تاريخ : یکشنبه 1394/1/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 39738
«سبک زندگی و آموزه‌های نهج‌البلاغه» در دست انتشار

«سبک زندگی و آموزه‌های نهج‌البلاغه» در دست انتشار

استادیار دانشگاه تهران پردیس فارابی با اشاره به تألیف کتاب «سبک زندگی و آموزه‌های نهج‌البلاغه» گفت: باید در تبلیغ و ترویج آموزه‌های قرآن و نهج‌البلاغه بیش از پیش ورود داشته باشیم و این معارف را برای عموم جامعه تبیین کنیم.

حامد پوررستمی، استادیار دانشگاه تهران پردیس فارابی و مؤلف اثر شایسته تقدیر در جشنواره بین‌المللی فارابی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به تازه‌ترین اثر در دست تألیف خود، اظهار کرد: آخرین اثری که تمام شده و در مرحله چاپ است و در دانشگاه معارف ان‌شاء‌الله به‌زودی چاپ خواهد شد «سبک زندگی و آموزه‌های نهج‌البلاغه» نام دارد که من ۷، ۸ سالی در رابطه با آن تدریس داشتم.

وی افزود: در این کتاب ما سبک زندگی و ابعاد سبک زندگی به‌ویژه از منظر اسلامی را با تکیه بر آموزه‌های نهج‌البلاغه ارائه کردیم. در این کتاب حدود ۳۰ نمودار و اسلاید وجود دارد. از قسمت‌های مختلف تشکیل شده و ادبیات خاصی هم دارد.

پوررستمی مخاطب این کتاب را دانشجویان به‌ویژه در مقطع کارشناسی دانست و عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به نوع مباحث، این کتاب بیشتر برای آن‌ها جذاب‌تر، مفیدتر و کاربردی‌تر خواهد بود.

استادیار دانشگاه تهران گفت: این کتاب جزء دروس عمومی خواهد بود که در دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد. سعی شده در این کتاب، با شکل و نمودار و قلمی تقریباً جوان‌پسند و خودمانی مباحث نهج‌البلاغه عرضه، بیان و تحلیل شود. نهج‌البلاغه کتاب سنگینی است. نیاز است که این کتاب و مباحث سنگین آن با بیانی روان و شیوا بیان شود. سعی کردم با این رویکرد به پیش بروم و برای جوان این کتاب خواندنی و جذاب باشد. حال اینکه تا چه حد موفق شده باشم باید ارزیابی شود. ان‌شاء‌الله که بتوانیم در این زمینه گامی برداریم.

وی افزود: فکر می‌کنم این اثر اردیبهشت‌ماه آماده شود. الان در مراحل ویراستاری و بازبینی نهایی است.

پوررستمی در پاسخ به این سؤال که این اثر به چه خلأیی پاسخ داده است؟ اظهار کرد: یکی از بحث‌های روز ما سبک زندگی ماست. باید دید که سبک زندگی ما در حوزه نظر و عمل چطور ارزیابی می‌شود. آسیب‌هایش کجاست. به‌ویژه از منظر آموزه‌های اهل بیت(ع) و نهج‌البلاغه شاخص‌های استاندارد و شاخص‌های متعالی چه چیزهایی هست.

نخواستن ما به خاطر ندانستن ما است

وی گفت: گاهی وقت‌ها و در واقع بیشتر وقت‌ها ما نقشه زندگی را نمی‌دانیم تا بتوانیم انجام بدهیم؛ یعنی نخواستن ما به خاطر ندانستن ما است. گاهی وقت‌ها نتوانستن ما به خاطر ندانستن ما است. ما سعی کردیم در حوزه دانستن مطالب را از نهج‌البلاغه با بیانی شیوا بیان کنیم. این گام اول است، گام بعد خواستن و گام بعد توانستن است. در حوزه اول سعی کردیم این خلأ را پر کنیم که منظور از آموزه‌های نهج‌البلاغه، استاندارد شاخصه‌های متعالی و راهبردهایی است که امام(ع) در حوزه تعامل با خود، خدا، دیگری و محیط زیست دارد. سعی کردیم این را به دانشجویان نشان بدهیم که شامل سه بخش می‌شود؛ بخش اول آن خود سبک زندگی نهج‌البلاغه، تمدن اسلامی و خود نهج‌البلاغه، بخش دوم آن شامل مباحث نظری سبک زندگی است و بخش سوم آن منش‌ها و مهارت‌های عملی در سبک زندگی است که هر کدام از این بخش‌ها نیز شامل فصولی است.

پوررستمی به ارائه پیشنهادی پرداخت و گفت: یکی از راهبردها، باید این باشد که به سمت تبلیغ و ترویج آموزه‌های قرآن و اهل بیت(ع) به‌ویژه نهج‌البلاغه بیش از پیش ورود داشته باشیم و این معارف را ان‌شاء‌الله بتوانیم برای نه تنها قشر فرهیخته بلکه عموم جامعه تبیین کنیم.

وی اظهار کرد: گاهی که به خبرگزاری‌ها و سایت‌ها مراجعه می‌کنم قلم‌ها سنگین است و این مخاطب جوان را فراری می‌دهد. به خاطر خود قرآن و نهج‌البلاغه ان‌شاء الله بتوانید با قلم‌های شیوا و روان این معارف را بیان کنید و از اساتیدی که در این حوزه مطالعه دارند بیش از پیش استفاده شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :