تاريخ : دوشنبه 1393/8/26 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 37001
«انسان محوری دینی در ادیان ابراهیمی» در دانشگاه تورورگاتای کشورایتالیا

«انسان محوری دینی در ادیان ابراهیمی» در دانشگاه تورورگاتای کشورایتالیا

در این نشست که با حضور جمع زیادی از محققین و دانشجویان دوره‌های دکترای حقوق تطبیقی و اسلامی در محل سالن کنفرانس دانشگاه تورورگاتا، برگزار شد؛ حجت الاسلام سبحانی نیا بیان داشت: در عصر رنسانس نظریه های انسان محوارنه که متضمن حقوق طبیعی انسان بود مورد استقبال قرار گرفت، حق کرامت و حق آزادی از جمله حقوقی بود که در راستای ممانعت از سلطه کلیسا مقبول افتاد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل دارالحدیث در ادامه به تبیین انسان محوری در ادیان ابراهیمی  اشاره کرد که متن کامل سخنرانی در ادامه آمده است:

برخی از اندیشمندان مسیحی با قرائنی جدید از مسیحیت سعی کردند مسیحیت را هم مبتنی بر اومانیسم معرفی کنند و شریعت مسیحیت را برای محافظت از حقوق طبیعی و سعادت بشر بدانند.

حقیقت این است که انسان محوری و پاسداری از مصالح فرد و جامعه اسلامی در ادیان ابراهیمی و بالاخص در دین اسلام با بهترین کیفیت و بالاترین کمیت شکل می گیرد. ادیان ابراهیمی که هر یک دین پیش از خود را کمال بخشیده از حقوق طبیعی انسان ها و از جمله حق حیات، حق آزادی، حق کرامت، حق بهره مندی از مواهب طبیعی و حق سعادتمندی دنیا و آخر دفاع کرده آن حقوق را برای بشر تأمین می کند. با این بیان ادیان آسمانی از بالاترین درجه انسان محوری برخوردارند، ادیان کوشیده اند تا از تمام حقوق انسانی (طبیعی انسان) دفاع کنند و آنها را با هم تأمین نمایند در حالی که مکاتب بشری با دفاع و به رسمیت شناختن یک حق طبیعی به صورت افراطی موجبات پایمان شدن یکی دیگر از حقوق او را فراهم می آورند.

اسلام با پذیرش حق انتخاب دین از سوی بشر حق آزادی او را به رسمیت شناخته است – با وضع تکالیف دینی و اخلاقی او را به حق کرامتش رسانده است. زیرا تنها حیوانات، مجانین و خردسالان صلاحیت و شایستگی تکلیف را ندارند. پس آنکه خردمندتر و دانشمند تر است برای پذیرش تکلیف و مسئولیت شایسته تر و سزاوار تر است.

و نیز با راهنمایی هایی که بواسطه احکام تکلیفی و ارشادی بیان داشته او را در مسیر سعادت دنیا و آخرت یاری رسانده و در حقیقت در دستیابی به حق سعادت مندی اش به او کمک کرده است و به او ابعاد وجودی فراتر از جهان مادی با احکام بازدارنده و حد و تعزیرش از دو حق طبیعی او یعنی حق حیات و حق امنیت دفاع کرده است. و با تأکید بر اصل وحدت و الفت و مهربانی از حق زندگی مسالمت آمیز بر این اساس بالاترین تأمین کننده حقوق طبیعی انسان ادیان الهی بویژه اسلام عزیز است و ممانعت افراد یا حکومتها از اینکه احکام دین اسلام برای افراد جامعه تبیین شود و یا ممانعت حاکمان از اینکه افراد بتوانند به احکام دینی عمل کنند در حقیقت پایمال کردن حقوق انسانی را به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از اموری که دین آن را برای بشر تأمین می کند این است که به او امکان بهره وری مطلوب از دوران کوتاه حیات دنیوی می دهد. خداوند با آگاهی کامل از مصالح انسان ابزار لازم برای رشد را به او عطا کرده و راه میان بر یا مستقیم را نیز مقابل پای او قرار داده است (با ارسال انبیاء و کتب آسمانی) انسان در دوران کوتاه عمر خود فرصت تجربه کردن تمام امور را ندارد لذا دین راه رشد و سعادت را برای او کوتاه می کند و رشد و تعالی بشر را تسهیل، تسریع و تعمیق می بخشد.

این در حالی است که اومانیسم با به رسمیت شناختن حق آزادی بشر به صورت افراطی حرمت و کرامت بشر را پایمال می کند. یعنی فضا را به گونه ایی فراهم می آورد که بشر به دست خود حرمت خویش را لگد مال می کند. امروز در جهان غرب فحشا و جلوه های ابراز تمایلات شهوانی و جنسی روز به روز حدود و مرزهای دینی، عقلی و حتی عرفی را یکی پس از دیگری می شکند و از انسان موجودی شنیع تر از یک حیوان می سازد و با انکار تکلیف الهی او توهین می کند.

نکته پایانی اینکه خداوند به انسان تمام ابزار رشد و کمال را اعطا کرد، نعمت وجود، نعمت سلامتی، نعمت عقل، نعمت امنیت، نعمت دین و کتاب آسمانی و نعمت ارسال رسل و ... دین هم حق اطاعات را برای او قطعا به دنبال خواهد داشت.

از اینرو روی گردانی بشر از تبعیت و اطاعت ولی نعمت خویش به منزله پایمال کردن حق او خواهد بود. پس انسان باید مسئولیت انتخاب خود را برعهده بگیرد و عواقب روی گردانی از اطاعت خالق و ولی نعمت خویش بپذیرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :