157
چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر

۳۰۰.مردمى خدا را به طمع پرستيدند و آن عبادت تاجران است و مردمى خدا را از ترس ، پرستيدند و آن عبادت بردگان است و مردمى خدا را از سر سپاس پرستيدند و آن عبادت آزادگان است.

۳۰۱.با منافق به زبانت سازگارى نشان ده و با مؤمنان ، دوستيت را خالص ساز و اگر حتّى يهودى اى با تو همنشين شد ، با او به نيكويى همنشينى كن.

۳۰۲.جاحظ مى گويد : امام باقر روش نيكو زيستن در دنيا را در دو كلمه گرد آورده و فرموده است : سامان يافتن همزيستى و معاشرت به پيمانه پرى ماند كه دو سومش هوشمندى و يك سومش ناديده گرفتن (خطاى ديگران) است.

۳۰۳.در تهنيت به مردى در تولّد فرزندش : از خداوند متعال مى خواهم كه او را جانشينت در زندگى و نيز پس از خودت بنمايد كه مرد، جانشين پدرش در زندگى و پس از مرگ است.

۳۰۴.امام باقر عليه السلام دعا مى كرد و مى گفت : خدايا مرا در دنيا با بى نيازى يارى ده و در آخرت با عفو.

۳۰۵.درنگ كننده بهانه جو را نزد پروردگارش عذرى و پافشارى كننده بر گناه را توبه اى نيست.

۳۰۶.توقّف در امور مشتبه بهتر از فرو رفتن در هلاكت است و نقل نكردن حديث بهتر از نقل كردن آن است بى آن كه معنايش را دريافته باشى. بى گمان بر هر حقيقتى، هاله اى از نور است و آنچه را كه با كتاب خداى متعال مخالف است وانهيد.
بى گمان (در ميان نيكى ها) نيكى به ديگران سريعترين پاداش و (در ميان شرارت ها) ظلم و تجاوز سريعترين عقوبت را دارد ، و در عيب آدمى همين بس كه عيب را در خود نبيند و آن را در مردم بيابد و مردم را به چيزى سرزنش كند كه خود قدرت تركش را ندارد، يا همنشين خود را با بيهوده گويى آزار دهد.


چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر
156

۳۰۰.إنّ قوما عَبَدوا اللّهَ رَغبةً فَتِلكَ عِبادةُ التُّجّارِ، وإنّ قَوما عَبَدوا اللّهَ رَهبةً فَتِلكَ عِبادةُ العَبيدِ ، وإنّ قَوما عَبَدوا اللّهَ شُكرا فَتِلكَ عِبادةُ الأحرارِ. ۱

۳۰۱.وقالَ : صانِعِ المُنافِقَ بِلِسانِكَ ، وأخلِص وُدَّكَ للمؤمنين ، وإن جالَسَكَ يَهودِيٌّ فأحسِن مُجالَسَتَهُ. ۲

۳۰۲.وقالَ الجاحِظُ : جَمَعَ الباقِرُ عليه السلام صَلاحَ شأنِ الدُّنيا بِحَذافيرِها في كَلِمَتَينِ ، فَقالَ عليه السلام : صَلاحُ شَأنِ التَّعايُشِ وَالتَّعاشُرِ مِل ءُ مِكيالٍ ثُلثاهُ فِطَنٌ، وثُلثٌ تَغافُلٌ. ۳

۳۰۳.وقالَ عليه السلام لِرَجُلٍ هَنَّأَهُ بِمَولودٍ : أسألُ اللّهَ تَعالى أن يَجعَلَهُ خَلَفاً مَعَكَ وخَلَفاً بَعدَكَ ، فَإنَّ الرَّجُلَ يَخلُفُ أباهُ في حَياتِهِ ومَوتِهِ. ۴

۳۰۴.وكانَ عليه السلام يَدعو ويَقولُ : اللّهُمّ أعِنِّي عَلَى الدُّنيا بِالغِنى ، وعَلى الآخِرةِ بِالعَفوِ. ۵

۳۰۵.لاعُذرَ لِلمُعتَلِّ ۶ عَلى رَبِّهِ، ولاتَوبةَ لِلمُصِرِّ عَلى ذَنبِهِ. ۷

۳۰۶.الوُقوفُ عِندَ الشُّبهَةِ خَيرٌ مِنَ الاقتِحامِ في الهَلَكةِ ، وتَركُكَ حَديثا لَم تَروِهِ خَيرٌ مِن رُوايَتِكَ حَديثاً لَم تُحصِهِ. إنّ عَلى كُلِّ حَقٍّ نورا ، وما خالَفَ كِتابَ اللّهِ تعالى فَدَعوهُ. ۸
إنّ أسرَعَ الخَيرِ ثَواباً البِرُّ ، وإنّ أسرَعَ الشَّرِّ عُقوبةً البَغيُ، وكَفى بِالمَرءِ عَيباً أن يَنظُرَ مِنَ الناسِ ما يَعمى عَنهُ مِن نَفسِهِ ، يُعَيِّرُ الناسَ بِما لا يَستَطيعُ تَركَهُ ، أو يؤذي جَليسَهُ بِما لا يَعنيهِ. ۹

1.. نهج البلاغة : الحكمة ۲۳۷، تحف العقول : ص ۲۴۶ عن الإمام الحسين عليه السلام ، الكافي : ج ۲ ص ۸۴ ح ۵ عن الإمام الصادق عليه السلام نحوه.

2.. الأمالي للمفيد : ص ۱۸۵ ح ۱۰، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۲۲ ح ۴۹، تحف العقول : ص ۲۹۲، من لا يحضره الفقيه : ج ۴ ص ۴۰۴ ح ۵۸۷۲، الأمالي للصدوق : ص ۷۲۷ ح ۹۹۶ كلاهما عن الإمام الصادق عليه السلام.

3.. نثر الدرّ : ج ۱ ص ۳۴۴، تحف العقول : ص ۳۵۹ عن الإمام الصادق عليه السلام ، كفاية الأثر : ص ۲۴۰ عن الإمام زين العابدين عليه السلام وليس فيه «التعاشر».

4.. نثر الدرّ : ج ۱ ص ۳۴۵.

5.. نثر الدرّ : ج ۱ ص ۳۴۵.

6.. وفي «ب» : لمعتلي والظاهر أنّهما مصحّفان والصحيح «المتعلّل».

7.. مقصد الراغب : ص ۱۵۴ (مخطوط).

8.. تفسير العياشي : ج ۱ ص ۸ ح ۲ عن الإمام عليّ عليه السلام وفيه «حقيقة» بدل «نورا»، الكافي : ج ۱ ص ۵۰ ح ۹، المحاسن : ج ۱ ص ۳۴۰ ح ۶۹۹ وليس فيهما ذيله من «إنّ على كلّ»، تهذيب الأحكام : ج ۷ ص ۴۷۴ ح ۲۹۰۴، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۱۹ ح ۴۱ وفيهما صدره.

9.. الأمالي للمفيد : ص ۲۷۸ ح ۴، الخصال : ص ۱۱۰ ح ۸۱، ثواب الأعمال : ص ۱۹۹، الزهد للحسين بن سعيد : ص ۸ ح ۱۳، الأمالي للطوسي : ص ۱۰۷ ح ۱۶۳ كلّها عن رسول اللّه صلى الله عليه و آله.

  • نام منبع :
    چشم تماشا، ترجمه نزهة الناظر و تنبیه الخاطر
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي،عبدالهادي (مترجم)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1390
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 196791
صفحه از 252
پرینت  ارسال به