تاريخ : شنبه 1389/7/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 6015
كتاب «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث» منتشر شد

كتاب «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث» منتشر شد

شنبه ۱۰/۷/۸۹

راوی:كتاب دو جلدی «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث» به دو زبان فارسی – عربی، نوشته آيت الله محمدی ری شهری با همكاری سيد رسول موسوی به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث منتشر شد.بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث

به گزارش راوی، كتاب «بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث» حاصل جمع‏بندى معارف قرآن و احاديث اسلامى در باره جايگاه ابدى نيكوكاران و سرنوشت حتمى تبهكاران، است كه با نظمى نوين و تحليل‏هاى مورد نياز در دو بخش، ارائه مى‏شود: بخش يكم، در باره بهشت و جايگاه ابدى نيكوكاران و مباحث مربوط به آن است.
در فصل نخست اين بخش، كاربردهاى كلمه »جنّت« در قرآن و حديث، ارائه مى‏شود و در فصل‏هاى بعدى، جنّتِ موعود در عالم آخرت، بررسى مى‏گردد.
در فصل دوم، پس از گزارش احاديث مربوط به آفرينش بهشت و دوزخ، آراى مختلف در اين باره، نقد و بررسى مى‏شوند.
در فصل سوم، به مشهورترين نام‏ها و اوصافى اشاره شده كه در قرآن و احاديث، براى بهشت موعود، به كار رفته‏اند و ساير موارد (مانند: «غرفه» و «روضه»)، ضمن مباحث بعدى مطرح مى‏گردند.
جاذبه‏هاى مادّى و معنوى بهشت، موضوع فصل چهارم است. در اين فصل، جاذبه‏هاى ديدارى، خوردنى‏هاى لذيذ، آشاميدنى‏هاى گوارا، آوازهاى خوش، همسرانِ زيبا، خدمتكارانِ مرواريدگون و مَركب‏هاى راهوار بهشت، به تفصيل، گزارش شده‏اند و افزون بر اين، تأكيد گرديده كه در بهشت، هر چه دل بخواهد و ديده از آن لذّت بَرَد، وجود دارد؛ امّا بالاترين لذّت در بهشت، خشنودى خدا و محبّت و ديدار قلبى اوست.
در فصل پنجم، به آنچه در بهشت (مانند: خستگى، ترس، غم، بيمارى‏هاى جسمى و روحى، خواب و پيرى) وجود ندارد، اشاره شده است.
همه آيات و احاديثى كه در باره بهشت وارد شده‏اند، به گونه‏اى مخاطب را تشويق مى‏كنند كه همه تلاش خود را براى رسيدن به آن، به كار گيرد؛ ولى شمارى از آنها به طور ويژه به اين موضوع پرداخته‏اند، مانند: آنچه ارزش غير قابل تصوّر بهشت و آسان بودن دستيابى به آن را گزارش كرده است، يا آنچه بر ياد كردنِ بهشت و اجتناب از غفلت از آن، دلالت دارد. اين آيات و احاديث، در فصل ششم، تنظيم گرديده‏اند.
در فصل‏هاى هفتم تا سيزدهم نيز راه‏هاى رسيدن به بهشت و زمينه‏ها و عوامل تكوينى، اعتقادى، اخلاقى و عملى ورود به جايگاه نيكان در عالم آخرت، ارائه مى‏شوند. تنوّع بيان و تفاوت تعابير احاديث در تبيين راه‏هاى ورود به بهشت، موجب گرديد كه اين موضوع، در چند فصل، تنظيم شود تا براى مخاطب، جاذبه بيشترى داشته باشد؛ امّا موانع اعتقادى، اخلاقى و عملىِ ورود به بهشت، تنها در يك فصل، يعنى فصل چهاردهم، جاى گرفت.
در فصل پانزدهم، شمارى از نظام‏هاى حاكم بر بهشت، گزارش شده‏اند، مانند: اجازه‏نامه بهشت، نخستين كسانى كه وارد بهشت مى‏شوند، و آخرين پيامبران و مردمانى كه وارد آن مى‏گردند.
بهشت، درجات و مراتب مختلفى دارد كه بر اساس معرفت و عمل، ميان بهشتيان، تقسيم مى‏شوند؛ يعنى هر كس كه از معرفت بيشترى برخوردار است و كارهاى نيكوترى انجام داده است، درجه بالاترى دارد و از لذايذ بيشترى بهره‏مند مى‏گردد. فصل شانزدهم، به گزارش‏هایى در اين باره اختصاص دارد.
ودر آخرين فصل از بخش نخستِ اين مجموعه، اهل بهشت بودن شمارى از اصحاب پيامبر خاندان ايشان، بيان شده و اين، بِدان معناست كه آنها تا پايان زندگى، از راه حق، منحرف نخواهند شد.
بخش دوم اين كتاب، سرنوشت حتمى و خطرناك تبهكاران را از منظر قرآن و احاديث اسلامى، تبيين مى‏نمايد.
در مقدّمه اين بخش، حكمت خلقت دوزخ و ماهيت كيفرهاى اُخروى، بررسى مى‏شوند و در ادامه، نام‏هاى دوزخ، هشدارهاى خداوند متعال و پيشوايان الهى در باره دوزخ، تشويق به يادآورى اين جايگاهِ وحشتناك و پناه بردن از آن به خدا، ويژگى‏هاى دوزخ، آزارهاى روانى دوزخيان، ويژگى‏هاى اهل دوزخ، زندگى و حالات گوناگون آنان، آنچه انسان را گرفتار چنين سرنوشت شومى مى‏كند، و آنچه مانع اين گرفتارى مى‏گردد، در يازده فصل، ارائه مى‏گردند.
در فصل دوازدهمِ اين بخش، نظام حاكم بر سراى ابدىِ تبهكاران، با عنوان «نظام جهنم» مطرح مى‏شود و در فصل پايانى به شمارى از كسانى كه در قرآن و احاديث اسلامى، دوزخى بودن آنان پيشگویى شده، اشاره مى‏گردد.

چاپ اول كتاب دو جلدی «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث» به دو زبان فارسی – عربی، نوشته ايت الله محمدی ری شهری با همكاری سيد رسول موسوی با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، جلد سخت و بهای ۲۲۰۰۰ تومان به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث منتشر شد.

شنبه ۱۰/۷/۸۹

راوی:كتاب دو جلدی «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث» به دو زبان فارسی – عربی، نوشته آيت الله محمدی ری شهری با همكاری سيد رسول موسوی به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث منتشر شد.بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث

به گزارش راوی، كتاب «بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث» حاصل جمع‏بندى معارف قرآن و احاديث اسلامى در باره جايگاه ابدى نيكوكاران و سرنوشت حتمى تبهكاران، است كه با نظمى نوين و تحليل‏هاى مورد نياز در دو بخش، ارائه مى‏شود: بخش يكم، در باره بهشت و جايگاه ابدى نيكوكاران و مباحث مربوط به آن است.
در فصل نخست اين بخش، كاربردهاى كلمه »جنّت« در قرآن و حديث، ارائه مى‏شود و در فصل‏هاى بعدى، جنّتِ موعود در عالم آخرت، بررسى مى‏گردد.
در فصل دوم، پس از گزارش احاديث مربوط به آفرينش بهشت و دوزخ، آراى مختلف در اين باره، نقد و بررسى مى‏شوند.
در فصل سوم، به مشهورترين نام‏ها و اوصافى اشاره شده كه در قرآن و احاديث، براى بهشت موعود، به كار رفته‏اند و ساير موارد (مانند: «غرفه» و «روضه»)، ضمن مباحث بعدى مطرح مى‏گردند.
جاذبه‏هاى مادّى و معنوى بهشت، موضوع فصل چهارم است. در اين فصل، جاذبه‏هاى ديدارى، خوردنى‏هاى لذيذ، آشاميدنى‏هاى گوارا، آوازهاى خوش، همسرانِ زيبا، خدمتكارانِ مرواريدگون و مَركب‏هاى راهوار بهشت، به تفصيل، گزارش شده‏اند و افزون بر اين، تأكيد گرديده كه در بهشت، هر چه دل بخواهد و ديده از آن لذّت بَرَد، وجود دارد؛ امّا بالاترين لذّت در بهشت، خشنودى خدا و محبّت و ديدار قلبى اوست.
در فصل پنجم، به آنچه در بهشت (مانند: خستگى، ترس، غم، بيمارى‏هاى جسمى و روحى، خواب و پيرى) وجود ندارد، اشاره شده است.
همه آيات و احاديثى كه در باره بهشت وارد شده‏اند، به گونه‏اى مخاطب را تشويق مى‏كنند كه همه تلاش خود را براى رسيدن به آن، به كار گيرد؛ ولى شمارى از آنها به طور ويژه به اين موضوع پرداخته‏اند، مانند: آنچه ارزش غير قابل تصوّر بهشت و آسان بودن دستيابى به آن را گزارش كرده است، يا آنچه بر ياد كردنِ بهشت و اجتناب از غفلت از آن، دلالت دارد. اين آيات و احاديث، در فصل ششم، تنظيم گرديده‏اند.
