تاريخ : شنبه 1394/5/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 44267
ورود به عرصه پژوهشهای تجربی و نظری در حوزه معارف اسلامی

ورود به عرصه پژوهشهای تجربی و نظری در حوزه معارف اسلامی

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث : بر اساس ضرورت، پژوهشهای نظری در حوزه معارف اسلامی، با انجام پژوهش‌های تجربی، در جامعه نهادینه می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکترعباس پسندیده پیش از ظهر چهارشنبه 7 مردادماه،  در بازدید آیت‌الله ری شهری از پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث، در خصوص ستاد این پژوهشکده  اظهار کرد: ایجاد انضباط پژوهشی یکی از فعالیت‌ها در ستاد پژوهشکده بود که آیین‌نامه‌ای برای تدوین متون و پژوهش‌های آن تنظیم شده است.

وی خاطرنشان کرد: قواعد و ضوابطی برای پژوهش‌ها تعیین شده، بنابراین پژوهش باید از شرایط و استانداردهایی برخوردار باشد.

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: دو مجوز مجله اخذ شده، تکمیل کادر ستاد پژوهشکده انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پسندیده تصریح کرد: گروه روانشناسی اسلامی یکی از گروه های پژوهشی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی است که از سال 1381 کار خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به مراحل تکمیل گروه روانشناسی اسلامی گفت: در آغاز راه اندازی این گروه پژوهشی، مطالعه، برنامه‌ریزی و تعیین راهبرد، انجام 22 پژوهش، تدوین روش تحقیق در متون و استخراج معارف روانشناختی از متون دینی، همچنین طراحی سه رشته برای دانشگاه، صورت گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین پسندیده خاطرنشان کرد: مرحله دوم فعالیت های گروه روانشناسی اسلامی  شامل سال‌های 91تا 94 بوده که تبدیل به یک گروه علمی و انجام 14 پژوهش، طراحی سه رشته و دوره برای دانشگاه و تدوین منابع رشته روانشناسی اسلامی از جمله برنامه‌های این مرحله است.

وی یادآور شد: اکنون پژوهشگران این پژوهشکده منابع رشته‌های روانشناسی دانشگاه را تالیف می‌کنند، بنابراین بر اساس ضرورت باید وارد پژوهش‌های تجربی می‌شدیم تا پژوهش های نظری برای ورود به عرصه مشاوره تخصصی اسلامی به مشاوران عرضه شود.

رئیس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث به آثار گروه روانشناسی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی اشاره کرد و افزود: پژوهشی در فرهنگ حیا، رضایت از زندگی، تربیت جنسی، ساخت آزمون ارتباط با خدا، مثلث ایمان، هنر رضایت از زندگی، غنچه‌های شرم و پیشگیری از نه آسیب اجتماعی با رویکرد اسلامی از جمله آثار پژوهشی این گروه است.

وی افزود: الگوی اسلامی شادکامی، حکمت‌نامه کودک، و تحکیم خانواده از پژوهش‌های دیگر این گروه است.

حجت الاسلام پسندیده با اشاره به نشست‌های علمی برگزار شده گفت: بررسی‌های روانشناختی در حدیث، الگوی تنظیم رغبت، الگوی ایمن‌سازی روابط جنسی از دیدگاه قرآن و حدیث، سعادت‌نگری و تمایز آن از لذت‌نگری و معرفی الگوی حکمی اجتهادی در روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی از جمله نشست‌های برگزار شده این پژوهشکده است.

گفتنی است، ارزیابی فعالیت های پژوهشی چهار پژوهشکده پژوهشگاه قران و حدیث، هر هفته با حضور آیت الله محمدی ری شهری، رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، قائم مقام رئیس پژوهشگاه، روسای پژوهشکده و پژوهندگان هر بخش صورت می گیرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :