تاريخ : یکشنبه 1393/7/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 34581
جلد دوم اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا منتشر شد

جلد دوم اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا منتشر شد

دومین مجلد از کتاب اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا از سوی انتشارات ندای کادح منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، این مجلد به بررسی روزشمار قیام امام حسین(ع) از روز ۸ ذی‌الحجه سال ۶۰ هجری قمری تا عصر روز تاسوعای سال ۶۱ هجری قمری پرداخته است.

بنا بر این گزارش، این اثر توسط هیئت تحریره انجمن کادح به سرپرستی مهدی مؤمنی و زیر نظر استاد برجسته تاریخ اسلام، صادق آئینه‌وند، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تألیف شده است.

کتاب اولین روزشمار جامع تاریخ عاشورا پروژه تحقیقاتی است که از سال ۱۳۸۶ در انجمن پژوهشی - مذهبی کادح آغاز شده است. این پروژه تحقیقاتی به بررسی روزشمارانه (Kornolojic) وقایع ۷ ماه آخر زندگی امام حسین بن علی بن ابی‌طالب(ع) در سال ۶۰ و ۶۱ هجری قمری از منابع معتبر تاریخی اهل تسنن و تشیع پرداخته است.

با توجه به اینکه آثار تاریخی نگارش شده در خصوص تاریخ صدر اسلام تاکنون به صورت روزشمارانه و به طور جامع به بررسی حوادث نپرداخته بودند، تألیف این اثر برای نخستین بار در تاریخ اسلام در خور توجه است.

مجلد دوم این اثر با عنایت به حدود ۲۰۰ منبع دست اول تاریخ اسلام اعم از شیعه و سنی در چهار بخش اصلی تألیف شده است:‌ بخش اول، با عنوان مدخل تحقیق، به شرح حال مختصر و معرفی آثار مورخانی که اثرشان در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، پرداخته است.

در بخش دوم، خرج کاروان امام حسین بن علی(ع) از مکه یعنی ۸ ذیحجه سال ۶۰ هجری قمری تا عصر روز نهم محرم سال ۶۱ قمری به صورت روزشمارانه مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش سوم، نقشه‌های مربوط به مسیر حرکت امام(ع)‌ از مکه به سمت کربلا از تصاویر ماهواره‌ای و اطلس‌های تاریخی استخراج و به صورت رنگی ارائه شده است.

در بخش چهارم کتاب، از اشخاصی که در تاریخ عاشورا به نوعی نقش داشتند، بیوگرافی مختصری ارائه شده است. تا مخاطبین با پیشینه و نقش اشخاص مؤثر در تاریخ عاشورا اعم از سپاهیان کوفه و رجال بنی امیه با یاران امام حسین بن علی(ع) بیشتر آشنا شوند.

ویرایش جدید جلد اول این مجموعه که به بررسی حوادث ۱۵ رجب تا ۸ ذی‌الحجه سال ۶۰ هجری قمری می‌پردازد نیز توسط انتشارات ندای کادح به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۳۷۸۳۰۰۹ و ۳۷۷۴۰۰۰۴-۰۲۵ تماس گرفته یا به وبگاه انجمن پژوهشی مذهبی کادح مراجعه کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :