱۰ / ۱۳۶۷) .

  • نام منبع :
    فرهنگ نامه آرزو
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1385
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 119080
صفحه از 183
پرینت  ارسال به