تاريخ : سه شنبه 1394/12/25
کد خبر: 49939

ورود امامت و رهبری جامعه به بازار نشر

شیوه الهی پیامبر (ص) در پی بیدار كردن بشریت از پَستی جهالت و نادانی و رساندنِ آن تا بلندای توحید و برافراشتن پایه ‎های عدالت در زندگی انسان بود.

به گزارش خبرگزاری شبستان،کتاب «امامت و رهبری جامعه» نوشته آیت الله سیدکاظم حسینی حائری با ترجمه مشترک سیدمهدی نوری کیذقانی، عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری، فهیمه پوررمضان و مژده سلیمانی از سوی دفتر نشر معارف به چاپ رسید.

بنا بر این گزارش، از آنجا که امام وارث الهی مسؤلیت‌های پیامبری است، ائمه اهل ‌بیت (ع) ناگزیر در برابر وضعیتی که انحراف از شیوۀ پیامبر(ص) به وجود آورده بود به صورت جدی ایستادند و با تدبیر با آن مبارزه نمودند. شیوه الهی پیامبر در پی بیدار كردن بشریت از پَستی جهالت و نادانی و رساندنِ آن تا بلندای توحید و بر افراشتن پایه ‎های عدالت در زندگی انسان بود. در این طرحِ اهل ‌بیت(ع) برای جلوگیری از آسیب انحراف، حکمت اقتضا می‎کرد که روند اصلاح هدفمند و مطابق با وضعیت موجود باشد تا امت پیامبر از نزدیك‌ترین راه و با كم‎ترین ضرر به خط فکری، تربیتی و اجتماعی ایشان بازگردند. بنابراین برنامه پیشوایان اهل‌بیت(ع)، برنامه‎ ای نامنظم با واكنش‎های بدون برنامه نبوده است. برنامه ایشان، برنامه ‎ای است الهی و الهام گرفته از رسالت نبوی که بر دوش داشته ‎اند.

این گزارش می افزاید: آنچه اهمیت دارد تلاش برای نمایان ‎سازی و آشنایی با این برنامه الهی است كه اهل ‌بیت(ع) در جهاد سخت و همه جانبه خود از آن پیروی كردند. این امر مهم، پژوهشی ژرف برای درك زندگی پیشوایان و روش رویارویی ایشان با معضل انحراف و غلبه بر آن را می‎طلبد. در این زمینه آیت ‌الله شهید سید محمدباقر صدر تلاش نمود زندگی مبارک اهل ‌بیت(ع) را با وجود هدف یکسان در سه مرحله تقسیم ‌بندی نماید؛ زیرا از نظر متفکر شهید، پیشوایان معصوم(ع) همگی در پرتو یك برنامه الهی دقیق حركت می‎كردند. این مراحل عبارتند از: ۱. مرحله جبران آسیب انحراف پس از پیامبر(ص)، ۲. مرحله ایجاد یك تشكل آگاه. ۳. حرکت این تشكل آگاه برای به دست گرفتن زمام حكومت.

آیت‏ الله سید کاظم حسینی حائری نیز با تكیه بر این روش، در این کتاب گرایش كلی معصومین(ع) در برابر رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی امت اسلامی را بیان کردند تا از طریق بررسی برخی رویدادهای تاریخی و تحلیل آن‎ها، خطوط اصلی امامان را در فعالیت‌ها و طرح‌های عملی ایشان مشخص شود.

کتاب «امامت و رهبری جامعه» در هفت فصل با عناوین تفسیر آیه «و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن...»، امامت و رهبری میان دو دیدگاه: انتخاب و انتصاب، عصمت، ولایت تکوینی معصومین(ع)، رهبری جامعه توسط ائمه(ع) دوره اول، پیشوایان دوره دوم و سوم، نگاهی گذرا به اصل ولایت فقیه، تدوین شده است.

این گزارش می افزاید: در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «در این بحث و دیگر بحث‌هایی که حضرت آیت‌الله حسینی حائری به آن پرداخته‌اند، آثار و نشانه‌های مکتبی را می‌یابیم که شهید سید محمدباقر صدر آن را بنیان نهادند، بلکه این بحث‌ها را امتداد طبیعی آن مکتب می‌دانیم، به‌ویژه در زمینه منهج و شیوه بیان علمی و فکری مورد نظر؛ علاوه بر این، شهید صدر در زمینه های پژوهشی گوناگون، عناوین و مدخلهایی از خود به یادگار گذاشتند که شایسته است مورد توجه قرار گیرد و طرح آن‌ها تکمیل گردد. و این همان چیزی است که ما در این کتاب می‌یابیم، زیرا طرح عمومی کتاب، پیرامون رهبری ائمه(ع)، همان شیوه‌ای را دنبال می‌کند که شهید صدر آن را پایه‌گذاری کردند، و طبق آن زندگی سیاسی و اجتماعی ائمه(ع) را به سه دوره تقسیم کردند که ائمه(ع) در هر دوره‌ای وظایف و نقش معینی دارند و زمینه را برای دوره بعدی فراهم می‌کنند. یعنی همان‌طور که به  قضایا و امور جامعه اسلامی زمان خودشان می‌پردازند، جامعه را برای پذیرش دور جدید به رهبری مجموعه ای دیگر از امامان آماده می کنند. البته تمام اینها در چهارچوب یک هدف کلی است که قصد دارد با توجه به تجربه های حکومت پس از وفات پیامبر(ص)،  جامعه اسلامی را از انحرافات  حفظ نماید.»

گفتنی است، کتاب «امامت و رهبری جامعه» در ۳۲۰ صفحه، قطع رقعی، با شمارگان یک هزار نسخه و بهای ۱۲۰۰۰ تومان به روی پیشخوان کتاب فروشی ها قرار گرفت.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :