خلاف احاديث ديگر كتاب ، مسندا ذكر مى كند ، ۱ به استاد ديگرش كه به احتمال فراوان از استادان اصلى وى بوده است ، اشاره مى كند. حلوانى ، طريق خود را چنين آغاز مى كند: «أخبرنى الشيخ أبوالقاسم على بن محمّد بن محمّد المفيد رحمه اللّه » ، كه حاكى از شاگردى او نزد فرزند برومند شيخ مفيد است. بنا بر آنچه ابن طاووس مى گويد ، حلوانى از او در كتاب ديگرش نهج النجاة نيز حديث نقل كرده است ۲ .
شاگردان حلوانى
براساس طريق هاى روايى گذشته ، مى توان از «على بن الحسين بن على الرازى» و «ابوزكريا ، يحيى بن على الخطيب التبريزى» ، به عنوان شاگردان حلوانى نام برد. افزون بر اين ، استقبال و بهره گيرى دانشمندان و نويسندگان از كتاب و توجه آنان به آن ، به ويژه عماد الدين طبرى ، مؤلف بشارة المصطفى و ابن بطريق ،از بزرگان قرن ششم كه تنها يك قرن با وى فاصله دارند ، نشان از استقبال عالمان از كتاب او و استفاده كتبى آنان دارد.
عصر مؤلف
بر اساس علم طبقات رجال و با توجه به سال وفات مشايخ حلوانى ، مى توان وى را از محدثان قرن پنجم هجرى دانست؛ زيرا همان گونه كه گذشت ، شاگردان شيخ مفيد (م 413) ۳ مانند سيد مرتضى (م 436) ۴ و شيخ ابوالقاسم على بن محمّد ، فرزند شيخ مفيد و ابو يعلى جعفرى (م 463) ۵ ، داماد و جانشين شيخ مفيد كه همه از بزرگان اوايل قرن پنجم و از استادان حلوانى هستند ، و با توجه به تاريخ ذكرشده شاگردى او نزد برخى از ايشان و نيز تاريخ استفاده او از علّامه بندينجينى ۶ در سال 425 ،
1.ر . ك : ص ۲۲۰ ، ح ۵۲۹ .
2.اليقين ، ص ۳۸۹ .
3.فهرست نجاشى ، رقم ۱۰۶۷ .
4.فهرست نجاشى ، رقم ۷۰۸ .
5.فهرست نجاشى ، رقم ۱۰۷۰ ؛ معجم رجال الحديث ، ج ۱۵ ، ص ۲۱۱ ، رقم ۱۰۴۷۳.
6.بندينجين ، از توابع بغداد و در ناحيه كوهستانى آن در سمت نهروان قرار داشته است ، و تنى چند به آن جا موصوفند. به گمان اين جانب ، او ، أبو الحسن على بن المظفر بن بدر ، از مشايخ خطيب بغدادى و شاگرد أبو أحمد حسن بن عبد اللّه بن سعيد عسكرى ، مؤلف الزواجر والمواعظ ، از مشايخ صدوق است ، ر . ك : تاريخ بغداد ، ج ۱۰ ، ص ۱۴۶ ، رقم ۵۲۹۵ ؛ الذريعة ، ج ۱۲ ، ص ۶۰ ، رقم ۴۷۳ .