بخل و تنگ نظری - صفحه 7

3 . گونه هاى بخل

در احاديث اسلامى ، بخل ، به امور اقتصادى اختصاص ندارد ؛ بلكه امورى مانند كتمانِ دانش هايى كه براى مردم مفيدند ، خوددارى از سلام كردن به ديگران و سستى در درود فرستادن بر پيامبر صلى الله عليه و آله نيز «بخل» دانسته شده است . اين احاديث ، مؤيّد نظريه كسانى است كه در تعريف بخل گفته اند : بخل ، منع چيزى است كه منع آن ، فايده اى و بذل آن ، زيانى ندارد . ۱

4 . بدترين گونه هاى بخل

بخل ، مراتبى دارد كه شدّت و ضعف آن ، مرتبط با شخص بخيل و چيزى است كه امساك مى نمايد . بنا بر اين ، هر چه موقعيت بخيل ، والاتر باشد و امساك نكردن از چيزى كه نسبت به آن بخل مى ورزد ، ضرورتر باشد ، زشتىِ بخل ، افزون تر مى گردد . از اين رو ، در احاديث ، بخل ثروتمندان و كسانى كه داراى موقعيت هاى مهمّ اجتماعى هستند ، زشت تر از ديگران ، شمرده شده است . ۲ همچنين ، بخل در پرداخت حقوق واجب مالى به افراد مستحق ، از قبيح ترين انواع بخل است . ۳

5 . گستره بخل در اصطلاح شريعت

بسيارى از مفسّران ، براى بخل ، اصطلاحى شرعى قائل شده اند كه محدوده آن ، تنگ تر از معناى لغوى آن است . آنچه در بيان اين اصطلاح و تعيين محدوده آن ، مشهورتر است ، آن كه بخل ، پرداخت نكردن واجبات مالى اى مانند زكات است . ۴

1.. دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۵ ص ۳۶۹ (به نقل از : التعريفات : ص ۶۲) .

2.. ر . ك : ص ۳۳۱ (بخل و تنگ نظرى / فصل يكم / بخل ورزيدن بزرگان) .

3.. ر . ك : ص ۳۲۷ (بخل و تنگ نظرى / فصل يكم / بخل ورزيدن از پرداخت واجبات مالى) .

4.. دائرة المعارف قرآن كريم : ج ۵ ص ۳۶۸ (به نقل از : التبيان في تفسير القرآن : ج ۵ ص ۲۶۴ و ج ۹ ص ۵۶۶ ، مجمع البيان : ج ۵ ص ۹۲) .

صفحه از 160