تاريخ : دوشنبه 1397/7/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 67432
دومین همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

دومین همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» برگزار می‌شود

دومین همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» از ۱۲ تا ۲۴ آبان ماه در چهار شهر کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، مسئول دفتر بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در قم امروز ۲۹ مهر در نشست خبری همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» با بیان اینکه شخصیتامام رضا(ع)شخصیت فرادینی است، گفت: عالمان اهل سنت و توده مردم مذاهب اهل نسبت به ساحت قدسی این امام همام توجه و ارادت دارند و به جایگاه علمی ایشان توجه زیادی کرده‌اند.

وی افزود: برخی از نصوص و میراث امام رضا(ع) در رویکرد تقریبی به رهبران ادیان دیگر و مذاهب رخ داده است، لذا مورد توجه رهبران سایر مذاهب هستند و بررسی ابعاد زندگی این امام به خصوص از این نگاه می‌تواند تغییرات فرهنگی ایجاد کند.

راد با بیان اینکه ما در سیره‌نگاری به گزینش برخی ابعاد زندگی معصوم توجه می‌کنیم، اظهار کرد: متاسفانه حتی در دهه‌های اخیر هم موضوع سیره‌پژوهی آن‌چنان که شایسته است، مورد توجه در حوزه علمیه قرار نگرفته است.

برپایی ۳ نشست

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی، مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: سه نشست در مورد این همایش از سوی انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه برگزار خواهد شد؛ یکی در مورد روایت سلسلة الذهب، نشست دیگر در مورد مناظرات و نشست سوم در مورد جایگاه امام رضا در نزد اهل سنت است.

وی با بیان اینکه اهل سنت در تواریخ خود توجه ویژه به اهل سنت دارند، اظهار کرد: در گذشته و حال و در مصر و دیگر کشورها کتبشان خالی از مطالب در مورد اهل‌بیت(ع) نیست از جمله تعابیری در مورد امام کاظم(ع) و در تمجید ایشان داریم که گاهی در منابع خودمان نداریم.

محمدی افزود: در منابع اهل سنت کرامات زیادی برای امام رضا(ع) ذکر شده، لذا خوب است که این معارف را به مردم در قالب این همایشات برسانیم و این سه نشست نیز بر همین اساس است.

تبیین نقش سادات رضوی

همچنینحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمنذر حکیم، موسسه ذریة‌النبویة هم در این نشست در مورد نقش سادات ایران در احیای فرهنگ اهل بیت که محور یکی از نشست‌های این همایش است، گفت: پژوهشکده ذریة‌النبویة از سه سال قبل ایجاد شده و درصدد پایه‌گذاری رشته تخصصی علم انساب به ویژه ذریه نبوی است و در این خصوص  پژوهشکده به بیان جایگاه و نقش سادات به طور عام در عرصه‌های علمی و سیاسی و اجتماعی و ... اهتمام خواهد داشت، زیرا این مسئله تا حدود زیادی مغفول مانده است.

وی افزود: وظیفه سادات پاسداری از اسلام محمدی و اهل بیتی(ع) است که توانستند در طول تاریخ نقش بزرگی را ایفا کنند و رهبری امام خمینی یکی از افتخارات بزرگ سادات در ایجاد تحولی جهانی است.

منذرحکیم بیان کرد: سادات رضوی خصوصیات ویژه‌ای دارند که در نشستی به بررسی جایگاه و نقش آنان خواهیم پرداخت؛ اینکه این سادات چنددرصد هستند و چه پست‌هایی داشته و می‌توانند داشته باشند، از جمله موضوعاتی است که در این همایش مورد توجه خواهد بود.

یادآور می‌شود این همایش ملی از ۱۲ تا ۲۴ آبان ماه سال جاری در قالب هشت میزگرد و نشست در ۴ شهر کشور از جمله سنندج، ارومیه و قم از سوی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس و با هدف تبیین عملی سیره امام رضا(ع) و تقویت سیره‌نگاری در حوزه برگزار خواهدشد.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :