بخل و تنگ نظری - صفحه 77

«بر شما بخيلان اند، و چون خطر فرا رسد ، آنان را مى بينى كه مانند كسى كه مرگ ، او را فرو گرفته است ، چشمانشان در حدقه مى چرخد و به سوى تو مى نگرند، و چون ترس برطرف شود ، به شما با زبان هايى تند ، نيش مى زنند. بر مال ، حريص اند. آنان ، ايمان نياورده اند و خداوند ، اعمالشان را تباه گردانيده است ؛ و اين كار ، همواره بر خدا آسان است».

حديث

۱۳۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :بخل و بدزبانى ، از نفاق است. اين دو ، بر دنيا [ ى شخص ]مى افزايند و از آخرت [او ]مى كاهند، و آنچه از آخرت [او] مى كاهند ، بيشتر از چيزى است كه بر دنيا[ى وى] مى افزايند.

3 / 5

بدگمانى به خدا

۱۳۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :سخاوتمند ، از آن رو مى بخشد كه به خداوند ، گمان نيك دارد؛ و بخيل ، بدان سبب بخل مى ورزد كه به خداوند ، بدگمان است.

۱۳۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :اى على! هرگز با ترسو مشورت مكن؛ زيرا راه برون رفت [ از مشكل ]را بر تو تنگ مى گردانَد . هرگز با بخيل ، مشورت مكن؛ زيرا تو را از هدفت ، باز مى دارد . هرگز با حريص ، مشورت مكن؛ زيرا بدى ۱ آن را در نظرت ، نيكو مى نمايانَد ، و بدان كه ترس و بخل و حرص ، خصلت هايى هستند كه بدگمانى [ به خدا] ، آنها را فراهم مى آورد.

1.. احتمال دارد اين كلمه، «شَرَها» يا: «الشَرَه» ـ بدون تشديد ـ باشد كه به معناى آزمندى و طمع و سيرى ناپذيرى است . حديث بعد، اين احتمال را تقويت مى كند. كلمه «شرّها» در اين عبارت ، معناى قانع كننده اى ندارد. ملعوم نيست ضمير«ها» مرجعش چيست .

صفحه از 160