در فصل‏هاى هفتم تا سيزدهم نيز راه‏هاى رسيدن به بهشت و زمينه‏ها و عوامل تكوينى، اعتقادى، اخلاقى و عملى ورود به جايگاه نيكان در عالم آخرت، ارائه مى‏شوند. تنوّع بيان و تفاوت تعابير احاديث در تبيين راه‏هاى ورود به بهشت، موجب گرديد كه اين موضوع، در چند فصل، تنظيم شود تا براى مخاطب، جاذبه بيشترى داشته باشد؛ امّا موانع اعتقادى، اخلاقى و عملىِ ورود به بهشت، تنها در يك فصل، يعنى فصل چهاردهم، جاى گرفت.
در فصل پانزدهم، شمارى از نظام‏هاى حاكم بر بهشت، گزارش شده‏اند، مانند: اجازه‏نامه بهشت، نخستين كسانى كه وارد بهشت مى‏شوند، و آخرين پيامبران و مردمانى كه وارد آن مى‏گردند.
بهشت، درجات و مراتب مختلفى دارد كه بر اساس معرفت و عمل، ميان بهشتيان، تقسيم مى‏شوند؛ يعنى هر كس كه از معرفت بيشترى برخوردار است و كارهاى نيكوترى انجام داده است، درجه بالاترى دارد و از لذايذ بيشترى بهره‏مند مى‏گردد. فصل شانزدهم، به گزارش‏هایى در اين باره اختصاص دارد.
ودر آخرين فصل از بخش نخستِ اين مجموعه، اهل بهشت بودن شمارى از اصحاب پيامبر خاندان ايشان، بيان شده و اين، بِدان معناست كه آنها تا پايان زندگى، از راه حق، منحرف نخواهند شد.
بخش دوم اين كتاب، سرنوشت حتمى و خطرناك تبهكاران را از منظر قرآن و احاديث اسلامى، تبيين مى‏نمايد.
در مقدّمه اين بخش، حكمت خلقت دوزخ و ماهيت كيفرهاى اُخروى، بررسى مى‏شوند و در ادامه، نام‏هاى دوزخ، هشدارهاى خداوند متعال و پيشوايان الهى در باره دوزخ، تشويق به يادآورى اين جايگاهِ وحشتناك و پناه بردن از آن به خدا، ويژگى‏هاى دوزخ، آزارهاى روانى دوزخيان، ويژگى‏هاى اهل دوزخ، زندگى و حالات گوناگون آنان، آنچه انسان را گرفتار چنين سرنوشت شومى مى‏كند، و آنچه مانع اين گرفتارى مى‏گردد، در يازده فصل، ارائه مى‏گردند.
در فصل دوازدهمِ اين بخش، نظام حاكم بر سراى ابدىِ تبهكاران، با عنوان «نظام جهنم» مطرح مى‏شود و در فصل پايانى به شمارى از كسانى كه در قرآن و احاديث اسلامى، دوزخى بودن آنان پيشگویى شده، اشاره مى‏گردد.

چاپ اول كتاب دو جلدی «بهشت و دوزخ ازنگاه قرآن و حديث» به دو زبان فارسی – عربی، نوشته ايت الله محمدی ری شهری با همكاری سيد رسول موسوی با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، جلد سخت و بهای ۲۲۰۰۰ تومان به تازگی از سوی سازمان چاپ و نشر دارالحديث منتشر شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :